Tältkåta

Typiskt, precis när jag inbillat mig att de stora investeringarnas tid var förbi;)

HB:t behåller jag, men trillar det in extracash ligger nog inte en sådan så långt borta. Drygt 3000 pix, runt 3 kg(?) komplett, och tältkåtan ser trevlig ut

vaellus1.jpg


Blir lite misstänksam när jag läser ett mittstången, som är kombinerad vandrarstav, är i glasfiber. Känner jag mig rätt så skulle den bytas den ut mot en tyngre alustång vid fjällvandringar:) Känner du till kåtans höjd?

Raskesven
 
Jag har ingen aning om höjden.
Själv hade jag inte köpt den mittstången (den är extra tillbehör). Jag hade gjort en i björk. Sedan hade jag fixat någon form av aluminiumplåt för att skydda från elden den nedersta halvmetern. Klyvt ett damsugarrör med min sticksåg är den första idén jag kommer på. Sedan spikat fast det på stången.

Fasen åxå, nu är jag ju sugen jag med. :)


Nån får offra sig och provköpa så vi får en rapport :)

Lev väl!

Patrik
 
Re: Eld och is

Raskesven; sa:
.....
Efter nästa natt är det samma visa. Ett tunt lager frusen kondens över dukens insida, ett nu något tjockare lager sista halvmetern-metern längst ner på duken. Eldspisen tänds och tinar upp allt, utom längst ner på duken, och nu börjar problemet. När den frusna kondensen på duken tinar rinner en del lite neråt på insidan av duken, till punkten längst ner dit värmen från elden inte når. Där fryser vattnet igen. Efter hand byggs det på ett islager längste ner runtom på duken. Det byggs på varje natt när vi sover, och förvärras av den smältande frusna kondensen ovanifrån när vi eldar efter natten. Efter 10 dygn sitter en tjock otrevlig av sot svart isskorpa runtom på kåtadukens insida.
.....

Raskesven
Svarar på mitt eget inlägg här, men jag har skakat fram några bilder som visar hur isbildningen kan gestalta sig:


cpic4252c64bbaccd.jpg



cpic4252c613392c9.jpg



cpic4252c5e9b58ef.jpg



Raskesven
 
haskell; sa:
Raskesven; sa:
Känner du till kåtans höjd?
Om man klickar på länken för mer information så kan man läsa att den är 3,6m hög. :)
Turkåtan, en större kåta, är 3,6 m hög. När jag klickar på länken för mer information får jag fram nya länkar med prisuppgifter på kåtorna. Men länken på vandringskåtan leder då ingen vart för mig, medan turkåtan leder vidare till måttangivelser. Är det strul hos mig?

Min kåta för c.a. 4 personer är 2,3 m hög. En mindre kåta än den som är 3,6 m hög verkar lite skumt.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Turkåtan, en större kåta, är 3,6 m hög. När jag klickar på länken för mer information får jag fram nya länkar med prisuppgifter på kåtorna. Men länken på vandringskåtan leder då ingen vart för mig, medan turkåtan leder vidare till måttangivelser. Är det strul hos mig?
Ah, jag missförstod dig. Av dina vikt- och prisangivelser att döma så trodde jag att du kollat på turkåtan.
De verkar ha sjabblat med sina länkar så jag skulle föreslå ett mail. :)
 
En liten undring

Om ni varit ute i flera dygn i stark kyla och detta ispansar på dukens insida börjar tina, torkar ni då av duken innan ni viker ihop den inför packning eller har ni andra tricks för er? Tänkte att det borde finnas risk för att duken fryser ihop i packningen annars, eller?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...