Limma en lucka

Ser och inser att det är hög tid att sprätta bort en lucksarg och limma den på plats igen. Plastsarg och GF kajak
Vad har ni för tankar om val av lim, silikon (har lite kvar från badrummsbygget), PL400, sikaflex, eller.......? Använde den sistnämnda på min M30 med gott resultat men då var det ju trä mot trä.
 
Dra inte åt skruvarna för hårt på nya sargen. Jag tyckte jag var försiktig när jag drog åt men ändå fick jag sprickor i sargen vid ett par skruvhål.
 
Tack för tips.
Du Örjan jag har inga skruvar men har funderat på det. Är skruvar din egen komplettering eller finns det på vissa kajaker. Jag gissar att man måste lasta av med stora brickor på undersidan för att slippa sprickor
 
Tack för tips.
Du Örjan jag har inga skruvar men har funderat på det. Är skruvar din egen komplettering eller finns det på vissa kajaker. Jag gissar att man måste lasta av med stora brickor på undersidan för att slippa sprickor
Det var rätt många skruvar redan från början. Det var själva sargen som det blev sprickor i så brickor hade inte hjälpt om de inte satts ovanpå men hålen var försänkta så det hade inte blivit bra.
 
Ta loss lucka

Jag undrar om någon har tips på hur man på bästa sätt får bort en lucksarg på en GF kajak? Sargen har släppt på en del av limningen och läcker därför. Jag tänkte sedan limma tillbaka den för att få det tätt igen.

Sak man värma eller är det bara att sprätta försiktigt men en vass kniv?
 
Värma tror jag inte ger mycket då det sannolikt sitter med något silikonbaserat och det påverkas inte så mycket av värme. Ett tunt blad och skära i limmet är nog det bästa.

Beroende på hur det ser ut kan man ibland få tag i limmkanter och dra av limmet med händer eller tång. Funkar dock inget vidare på tunna limningar men om det ligger som en tätfog går det ibland.

Lycka till!

/G
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...