Skalplagg/Regnställ

God morgon gott folk!

Jag är i informationsinhämtningsfasen gällande beställning av ett komplett regnställ till sommarens vandring. Jag är trött på att bli genomblöt efter några kvartar i normal nederbörd.

Vad har ni för tips på gedigna regnsställ som gör sig bra för vandring under värsta tänkbara väderförhållanden? Priset är mer eller mindre irrelevant. :)
 
Bergans Superlett. Gått hela dagar i regn och elände men helt torr på kvällen. Jackan fungerar som vanlig jacka också vid lite kyligare /vind. Har inte med någon annan jacka numera.
 
Det är både enkelt och billigt att hitta ett regnställ som stänger regnet ute. Det är betydligt svårare att hitta regnställ som samtidigt ventilerar ut kroppsfukten (svetten) så att denna inte kondenserar på insidan. Den här problematiken har diskuterats i flera trådar. Läs gärna igenom dem. De plagg som i rimlig utsträckning klarar båda dessa saker brukar kallas skalplagg, men gränsen mot regnplagg är diffus. Tillverkarna vill dock gärna sätta etiketten skalplagg eftersom de då kan ta bättre betalt. Som jag uppfattar marknaden får man betala från 1500 kr och uppåt per del (jacka + byxor) för sådana plagg.

Man får vad man betalar för, brukar det ju heta, men samtidigt gäller nog den vanliga regeln om avtagande gränsnytta. En jacka för 6000 är knappast dubbelt så bra som en för 3000. Och kanske räcker det att ge 1500-2000? Jag själv har nyligen växlat upp från traditionellt regnställ till skalplagg, och jag blev förvånad över skillnaden. Jag valde Marmot Red Star Jacket/Pant, som vardera kostade knappt 2000. Men utbudet är enormt och svårt att överblicka.

Ovannämnda jacka är den enda jag har med på fjället. Byxorna däremot drar jag utanpå vanliga vandringsbyxor. En hellång dragkedja i byxorna tycker jag man ska ha för att lätt kunna ta på och av byxorna med kängor/stövlar på.

Om detta resonemang är alltför elementärt så ber jag om överseende!

Hälsn Pelle
 
Skalplagg med goretex tappar ju också sin förmåga efter ett tag och behöver få en ny coating med DWR, durable water repellent som det heter. Brukar va mer eller mindre giftiga kemikalier men finns i miljövänlig spray oxå (nikwax). Värt att tänka på när man köper ett apdyrt kit som man tror ska hålla hela livet.
Jag garvade vid disken på Alewalds när en herre pungade ut 11 000 kr för ett helkropps goretex inför vinterturen och jag visste att jag skulle må betydligt bättre i militärens gamla anorak för 250 kr :) det var ju vinter men ändå, skalplagg suger på sommarn också är det en del som säger - om jag vore du skulle jag köpa ett lätt galonställ att ha vid ösregn, kombinerat med en vanlig vindjacka och ett lätt paraply som man kan ha vid skurar. Man blir ju ofta rätt blöt innan man orkar ta på sig regnkläderna ("Det går snart över"). Och dumt att gå runt i en halvtät skaljacka och svettas när det inte regnar.
Detta är alltså vad jag läst mig till och ska testa inför årets sommarsäsong, men andra svär på att det funkar :) Kan för övrigt rekommendera lättpackarboken Vandra Fjäderlätt, den har många bra tankar om hur man håller sig torr och om man ens borde det, som är applicerbara på alla sorters friluftsliv inte bara det superlätta. Finns på bibblan.

Den bästa funktionen med mitt gamla goretex-skalställ är faktiskt myggsäkerheten. Har suttit och svettats i det många fina vindstilla soldagar ;)
 
Jag svettas lätt när jag rör mig, men tycker faktiskt inte täta regnjackor är något stort problem om man ser till att de är tillräckligt stora och vida så att det blir luftigt under och det inte häller ner så jävligt så man inte kan ha lite uppknäppt i halsen. Problemet är väl att man ofta får köpa alldeles för stor storlek för att få dem luftiga med för långa ärmar som följd. Alla jackor ska ju vara så jäkla slimmade nu för tiden. Obekvämt och opraktiskt, tycker jag. Och det beror inte enbart på min lilla mage.;)
 
Jag är också i behov av lite tips. Hittills har jag inte hittat en skaljacka som faktiskt ventilerar ordentligt. Går du i makligt tempo så funkar det väl, men blir belastningen hårdare så flyter jag nästan bort.

