Vårtur 2012

Vi är två personer som ska ut någonstans i Skåne någongång i mars/april. Kan man lita på att det finns ved i vindskydden så här års?

Vart vi ska har inte spikats än, jag har haft funderingar på sträckan mellan Genarp och Veberöd eller någon kortare tur bara, vi är inte ute efter att pressa kilometer, vi vill helt enkelt ut i skogen, få upp hängmattorna osv, göra en eld att värma sig vid och bara njuta av skogens stillhet i vintermörkret och sen krypa ner i säcksäckarna och knoppa.

Någon som har tips på något ställe som är extra trevligt på vintern (helst i skåne)?
Någon som har tips på saker vi bör tänka på överhuvudtaget när det gäller vintercamping?

Vi har bara våra militära erfarenheter när det gäller "vinter camping/vandring" att gå efter.
 
Hej!

Låter riktigt najs. Jag har varit runt på många olika delsträckor och inte varit utan ved i vindskydd ännu. Uppe i norra delarna längs Hallandsåsen och österut är mina favoritställen. Lite mer ensligt och gott om skog och ved att ordna själv.

/M
 
last time I was in Häckeberga there was wood at the vindskydd.. I can warmly recommend hitting the eastcoast though. You can have a couple of days out by Brösarp.. use Vantalängan and take a short walk out by Hallamölla... you have got Kristinahöv Slott out there too.. a couple of years ago they set up trails around their estate, plenty pig and deer to look at.

Day 2 you could move camp over to Ravlunda.. you wont hear any traffic, there is amazing beaches and the sun coming up in the morning is pretty awesome over there. Camping isnt a problem as long as there are no soldiers running about : )

There is almost always wood and water at Vantalängan, although the axe tends to go astray now and then. Ravlunda can be a little more of a pain for fuel, but there are fireplaces (cement pipes) in the ground out there to use. (a nice one at the north end of the field at the end of the tank target thing on the side closest to the sea.. cars dont drive there, so its the less populated end of the field)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...