Bära saker på huvudet?

Nån som har testat detta i friluftssammanhang? Jag är nyfiken på att testa det på vandring, hela världen förutom väst gör det ju så det måste ju vara en bra metod. Jag har sett folk i Tanzania kuta uppför bergssluttningar med 40 kg frukt på huvudet. Provade hålla korgen på huvudet och man kan väl säga att jag inte riktigt hade nackmusklerna för det. Men det är ingen svår sak att öva upp den styrkan heller, om man är intresserad av funktionell träning. Här är en artikel från Esther Gokhale om detta (läs på om hennes "J shaped spine" teori oxå som jag tror är en förutsättning):
https://gokhalemethod.com/blog/63167

Om det är nån som inte är övertygad än så verkar det som att det forskats på energianvändningen, och:

"We found that both the Luo and Kikuyu women could carry loads of up to 20% of their body weight without increasing their rate of energy consumption"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3951538
 

avslutad210712

Gäst
Nej jag är inte övertygad men om du gör det under en vecka eller två och delger oss dina erfarenheter så vore det intressant.

Vill verkligen höra om en västerlänning som fixar det utan problem. För såna finns såklart inte. Problem alltså. För jag ser framför mig massor av folk på Kungsleden utan ryggsäck.
 
Med 8 års träning med ökande vikter går det utmärkt, varsågod att börja.

Inte sker gratis är en god regel.

go tur
 
Haha, ja jag borde väl ha anat skepsisen här på utsidan, då det gud förbjude handlar om att ha MINDRE prylar inte mer ;)
Men det borde la hänga åtminstone några primitivister här som har testat?
 
Det är säkert fördelaktigt att bära så, ger ju en mer linjär belastning, eller hur man ska uttrycka det.

Men jag tror det tar lång tid att lära sig, flera år säkert. Man kan säkert skada sig rätt rejält om man gör fel - nacken är känslig. Tänk på att det inte bara handlar om styrka, utan också om balans.

Gillar idén. Verkar som ett kul projekt att se om man (du!) klarar av det. Men ta det det försiktigt och pö om pö.Ta god tid på dig innan du testar full last!
 
Både styrka och balans måste tränas upp. Men vad man än gör måste man få tid att anpassa sig. Det gäller ju även att gå långt eller vad man nu företar sig.
 
Mer läsning om tumpline bland annat, en annan metod där man man spänner en rem över toppen på huvudet och lutar sig framåt: https://www.theatlantic.com/technology/archive/2017/08/tumplines/537306/

(finns det nåt svenskt ord för "tumpline"? måste ju ha använts här oxå)
Lars Fält skriver om tumpline i någon av sina böcker, men jag minns inte vilket svenskt ord han använder. Han talar om metodens fördelar framför att bära ryggsäck med avbärarbälte.
 
Jag brukar bära väggskivor på huvudet. En av de skönaste sätten om man ska gå längre sträcka själv. Händerna måste vara med för balansen men tar ingen last.
En skiva gips väger väl 20kg. Ingen jättevikt men känns när man gjort några vändor mellan huset och bilen.
Viktigt att vara mjuk i knäna när man går annars riskerar man att skivan knäcks.
Jag kan också tänka mig att svikten i en skiva gör dess 20kg lindrigare än vad stum vikt på huvudet är.
 
Haha, ja jag brukar bära plyfa-skivor sådär också. Finns liksom inget annat smidigt sätt :)

"Still Alive", kommer du ihåg vilken bok det var?

Jo jag är helt medveten om att det tar sin tid att lära kroppen nytt, jag minns när jag började gå med barfotaskor och muskelfästena i fötterna värkte efter bara några hundra meter. Nu går jag alltid i såna skor och "vanliga" skor med klack känns som träskor på fötterna. (Ett litet sidospår: Jag hade svårt att hitta rätt gångstil dock, ni som bytt vet att man inte riktigt kan gå som förut pga att hälen slår i för hårt, och testade lite olika tills jag hittade ngt som författaren jag nämnde ovan kallade för "glidewalking" som enl henne är människans naturliga gångstil, o det känns som handen i handsken med barfotaskorna. Plus man får en vältränad röv då den används mer ;) Detta med gångstilen är kopplat till ryggradens hållning och det var så jag kom in på att bära saker på huvudet, vilket ju gör susen för den naturliga hållingen)

Jag ska iväg till fjälls och vandra 5 dagar snart och ska börja testa bärandet så smått då, ska montera fästen för tumpline på min vanliga rygga och testa lite. Och se om det är skönt att bära ryggsäcken ovanpå huvudet korta sträckor. Om inte annat så är det ju jättebra att variera lite för att avlasta axlarna ibland. Har lättpackning så det blir inte så brutalt ändå, den väger typ 5-6 kilo plus mat.
 
Min spontana tanke är ju att de som bär på huvudet gör det för att de inte har tillgång till bättre bärsystem.

Det är troligen mycket större risk för skador på nacken om man råkar snubbla till och tappa balansen lite. Gissar att det blir rätt hög kotkompression också.

Ryggsäck är väl kanske inte heller det mest optimala, men med ett avbärarbälte och rätt bärsystem ligger ju i princip ingen vikt alls på ryggraden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lappkattfot Varför klarar jag inte av att bära? Allmänt om friluftsliv 34
Fågelskit Saker att göra i naturen Allmänt om friluftsliv 25
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.