Har köpt både dyrt och billigt men inte hittat rätt än, nån som kan tipsa om en bra skaljacka som verkligen "fungerar"? Eller är riktigt bra ventilation utan neddragna dragkedjor svårt att uppnå?
 
Jag svettas lika mycket i min 3500kr gore tex som jag gör i min 900 kr "skaljacka".

Jag tror helt enkelt att det inte finns någon svettfri lösning när det kommer till regnställ för oss som är varma.
 
Alewalds

Bestämde mig 2017 att jag skulle ha ett plagg på fjällvandringen som skulle vara både regnjacka och vanlig vandringsjacka. Köpte en jacka av fabrikat Tuxer som klarar av mycket regn och var vindtätt.

Under två dagar i juli regnade det, och jackan gjorde sitt jobb. Under jackan hade jag bara t-shirt.

Ibland blev det varmt och då tog jag av jackan, och hade något tunnare på överkroppen.

Priset för jackan var någonstans mellan 500-800...minns inte nu.

Jag ska till Sarek i augusti...och den jackan kommer att vara den enda jackan jag tar med mig. Självklart har jag andra kläder med mig såklart.
 
Jag slår ett slag för Ponchon, tycker det ventilerar mycket bättre. Och har man en stor som även går över ryggsäcken så slipper man vatten som rinner mellan rygg och säck.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Användarnamnet Skalplagg 4-5xl. GTX Kläder 0
Linnéa_s Återvinning av skalplagg? Kläder 7
Clashas Mångsidigt skalplagg Kläder 5
aksello Söker skräddare i stockholm som kan skalplagg Kläder 5
Davva2 Skalplagg i bomull som bara är vattentäta på vissa utsatta delar Kläder 14
JenniferS Kan jag tvätta skalplagg med såpa? Kläder 12
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
seobserver Drivande kallt regn baklänges in i skalplagg Kläder 3
Kalle Sigurd Reva i skalplagg - Hur enklast laga Kläder 12
Jidetoft Skalplagg - Jacka Kläder 17
ubee Skalplagg långfärdsskridskor Kläder 5
mattias_altin Skalplagg på Elbrus? Kläder 9
firn `Skalplagg Kläder 0
Segment Skalplagg för ”Extremt” vinterbruk ! Kläder 10
Isbjörn o Vädur Columbia skalplagg nåt att ha??? Kläder 8
joanna regn+skalplagg (nygammalt inlägg)??? Kläder 1
Skalplagg Kläder 11
DoktorGlas Helly Hansens gamla regnställ Kläder 0
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
KohiNoor Regnställ Kläder 4
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Bondmoran Vilket regnställ? Skalställ? Kläder 11
Naturmullen Idefix Regnställ inte samma längre! Är det nya lika bra? Kläder 3
anejon Kompakt regnställ Kläder 6
Guldhönan Regnställ - back to basic? Kläder 1
Skogskungen "Packaway" regnställ från Ica Maxi. Kläder 3
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Sezziyanen Söker prisvärt regnställ för svenska fjäll! Kläder 23
erik555 Regnställ eller inte regnställ Kläder 10
andersmossing Regnställ, modell kompakt Kläder 3
oloeve Regnställ?? Vad köpa? Kläder 19
JorgenB Regnställ Cross Kläder 3
Nitsson Bra o billigt regnställ för dam Kläder 5
thureb DN-test av regnställ Kläder 8
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
Karolina P Dagens lyxproblem (regnställ) Kläder 11
Oskar R. "Everest 2,5 layer" regnställ Kläder 3
ebban regnställ - skall jag sparka försäljaren på smalbenen? Kläder 12
Blackbear Regnställ som andas Kläder 9
Sp Regnställ Kläder 2
Svala Snubben Regnställ för fiske och jakt! Kläder 7
vox2000 Helly Hansen-regnställ Kläder 6
MickeD Ännu en tråd om regnställ Kläder 4
sajberjohan Riktigt regnställ Kläder 14
niben Lätt regnställ (andas???) Kläder 94
adventure_transport Regnställ med förböjda knän? Kläder 3
Rodluvan Regnställ!! Kläder 11
grodanbolle Regnställ- råd? Kläder 13
perwickström Enkelt regnställ sökes Kläder 5
gundj Försvarets regnställ? Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.