Minimalt med mygg och knott

Var i Sverige, i vilka områden, finns det så lite mygg och knott som möjligt? Med tanke på all slags uteaktivitet.
 
Längst ut i kustbandet, någonstans där det alltid är pålandsvind...
Väderöarna och Koster kommer först i min åtanke.
 
Längst ut i kustbandet, någonstans där det alltid är pålandsvind...
Väderöarna och Koster kommer först i min åtanke.

Jag har sällan upplevt så mycket knott och mygg som när vi tältade på nordkoster för många år sedan. Finns en del pölar och kärr inne på ön nära den upplåtna tältplatsen som är barnkammare för de små blodsugarna.
 
Skärgådsbeskrivningarna finner jag roande efter skolårens sommarseglande i Bohuslän.

Även jag har hört av utsocknes om flug och myggfria skärgården.Uppenbart finns den i drömmen hos dem som sett skärgården på vykort.

Regngölarna brukar bjuda fina barnkammare liksom sommarbetande får och nöts träck.

Glöm inte myggmedel bl a.

go tur
 
Vill ändå slå ett slag för västkusten vad det gäller myggfritt. Är själv uppvuxen i Gästrikland, men bor i Göteborg sen flera år tillbaka - mina lokala vänner har helt andra referensramar för vad som är "mycket mygg".

Det beror ju av blåsten, är det stilla så kommer myggen. Men det hör ju ovanligheten till!
 
Skärgådsbeskrivningarna finner jag roande efter skolårens sommarseglande i Bohuslän.

Även jag har hört av utsocknes om flug och myggfria skärgården.Uppenbart finns den i drömmen hos dem som sett skärgården på vykort.

Regngölarna brukar bjuda fina barnkammare liksom sommarbetande får och nöts träck.

Glöm inte myggmedel bl a.

go tur


Om man varit med förr så kan man välja vart man placerar båten, sen när det dagen är över kan man dra ut från land 10 meter och vips så är 90% av myggen borta.
 
Ja men dom kan vara envisa , dom kan följa med båten ut och då hjälper inte ens 100m men det blir klart mindre.

Enda säkra är motorbåt , drar man en 40 knops repa och ankrar.
 
Myggen jagar på värmesignatur, koldioxidhalt från våran andningsluft och doften av oktenol som den sista triggern för 'anfall' som också finns i våran andningsluft och svett.

De har ingen problem alls att följa 'offren' även över vatten så länge de kan flyga ifatt.

Idag är man rätt säker på att DEET blockerar receptorn för just oktenol och gör att de inte sticker även om de för den skull kan flyga runt nära länge och väl i hopp att hitta en blotta med hud utan DEET...

problemet är att det börja finnas mygg i framförallt tropiska länder med mutation som gör att DEET inte fungerar som skydd längre...
 
Myggpopulationer kan utveckla sinnen som gör att DEET inte fungerar i områden där DEET används mycket och detta tydligen på kort tid.

Inträffade i Vietnamn för USA, dock lär vi inte få problemet här
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.