Tysta/avskilda badplatser i Stockholm/Haninge?

Jag söker efter avskilda badplatser där det går att njuta av naturen i lugn och ro utan ungdomsgäng som spelar musik osv. Badplatsen ska gå att nå med allmänna kommunikationer och finnas inom rimligt gångavstånd från hållplats/station.

Jag söker badplatser främst i närheten av Haninge/Handen men även i övriga Stockholmsområdet.

Tacksam för tips!
 
Hanveden har en del fina småsjöar t ex Tornbergssjön som du når per promenad längs markerad led. Är du cykelburen?

Thure
 
Tack för tips!

Jag skulle inte vara cykelburen utan det behöver vara rimligt gångavstånd från station/hållplats. Det handlar kanske främst om sjöar där det inte finns bryggor eller stora öppna ytor utan där man lätt kan dra sig undan.

Tack för tipset om Tornbergssjön men enligt info på "Naturkartan" så ska sjön till stor del vara igenvuxen. Kanske har du ytterligare förslag?
 
Badade där häromveckan på södra sidan.

Tyresta har fina badmöjligheter i Stensjön och Årsjön den senare nås med cykel större delen av vägen till vindskyddet där det är fint att bada.

Finns ett stort antal möjliga sjöar men alla har inte bra badberg. Vill du kan du promenera iväg en bit från allmänna badplatser där.

En trevlig kommunal badplats där det inte brukar vara så många andra är Grindsjön men det är i Nynäshamns kommun (det går buss från VH).

Finaste ställena är ute på Utö och Ålö. Det går att hyra cykel vid gruvbryggan och cykla ut till de vackar sandstränderna i SO. Nåttarö är också fint men dit åker man från Nynäshamn.

Thure
 
Tack för tips!

Det blir nog svårt att hitta bra badplatser utan bil som det verkar. Jag tänker mig inte badplatser som kräver att man cyklar flera km och cykel är ju inte det lättaste att ta med om buss krävs som ute till Tyresta nationalpark.

Jag tänker mig mer någon sjö där det inte finns anlagd badplats men som ändå finns på rimligt gångavstånd från en busshållplats alt pendel/t-bana.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter1969 10 tysta platser... Allmänt om friluftsliv 17
bastuper Sveriges bästa badplatser Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.