ev dumsnålhet och Bergans Trysil

Hej alla, jag har spenderat ett antal timmar nu i tältdjungeln och trots idogt läsande behöver jag er hjälp.

Jag letar efter ett tält som ska duga till fjällvandring ca en vecka (sommar) per år för två personer. XXL säljer Bergans Trysil billigt (1199), man brukar få vad man betalar för men jag undrar om jag behöver bättre kvalité än så. En nackdel som jag ser det är att ytterduken är PU belagd istället för silikon vilket ger kortare livslängd och är allmänt sämre, vikten är inte låg och jag antar att det inte kommer med så många extrafunktioner.

Så vad tror ni mer erfarna, hur kasst är tältet, skulle det räcka för min ganska begränsade användning?

Min ekonomi är i dagsläge lite halvkass men om några år kommer jag ha ett hyfsat jobb och möjlighet att köpa bättre tält så min tanke var lite att om det är gott nog och håller i ett par säsonger så vore det kanske inte ett allt för dåligt köp.

Ett annat alternativ är Bergans Trollhetta men då kostar det 2999 vilket är betydligt mer...
 
Har sovit 9 nätter i bergmans trysil (999kr på rea).

So far so good, har dock inte regnat en droppe när jag varit ute.

Men klart så är ett 8k hilleberg bättre, men det visste du ju förstås redan.
 
Jag skulle tippa på att Trysil håller bra, jag har vandrat mycket med gamla Bergans Compact, pu-varianten, och den stod pall för en hel del. Däremot kan det kanske vara idé att känna på utrymmet i tältet, det är ju individuellt vad man trivs med men det kanske kan bli trångt på två pers. Det kan vara värt att testa detta i förväg.
 
Hej! Vill (som vanligt) tipsa om att köpa begagnat. I denna pryltäta värld finns gott om personer som köper utrustning, använder det en vecka och säljer. Just ett Trysil finns på Blocket i nyskick för 900. Lite låg sänkning kanske jämfört med nypriset, men kanske det finns prutmån?

Både plånboken och miljön blir glad.
Anders
 
Bergans Trysil tält är en special version bara för XXL, så lite svårt att hitta information om tältet (XXL egna hemsida lämnar lite övrigt att önska). Jag tror säkert att tältet fungerar för den tur ni tänkt er, dock kanske lite trångt för två personer och packning. Bergans Trollhetta 3 är givetvis ett bättre alternativ på många sätt, just nu på erbjudande för 2899kr (men så klart mer än dubbla priset, men totalkostnadsmässigt kanske billigare över ett antal år).
Bra om du kollar upp innerutrymmena, så sitthöjd och ligglängd är tillräcklig. Ett tält som man bara kan krypa i är inte vettigt i längden, speciellt när man är inregnad). Sitthöjd I innerttältet bör inte understiga 95-100cm på högsta punkt.
 
Max sitthöjd i både Trysil 2 och Trollhetta 2 är 90cm så de funkar för korta personer och bättre om du går ensam.


Trollhetta/Trysil 3 har 100cm max sitthöjd och vidden funkar bra för 2-2,5personer.
 
Jag har haft tältet i vad nu? Tre år kanske? Kanske lite till?
Haft minst 20 (troligen betydligt mer ) i regn och skur, sommar som vinter.
I regn och blåst.

Enda "stora" problem med denna tält är tältdukens spänst. Efter ett par månader märkte jag att den fortfarande inte slutade slaka.
Man får spänna till sprickningsgräns. På kvällen och kanske tom på kisspauser under natten får man gå dit och spänna..
Ändå fungerar den utmärkt vid blåst, regnblåst och snö.
Det var mest sommar och sol som den verkade lite mjäkig konstigt nog.

Vid blötregn var jag tvungen att verkligen checka så ytterduken var spänd nog. Tält vid skog var bäst då kunde jag ha linor sträckta "uppåt" ish hellre än neråt och så så vis skapa en viss tarp-effekt å då var allt prima.

Lite kondens issues har den. Ventilationen är så där. Bäst är så klart sova med allt öppet.
 
