Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Den där Benchmade:n är rätt exemplarisk, egentligen, en kvalitativ ”beater”. Valkyrian är ju självklart vacker. Alla gillar olika, själv hade jag kanske föredragit bladet utan ricasso, som känns lite syfteslös. Men, jättefin!!
På temat ”skitfula knivar” och omprofileringar mha. bandslip :) leker jag själv vidare med mitt dykarknivsprojekt. Köpte en Aquatec T-rex på Tradera, primärt för de finfina benremmarnas skull. Själva kniven har en hemsk design som nog ska vara ”cool” och föra tankarna till en haj eller nåt. Överdrivna designattribut förtjänar ev. en plats i världen om de fyller en uppenbar funktion, men här blev det bara dumt och begränsande. Kunde naturligtvis inte hålla fingrarna i styr utan gav mig på den, och nu skulle den nog funka bra i det blå.
 

Bilagor

  • 579408DD-8784-4C55-BA39-A70601EFBA4F.jpeg
    579408DD-8784-4C55-BA39-A70601EFBA4F.jpeg
    53.4 KB · Visningar: 756
  • 45DD22DC-77C4-49A5-AF18-4E4D4045EDEF.jpg
    45DD22DC-77C4-49A5-AF18-4E4D4045EDEF.jpg
    84.4 KB · Visningar: 765
Hoppas att det stora knivintresset här kan bringa klarhet i vad detta är för kniv.

Historien är att jag hittade denna i skogen när jag var en 15-16 år, dvs snart 30 år sen.
Den var rejält rostig och ful. Jag slipade bort massa rost minns jag.
Den har sen dess legat i en låda.
Det står A. B. F. G och import stansat på den.
Själv gissar jag på att det är en billig importerad kniv som gick att beställa i postorderkataloger på typ 40-50 talet.
Nån som kan ge mig nån form av information?

Mvh Erik

Skickat från min G8441 via Tapatalk
f54d45c798badc4f5d3bb6dd402cf8fb.jpg
 
Snubblade över (100:) en till synes väl använd Victorinox Officier med åtta verktyg häromdagen. Efter lite koll på nätet gissar jag att den är tillverkad någon gång 1985-1994......2005. Det märkliga är att den är ganska hårt sliten på ytan men annars är tight och nästan känns oanvänd. Den har även en nästan oläslig SL-logga, någon som vet något om detta?
 

Bilagor

  • Viktorinox Officier.jpg
    Viktorinox Officier.jpg
    21.2 KB · Visningar: 679
  • Viktorinox Officier  1987-1994-2005.jpg
    Viktorinox Officier 1987-1994-2005.jpg
    23.9 KB · Visningar: 675
Första försöket på kydexslida med dangler (minus danglern 😊 Den fixas lite senare). Kan väl sammanfattas med att ”övning ger förhoppningsvis färdighet vad det lider”...
 

Bilagor

  • CC4E5976-D88D-43D0-A8B8-4C67C9C4CB19.jpg
    CC4E5976-D88D-43D0-A8B8-4C67C9C4CB19.jpg
    94.7 KB · Visningar: 610
  • 0C06D94A-3EE7-4B3C-A340-D2BB809A6BF2.jpg
    0C06D94A-3EE7-4B3C-A340-D2BB809A6BF2.jpg
    124.6 KB · Visningar: 610
Tid för återupprepning. Numer alltid samma knivar för älgjakt. Jag har många fina knivar men dessa 2 är verktyg för skog och kött. Håller dem inte ens vassa. Häng mot tumnageln och skapligt tunn egg är vad jag behöver.

Bosse
 

Bilagor

  • 36DF9831-C3E9-422D-842C-2373295D16BF.jpg
    36DF9831-C3E9-422D-842C-2373295D16BF.jpg
    77.4 KB · Visningar: 587
Goa grejer. Älgjakt och kydex. Henjon, jag tycker att kydexen brukar skava mot och göra i märken i sådana där träskaft. Hur funkar din?
Spanar själv stenhårt på bandslip. Senaste budet här. Riktigt sugen på att börja med egna blad.
 

