Underskattade delikatesser

Tänkte höra om någon har tips på riktigt goda bär/växter/rötter vad som helst. Som man vanligtvis inte äter men som är riktigt gott.

Har tyvärr inte så mycket att komma med själv. Enda jag kommer på är nässelblad, stekta i olja och salt och äts som chips! Riktigt gott!
 
Rot av kaveldun tycker jag faktiskt är riktigt gott.
Det är ju ingen hemlighet att den är ätbar men mig veterligen är det inte vanligt att folk äter den.
 
Äter du den rå då? Eller tillagar den på något sätt? Vilken årstid är bäst och var brukar du plocka dom? Verkar ju växa mest i diken längs åkermarker där dom kanske innehåller en hel del besprutningsgifter.
 
Äter du den rå då? Eller tillagar den på något sätt? Vilken årstid är bäst och var brukar du plocka dom? Verkar ju växa mest i diken längs åkermarker där dom kanske innehåller en hel del besprutningsgifter.


Det går att äta delar av roten rå, men bäst att t ex rosta över eld. Den har samlat på sig maximalt med energi på senhösten.
 
Sallad från naturen kan vara en riktig höjdare, både som förrätt till en huvudrätt eller bara för att piffa till en annars tråkig macka.

Våren är en utmärk tid för att göra en sallad, här är några blad som passar bra

Harsyra - enkel att känna igen och smakar som gröna äpplen, syrligt och gott. Funkar även att lägga på toppen på det annars tråkiga pulvermoset för att piffa till det lite extra.

Rönn - Bladen har en smak av mandel och smaker man är bekant med brukar vara lättare att äta om man inte provar så mycket innan.

Maskrosblad - Påminner mest om vanlig grönsallad, det ska var de nya späda blad, äldre blad kan bli väldigt bittra

Rödkläver - Ger lite färg till en annars väldigt grön sallad
 
Gråsuggor ska tydligen vara goda om man rostar dem, med en räkliknande smak. De tillhör ju samma klass (Malacostraca, storkräftor) och äter ungefär samma saker så det är väl inte omöjligt. Jag har inte provat än.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...