Kajakställ

Det ser ju både stadigt och snygg ut. En detalj jag tänkte på när jag läste tråden, presenning. En sådan är ju bra att ha för att framför allt skydda mot solljus men, jag tror att det är bra om du ser till att få en liten luftspalt mellan skrov och presenning, förmodligen inte så svårt att fixa.
 
Inte idealiskt

om något djur bygger bo i kajaken. Getingbo var inte så kul. Transportkapell på kajaken är därför ingen dum idé även om du har en bra presenning. Transportkapell är bra även vid biltransport är rätt dyra men går att sy själv.

Ett enkelt sätt att få upp kajaken en bit från backen är att snickra konsoler och fästa på en husvägg.

Thure
 
Kanotställ

Så här skall jag lägga upp mina kanoter. Elfas Sparringskenor. De förstärkta konsollerna får belastas med 70 kg. Längsta konsollen är 67 cm. Väggskenorna får belastas med 60 kg per skruv, om skruven är dragen i en trävägg. Alltså, om jag sätter upp en lång skena på väggen med fem skruv, kan jag lasta 300 kg. Jag kan utan vidare lägga upp fem kanoter på två sådana skenor.
 

Bilagor

  • Kanothylla 1.jpg
    Kanothylla 1.jpg
    34.6 KB · Visningar: 2,001
Borde ju va rätt enkelt att spika ihop ett par bockar själv också. Kör själv med drickabackar, men börjar ledsna på det och ska försöka bygga på höjd i år istället.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...