Dumsnål är väl när man köper något som man innerst inne inte tror på men ändå HAR råd att köpa rätt från första början..?

Så är detta vad du har råd att spendera, då är det rätt prisklass.
 
Tack alla som gett råd, särskilt ni som har egna erfarenheter av tältet. Jag ska försöka ta mig förbi och uppleva det i person så att jag verkligen känner av hur pass lågt i tak det är, att mäta upp 90 cm är inte samma sak som att verkligen se ett tält med 90 cm i takhöjd.

Hej! Vill (som vanligt) tipsa om att köpa begagnat. I denna pryltäta värld finns gott om personer som köper utrustning, använder det en vecka och säljer. Just ett Trysil finns på Blocket i nyskick för 900. Lite låg sänkning kanske jämfört med nypriset, men kanske det finns prutmån?

Både plånboken och miljön blir glad.
Anders

Ja jag är inte mycket för att köpa nya prylar dels för plånbokens skull men också med avseende på miljön som inte mår bra av slit och slängkulturen. Jag har kikat på blocket men det finns inga tält till salu i närheten av mig. Finns det några andra ställen jag bore kika på?

Dumsnål är väl när man köper något som man innerst inne inte tror på men ändå HAR råd att köpa rätt från första början..?

Så är detta vad du har råd att spendera, då är det rätt prisklass.

Ja alltså, med lite kreativ bokföring så skulle jag säkerligen kunna få mig själv att spendera mer utan att jag behöver svälta, så det är väl en definitionsfråga huruvida jag har råd med något annat.
 
Ja jag är inte mycket för att köpa nya prylar dels för plånbokens skull men också med avseende på miljön som inte mår bra av slit och slängkulturen. Jag har kikat på blocket men det finns inga tält till salu i närheten av mig. Finns det några andra ställen jag bore kika på?

Här på Utsidan förstås! Och på FB-gruppen Köp och sälj Friluftsprylar.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
hsp Bergans Extreme skador Bo och sova 1
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
KarinAH Footprint Bergans Romsdal 3p Bo och sova 1
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Joell Bergans-tält Bo och sova 7
Farbror Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera Bo och sova 22
C Sanglert Bergans Tight & Light Bo och sova 3
Johan_olsson Bergans lavvu 4-6p Bo och sova 1
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
Kierkai Bergans Trollheta 2 eller 3P? Bo och sova 10
Roddan76 Bergans Compact 2 vintertid Bo och sova 8
Magnus_N Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 3
Tundraman Bergans compact Light vs compact winter Bo och sova 2
johanzell Tält Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 5
robinlu Bergans Compact light 2 Bo och sova 12
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
såg Eld i Bergans Lavvo. Bo och sova 3
Osterberg Bergans Compact light 2 Bo och sova 8
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
Didgeridoohan Bergans Rondane Tält Bo och sova 13
Sezziyanen Bergans Kompakt Light 3 Bo och sova 31
Micke_k_d Bergans tält? Bo och sova 12
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
KristoferE Innermått på WBT 2 och Bergans Compact Light 2 Bo och sova 4
Naturtjejen Bergans Compact 2 el 3 Bo och sova 13
Kroppefjäll Bergans kompakt 3, skyddsgolv? Bo och sova 2
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
forslund Golv till bergans kompakt Bo och sova 5
Kroppefjäll Tält, Bergans kompakt 3 Bo och sova 6
pelle.k Bergans Compact 2 Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
johan.e.svensson Bergans Compact 4 vs Bergans Compact Light 4 Bo och sova 3
stortotta McKinley vs Bergans? Bo och sova 7
Skråmsta Bergans 6005 Compact 4 Bo och sova 2
samppa89 Tält köp Bergans vs. WBT Bo och sova 28
alstersjo Fäste för extra staglina bergans tält Bo och sova 8
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
österdahl Aluminiumrör till Bergans Kompakt 2 ??? Bo och sova 2
akerman Bergans Kompakt Bo och sova 2
Karpaterna.se Bergans Compact LIGHT Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.