Sovmask - en bra pryl !

I våras fick jag en sovmask i present. Helknäppt tyckte jag då. Men efter att jag använt den i samband med tältning, hängmatta, vindskydd och besök hos andra där jag sovit i vardagsrum och på andra konstiga ställen så kan jag numera knappt vara utan. Jag sover mycket bättre när det är mörkt.

Den modellen jag har är tillverkad av Sidenselma, täcker ögonen bra och är mycket skön.

Jag kan bara rekommendera den till alla - oavsett sovplats.

Ibland åker även öronpropparna i.
 
Vi har en näve som är köpta på Clas O, Jula, Dollarstore eller nåt liknande ställe. Gissar att de kostade 30-40 spänn styck. Känns lite overkill att lyxa till med siden för en sån enkel grej.

Det som tar slut först är resåren, och den blir ju knappast bättre av att masken är i siden.
 
Sovmask och pluggar...

Undrade varför jag hade en sovmask i min fältnecessär, var sådär halvtrött och skulle upp tidigt. Eftersom det var ljust ute blev det väldigt ljus även i tältet, låg och försökte sova ett tag och tänkte att jag skulle prova - fungerade perfekt. Sover man nära forsande vatten, nära andra tält (snarkare) eller när det regnar ordentligt är det skönt att sätta in pluggarna och kunna sova hela natten utan att bli störd.
 
..... och den blir ju knappast bättre av att masken är i siden.

Att den är i siden är ju själva poängen! Precis som som när man köper en jacka, underställ eller sovsäck så vill man ju att den också skall vara skön. Sidenmasken är enormt skön jämfört med de billigare sovmaskerna som jag också prövat. Dessutom är de flesta för små.

Det är ingen tillfällighet att sidenkläder (underkläder, pyjamas, lakan) anses som lyx.
 
Kan tänka mig det. Tror jag ska gå och köpa en. Hade problem med att sova under värmeböljan och det var ofta ljust innan det var en chans. Kan tänka mig att siden är skönt mot ögonlocken om man dessutom svettas.

Håller med om att siden är guld. Älskar mina kallingar när man kanske har tjocka yllekallingar utanpå och börjar svettas. Känns torrt och lent mot huden hela tiden.

Sidenmasken är enormt skön jämfört med de billigare sovmaskerna som jag också prövat. Dessutom är de flesta för små.
Glosögd? ;)
 
Att den är i siden är ju själva poängen! Precis som som när man köper en jacka, underställ eller sovsäck så vill man ju att den också skall vara skön. Sidenmasken är enormt skön jämfört med de billigare sovmaskerna som jag också prövat. Dessutom är de flesta för små.

Jag har i alla fall aldrig haft nån tanke på att mina masker skulle vara obekväma på nåt vis, det har hänt att jag har vaknat och tänkt "oj vad mörkt det är ute" innan jag insett att jag haft masken på mig.
 
Ledsnade på masker eftersom de sällan satt så bra. nu kör jag med buff istället som jag ändå har med mig. Kanonbra!
 
Sovmask?

Kör snusnäsduk med knut i nacken eller vad det nu heter på modern svenska som man har över skallen eller halsen uppdragen över ögona.
I annat fall en en ren kalling...

Varför är allt så besvärligt nu för tiden?
 
Fördelen med en sovmask är att det faktiskt är mörkt även om du öppnar ögonen under masken. Med snusnäsduk eller kalsonger blir det inte lika mörkt.

Jag sydde faktiskt en egen sovmask en gång, det blev inte alls mörkt på första försöker (två lager svart tyg), men efter att ha "fodrat" med en bit av en svart sopsäck blev det äntligen kolsvart när man satte på sig den.

Men de köpta sitter bättre vid näsan eftersom de har extra tyg där.
 
Jag ska gå och köpa en endera dan. Vill ändå ta en titt på Selmas reselakan och sovsäckslakan. Sen kan ni få ett definitivt expertutlåtande! ;)
 
Min dotter använder en mörk buff, vikt flera gånger. Den ser också till att inte öronpropparna ramlar ur under natten! Jag själv sover alltid gott i tältet utan "tillbehör",
/Lasse Å
 
Sidenselmas rymliga reselakan är toppen och passar finfint i sovsäcken liksom när man är på besök hos andra med väl använda madrasser och kuddar ;)

Alltid med på resan.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.