Bilagor

  • s-l400.jpg
    s-l400.jpg
    15.5 KB · Visningar: 591
Goa grejer. Älgjakt och kydex. Henjon, jag tycker att kydexen brukar skava mot och göra i märken i sådana där träskaft. Hur funkar din?
Spanar själv stenhårt på bandslip. Senaste budet här. Riktigt sugen på att börja med egna blad.

Kydex = träskav var något jag konstaterade rätt omgående. Nu har jag noggrannt polerat ner insticket och dessutom gett kniven fyra lager hårdvaxolja, så nu verkar det hålla.
Den där slipen ser riktigt jäkla bra ut!
 
Ja den verkar riktigt stabil. Har mailat mycket med killen som bygger den och han verkar genuint frälst på sitt projekt. Det är en 1.5 kW ABB motor som driver, slipstödet går att vinkla 0-90 grader och plandelen har rejäl höjd. Hela åbäket väger 100 kg. Den är 4 k billigare än Håkansson slipen med varvreglering och har då dubbelt så starkt motor, bättre slipstöd och tyngre gods rakt igenom. Sen är Håkansson elförzinkad delvis vilket kan vara en fördel men jag tror inte det blir mycket rost och så även om den står rätt kallt vintertid i garaget. Men fast den är billigare än Håkansson så är det fortfarande en rätt stor kapitalinsats som ska till så det är inte riktigt självklart med köpet ännu.. Men jisses vad det kliar i köptarmen.
 
Ja den verkar riktigt stabil. Har mailat mycket med killen som bygger den och han verkar genuint frälst på sitt projekt. Det är en 1.5 kW ABB motor som driver, slipstödet går att vinkla 0-90 grader och plandelen har rejäl höjd. Hela åbäket väger 100 kg. Den är 4 k billigare än Håkansson slipen med varvreglering och har då dubbelt så starkt motor, bättre slipstöd och tyngre gods rakt igenom. Sen är Håkansson elförzinkad delvis vilket kan vara en fördel men jag tror inte det blir mycket rost och så även om den står rätt kallt vintertid i garaget. Men fast den är billigare än Håkansson så är det fortfarande en rätt stor kapitalinsats som ska till så det är inte riktigt självklart med köpet ännu.. Men jisses vad det kliar i köptarmen.

Den verkar ju rätt perfekt, men 100kg! Ny nivå av ”stabilt”, gratis frakt eller? :)
 
Ja den verkar riktigt stabil. Har mailat mycket med killen som bygger den och han verkar genuint frälst på sitt projekt. Det är en 1.5 kW ABB motor som driver, slipstödet går att vinkla 0-90 grader och plandelen har rejäl höjd. Hela åbäket väger 100 kg. Den är 4 k billigare än Håkansson slipen med varvreglering och har då dubbelt så starkt motor, bättre slipstöd och tyngre gods rakt igenom. Sen är Håkansson elförzinkad delvis vilket kan vara en fördel men jag tror inte det blir mycket rost och så även om den står rätt kallt vintertid i garaget. Men fast den är billigare än Håkansson så är det fortfarande en rätt stor kapitalinsats som ska till så det är inte riktigt självklart med köpet ännu.. Men jisses vad det kliar i köptarmen.

Ser stabil ut men 100kg verkar vara lite mycket tycker jag. Ser lite `grovsmide´ i överkant ut. Här nedan en slip i min smak men kanske för dyr?
https://www.youtube.com/watch?v=naKhWg5NOOk&feature=player_embedded_uturn
 

Bilagor

  • 156779224-origpic-990c89.jpg
    156779224-origpic-990c89.jpg
    25.6 KB · Visningar: 474

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.