Dynafit TLT Speed Turn

Hej!

Är det någon som har åkt på Dynafit TLT Speed Turn och kan berätta lite om den.

Den är ju lite billigare än deras andra modeller. Håller den måttet? För och nackdelar. Är det värt att köpa den?

Johan
 
Jag har kört dem på mina Black Diamond Zealot (110mm) en säsong men de sitter just nu på mina k2 wayback (88mm), där gör de sig mycket bättre. På mina Zealots fungerade de sämre på slagigt underlag, vilket kanske inte förvånar. Men i mjukare snö utanför pisten hade jag aldrig problem. Flyttade dem till mina waybacks och där fungerar dom klockrent. Nu vågar jag till och med åka pist med dem! Men, likt andra bindingar av denna typ får man tänka lite på hur man åker så klart. Det är ingen freeride/race-binding.

Värt att notera är att jag endast låst tådelen när det varit brant och man absolut inte vill att den ska lösa, men då åker man ju väldigt kontrollerat så den utsätts inte precis för några större krafter då.

Min kompis har nyare varianten av speed-bindingen (radical?) på ett par black crows chamox freebird och vad jag vet är det bakdelen som skiljer mest, man slipper ju vrida den (om det nu anses motivera priset). Hans skidor vet jag har löst i pisten nån gånger, men då tror jag han åkt utanför vad bindingen är tänkt för ("dålig" teknik och isig novemberpist i tandådalen).
 
Tack för svaret!

Jag har ett par Dynastar Cham 97 som jag har tänkt att montera bindningen på.

Kommer först och främst att använda mina utanför pisten. Jag är ingen aggresiv åkare. Har nyss kommit igång med friåkning. Men kommer med största sannolikhet att åka pist med dem.

Kanske blir att köpa ett par Speed Turn för att få en första kontakt med techbindning och inte drabba plånboken allt för mycket.

Är dem värda sitt pris? Eller är det skräp?
 
Har du inte tura som primära mål kan du ju köpa en exempelvis marker tour-binding lika gärna tycker jag, den är ju mer gjort för friåkning. Själv gillar inte jag att ligga o lappa i liftsystemet med en dynafitbindning för den inte löser lika bra (eller för bra). Dock gör jag det ändå rätt ofta... Men jag kan tänka mig att åsikterna går isär här bland användarna. Ofta funkar det ju bra tills man når gränsen av vad bindningen klarar :)

Men väljer du en dynafit-binding (eller motsvarande) rekommenderar jag att du köper en kraftigare bindning till en så bred skida om du vill lita på bindningen i hårdare underlag. Men det är inte så att skidorna blir oåkbara med en speedbindning precis...utan mindre optimala. I värsta (bästa?) fall fungerar de dåligt och då tvingas man köpa ett par skidor till och montera om bindningen, och då har man ju fler par skidor!

Jag har själv våndats en massa över dessa problemen, ända lösningen är att ha 10(+?) par skidor med olika bindningar för att få det optimalt. Så man får kompromissa :)

Och ang pris osv så ja de är värda sitt pris och är inte skräp, det är liksom urtypen av pin-bindningar :)
 
Ska tilläga att mitt primära är att tura och åka offpist. Jag vill ha lättheten. Är radicalen kraftigare och ett bättre val till mina skidor?
 
Om du är noggrann med bindningarna, inte åker väldigt aggressivt och väger mycket så kan Dynafit Speed Turn vara ett alternativ för dig. Vet du dock med dig att du kommer åka mycket liftburet med dem så rekommenderar jag att överväga dina alternativ noggrant i och med att det finns techbindningar som är bättre anpassade för utförsåkning.

Det är väldigt individuellt för vilken uppsättning som passar vilken åkare men skulle Speed Turn inte fungera för dig tror inte jag att Speed Radical är lösningen, utan ska du upp ett snäpp i lite mer utförsorienterad techbindning så kan Diamir Vipec, G3 Ion eller Dynafit Radical 2.0 (till nästa säsong) vara något eller Dynafit Beast 14/16 eller Marker Kingpin (med nyare tådelen) för riktig utförsprestanda.
Med bättre prestanda menar jag ökad förmåga att ta upp plötslig belastning från olika håll under åkning utan tjuvlösningar, starkare/uthålligare material för ökad livslängd på bindningen osv, inte kraftöverföring till skida eller liknande.

Själv har jag bara haft Dynafitbindningar de senaste åren för all åkning: 188 cm K2 Sidestash (110 mm midja) med Vertical FT, 178/187 cm (95 mm midja) Dynafit Manaslu med Vertical ST och nu kör jag ett par 177 cm Dynafit Huascaran (112 mm midja) med Dynafit Speed Superlite som jag kör med TLT5M. För mig passar techbindningar väldigt bra (177 cm/80 kg, oskolad men helt ok åkare som inte droppar något, ca 30 skiddagar/år) men de är inte för alla. Själv har jag bara haft en tjuvlösning under mina år med Dynafit som till största sannolikhet berodde på slarv när jag klev in i tådelen.

Det som är viktigt med tech-bindningar är att vara väldigt noggrann varje gång du klickar i tådelen, se till att alltid ha för vana att efter att ha klickat i tådelen pendla med hela skidan (för att få bort ev. isuppbyggnad/snö i techinsertsen).

Prestandamässigt utför ser det väl ut ungefär så här i stigande skala, det finns även andra alternativ av andra tillverkare i de olika kategorierna men det gäller att hitta rätt sorts bindning som passar för just din åkning.

---------------------
Dynafit Low Tech Race
---------------------
Dynafit Speed Superlite
---------------------
Dynafit Speed Turn
Dynafit Speed Radical
--------------------
G3 Ion
Diamir Vipec
Dynafit Radical 2.0
--------------------
Marker Kingpin
Dynafit Beast 14/16
--------------------

*För mer information om allt möjligt kring topptursutrustning är www.wildsnow.com en av de allra bästa källorna på Internet, finns även mycket nyttigt i kommentarsfälten så besök sidan och gör en sökning om det är något du funderar närmare på.
 
Köp dig ett par Dynafit TLT Radical ST eller nått så tror jag du kommer bli nöjd :) Då har du en lite kraftigare bindning. Sport-conrad har dem till bra pris just nu!
 
Bumpar och hijackar. Jag har åkt utför hela livet, såväl i pist som utanför. Har länge varit sugen på att testa tura och tänkte köpa techbindningar och pjäxor men rocka vidare mina Salomon Sentinel med några år på nacken då jag är väldigt nöjd med dom. Just nu väljer jag i princip mellan Dynafit Beast 14, Dynafit Radical ST 2.0, och Salomon Shift.

Beast är just nu billigast och lockar därför, men det som talar emot dom är att dom inte har något platt gåläge. Jag tänker mig att jag även kommer vilja gå längre platta sträckor i framtiden och då känns det som en klar nackdel. Radical grejar platt läge och verkar riktigt bra men då är det nästan samma prisnivå som shift och iom att jag räknar med att skidorna fortfarande kommer gå rätt mycket i pist känns Shift som den absolut bästa bindningen för ändamålet.

Tankar?
 
Shift ser helt klart intressant ut och har fått bra betyg. Dock en ny bindning, personligen är jag försiktig med nya modeller, väntar gärna nått år så modellen är provkörd och ev fel åtgärdade.
Har du kollar in Diamir Vipec?
Jag kör Radicalen du funderar på, är riktigt nöjd med den, fungerat bra i både puder, hård skare och allt däremellan.
Beasten har många upplevt problem med is i tådelen men jag vill minnas att det främst gäller Din16 modellen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...