Kajakställ

Jag har tänkt ordna någon form av ställning för våra två kajaker i sommar. Vi bor bara 50 meter från havet men det känns ändå besvärligt att bära upp kajakerna till huset efter varje paddling. Förra sommaren vände vi bara på dem och lät dem ligga kvar på stranden men det var inte så bra. Förutom att det känns allmänt slarvigt att lämna dem liggande på stranden finns det praktiska problem förknippade med det. Ibland kunde det gå några dagar innan det var dags att ge sig ut igen hade det då varit lite hårdare sydlig eller ostlig vind kombinerat med högvatten kunde kajakerna vara fyllda av både sand och vatten.

Finns det några enkla ställningar att köpa eller är det någon som har en idé om en enkel ställning som man kan bygga själv. Jag tänker mig någon form av träbock med en vagga bestående av ett band av något slag. Kanske brett som ett bilbälte eller liknande. Ett par av dessa för varje kajak, en under fören och en under aktern som man kan lägga kajaken upp och ned i.

Är det någon som har en lösning på detta?
 
Varför inte enkel vagn till o från stranden? Kajaken ute i det fria lider ju inte bara av stormar som sliter utan även av solljuset som i sinom tid gör sitt med materialet! Dessutom mår den bra av att spolas av med sötvatten då och då. Stöld/Vandalrisken torde också bli mindre.
 
Tyvärr är stigen ner till stranden inte lämpad för en vagn. Det är stora stenar och allmänt besvärligt att ta sig fram med något som går på hjul. Jag vet att det inte är bra att lämna kajakerna nere på stranden pga slitage men även av andra, främst praktiska skäl.
Jag bor ganska långt norrut och det är inte alltför mycket människor som rör sig efter vår strandlinje. Hittills har jag inte ansett att det finns en säkerhetsrisk med att lämna kajakerna på stranden. Hoppas att det kan fortsätta att vara så. Det är trist att vi ens behöver överväga frågor om stöld eller vandalism. Hur blev det så?
 
Beijer har idéer på sågbockar som är enkla att få till. Komplettera med något slags tak, tarp el presenning som skydd. Den nedre av bilderna är kanske smart, lättsnickrad och lär inte blåsa bort så lätt.
 

Bilagor

  • kajakställ.jpg
    kajakställ.jpg
    33.4 KB · Visningar: 6,385
  • vagga.jpg
    vagga.jpg
    20.4 KB · Visningar: 4,773
Varför krångla till det? Två reglar på vilka man lägger kajakerna är det jag använder, det räcker för att få upp dem från marken. Sen en presenning över när man inte använder dem på ett tag. Jag lägger kajakerna uppåner och inte på lucksargerna, det har funkat bra i många år.

I de flesta kajaklubbarna ligger kajakerna också på reglar, fast rättvända och under tak. Man kan klä reglerna med liggunderlag, en bit gammal trasmatta eller vad man nu har till hands om man ska dra kajaken över dem mycket.

Hos oss är problemet om man låter kajaken ligga på marken främst att det flyttar in sniglar i den, det är inte kul att behöva snigelsanera innan man ska ut!
 
Bra länk till Beijer. Skall fundera på om en mindre variant av båtvaggan längst ned kan passa. Då behöver jag bara tillverka en per kajak.
Tack Henri.
 
Jag har tänkt ordna någon form av ställning för våra två kajaker i sommar. Vi bor bara 50 meter från havet men det känns ändå besvärligt att bära upp kajakerna till huset efter varje paddling. Förra sommaren vände vi bara på dem och lät dem ligga kvar på stranden men det var inte så bra. Förutom att det känns allmänt slarvigt att lämna dem liggande på stranden finns det praktiska problem förknippade med det. Ibland kunde det gå några dagar innan det var dags att ge sig ut igen hade det då varit lite hårdare sydlig eller ostlig vind kombinerat med högvatten kunde kajakerna vara fyllda av både sand och vatten.

Finns det några enkla ställningar att köpa eller är det någon som har en idé om en enkel ställning som man kan bygga själv. Jag tänker mig någon form av träbock med en vagga bestående av ett band av något slag. Kanske brett som ett bilbälte eller liknande. Ett par av dessa för varje kajak, en under fören och en under aktern som man kan lägga kajaken upp och ned i.

Är det någon som har en lösning på detta?

Lite bökigt att få nåt bra foto på mina kajakbockar (insöade+övertäckt med presenning), är lite så som du tänkt där i din text tror jag.kajaken vilar på breda spännlinor som är fästa i bocken, med "häng" så kajaken vilar på större yta.

Mycket bra även då man tvättar ev. reparerar nåt på kajaken mycket lätt att bara lyfta lite å snurra så vips har man andra sidan uppåt.Lika då man lyfter dit den med sitthålet uppåt så ett litet snurr så ligger den upp och ner.

Man slipper dessutom ha en massa småkryp med sig då den ligger ca 40-60 (hur hög man vill ha dom)cm från marken så kommer de inte in lika lätt.

Placerar man bockarna vid mellan väggarna så lär det inte bli någon deformering av skrovet heller, fast risken för det på glasfiber kajaker är väll annars också liten.

edit: gör i impregnerat virke så håller de i evigheter-lite dyrare men är lönt !

 
Helt rätt Petski.
Dina ställ ser ut som det jag ursprungligen var ute efter. Det är onekligen enklare med två reglar på backen men det känns mycket rejälare med din lösning. Jag vill gärna ha upp kajakerna en bit från backen.
Dina bilder duger alldeles utmärkt för att se konstruktionen. Tack för att du gjorde dig omaket att fotografera bockarna.
 
Helt rätt Petski.
Dina ställ ser ut som det jag ursprungligen var ute efter. Det är onekligen enklare med två reglar på backen men det känns mycket rejälare med din lösning. Jag vill gärna ha upp kajakerna en bit från backen.
Dina bilder duger alldeles utmärkt för att se konstruktionen. Tack för att du gjorde dig omaket att fotografera bockarna.

No probleemo :)

Uppe mellan brädena är en kloss, lika tjock som den nedre brädan-plankan, som håller ihop bräden, ca. 1cm nedanom brädenas övre kant, samt som spännlinan vilar på. Linan fäst på yttre sidan.

Anv. 125x50 (rester som fanns hemma )till stommen, de vinklade uppåt gående är väll 28x95 hyvlat terass virke.

Men 100x50 duger säkert till nedre delen eller vilka mått ni nu har i Sverige.

Runda bara av kanterna på övre delen av stöden ifall kajaken skulle slås hårt emot i misstag nån gång.

Ojoj blev invecklat förklarat -ett foto varit lättare, men då kajaken ej ryms i garaget,så är den inpackad för vintern där ute.
 
Så här blev det

I dag tillverkade jag dessa bockar av virke som låg hemma och skräpade. Jag tror att de kommer att fungera bra nere på stranden.
 

Bilagor

  • Kajakställ_2107.jpg
    Kajakställ_2107.jpg
    81.5 KB · Visningar: 6,071
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...