Upphängning av näthängmatta?

Har fått två näthängmattor av enklare modell.
Typ liknande den på bilden.
Är på jakt efter ett snabtb och enkelt sätt att hänga upp den mellan två träd.
Vad finns det för tunna lätta linor man kan använda?
Nån typ av snabbfäste eller är det råbandsknop som gäller?
Helt novis på hängmattor, bara det att jag säger hängmatta och inte hammock avslöjar mig.
I Sverige är en hammock en soffgunga man vilar i efter att ha klippt gräset.

Mvh Erik
de1ed9d2d904924ee09b9cc7e427c1b9.jpg


Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Den enklaste upphängningen tycker jag är att köpa ett par 3 meter långa spännband.

Linda ett varv runt trädet och sen trä genom hängmattans ring. Spännet ska helst sitta ganska nära trädet för att det man ska slippa att det hamnar precis vid ringen (men det beror lite på avståndet mellan träden).
 
Det är nog som du säger, men jag vill samtidigt ha lite vikt och liten plats.
Tack för tipset.

Ps, ser nu att det finns en hel del trådar redan.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Ja, mina är blåa men Biltema:)

Det går ju att göra lite andra lösningar också, t.ex. klippa bort spännet och knyta, bara använda band runt trädet och tunnare linor till ringarna (det finns nån tråd just nu om det).

En annan variant är att lägga spännbandet dubbelt och sy ihop med 5 cm mellanrum, och så två aluminiumkarbiner i hängmattan så man krokar i den ögla som passar bäst.

Borde gå att göra liknande med tunn lina, vika den dubbel och slå halvslag eller åttor med ungefär 5 cm mellanrum.

Men runt trädet vill man gärna ha band för att inte skada barken onödigt mycket.

Det jag skrev var vad som är enklast, inte lättast, smidigast eller så:)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...