Påkalla hjälp i nöd!!!

Jo men problemet är väl fortfarande att se skillnad på fjällvandare i nöd och fjällvandrare i... lust?
Problemet västen skulle lösa var ju att signalera "Hallå, det är just JAG som behöver hjälp. Inte det där sällskapet nere i dalen som vinkar glatt..."

Det stora problemet är, skulle jag gissa, att ö h t hitta människor i fjällen. När man väl sett dem så är det en annan sak att avgöra om just de man hittat också är de nödställda, eftersökta personerna. Men det problemet har man ju oavsett om de man hittat bär västar eller ej. Folk kan ju vinka glatt till en hkp även om de är klädda i grönt och smyger fram.
 
En del förstår problemet.........

...och en del gör det inte, eller så är man bara debattsugna.
Förstår att det kanske är svårt att sätta sig in i situationerna när man kanske aldrig deltagit i eftersök osv.
Visst finns risken att man trost västen kanske kollar "fel folk" någon gång, men hellre några bildgångare än att behöva kolla upp alla som finns i ett visst område.
Viktigt att tänka på är att alla inte kan stå upp och vinka frenetiskt, de kanske ligger stilla av någon orsak och hoppas på att hkp ser dem....
har också varit med om att sjuka har legat en bit från en led och vandrare har passerat dem utan att stanna till, Orsaken vet man ju inte..........
Den skadade har berättat efteråt att flera andra vandrare hade passerat en bit ifrån men ej upptäckt eller hört deras rop på hjälp. Kanske hade en röd väst hjälpt dem.......
 
Jo men problemet är väl fortfarande att se skillnad på fjällvandare i nöd och fjällvandrare i... lust?
Problemet västen skulle lösa var ju att signalera "Hallå, det är just JAG som behöver hjälp. Inte det där sällskapet nere i dalen som vinkar glatt..."

Sant, men som jag förstod det så var ett av problemen med räddningsoperationer (och fördelen med signalfärgad väst) att överhuvudtaget lokalisera folk på fjället.. Och som framkommit i tråden borde det ju gå att meddela rätt snabbt om läget är OK eller inte.
 
Men tjära, kära nå'n!!

Tänker att det absolut viktigste är att kunna synas/höras/märkas - överhuvudtaget.

Jo, jag har nog också tänkt mest skogsfärgat och är tacksam för den här tråden. Visselpipa - som vi hade under scoutingtiden, fungerar ju inte så bra vid flygeftersökning!

Och som sagt, man kan ju alltid, antar jag, lyckas få hjälp av ev andra i området, om man nu skulle hitta "fel" folk. Antingen att de kan veta något - eller att de kan hålla ögonen/öronen öppna de med - och på så sätt hjälpa till i söket.

Jag antar att man skulle kunna annonsera lämpliga olika varianter/ tillvägagångssätt vid "portar", stugor, reservatsgränser, turistbyråar, naturlufsarbutiker mm ...

Och inte funderar en båtägare/seglare om hur - oftast - utan har gemensam signal (nödraket). Hur lång tid det tog innan det var vedertaget vet jag inte, men det kan ju i alla fall spridas lite olika varianter på "upptäckssätt"/nödsignal - på lämpliga ställen.

Eller slår jag in öppna dörrar?
 
Färgval!

Har nu under senaste veckan kollat upp med en del "experter" t.ex. andra kollegor, polisflyget m.fl, som jag anser ha STORA kunnskaper inom omårdet Fjällräddning och eftersök av försvunna personer. Alla tycker det skulle vara bra om det gick att genomföra eller skapa en "praxis" av något slag.
När det gäller val av färg så är de flesta överens om att den röda signalfärgen vore lämpligast. Några här på Utsidan har varit av en annan uppfattning.
Samtidigt som man försöker genomföra en sådan praxis så måste man börja verka för att andra som har behov av signalfärger inte använder den röda färgen, tex jägare. Redan idag finns många "jaktpaket" (kläder mm) som använder den gula ellr gul-gröna färgen.
Vi är väl medvetna om att det kanske kommer att ta en viss tid att marknadsföra en sådan här ordning men om alla hjälps åt att sprida budskapet så kommer det att gå.
Nu skall vi förankra ideerna hos i första hand Fjällsäkerhetsrådet innan vi börjar lokalt.

Var senast i går med i polishelikoptern och letade en gamal farbor som försvunnit och vi blev hela tiden påminnda om hur svårt det är att se folk i gröna skogskläder i skogsmark. Vi har för några år sedan tagit fram gulgröna västar som tex skallgångskedjor skall använda just för att underlätta för flyget men också för att lättare hålla kontakten på marken.
Tänk också om alla bärplockare kunde ha med sig en "nödväst" i fickan som de tog på sig om de går vilse.......för att inte tala om jägare. Vi har nästan varje år ett eller ett par eftersök på jägare som tappat bort sig, eller skadat sig ute i terrängen.

Jag kanske är låst i mina egna tankegångar, men jag kan faktiskt bara se fördelar....

Idag när jag skriver detta, kl 08.30, är den gamle farbrorn fortfarande borta.....det har gått snart 40 timmar.
 
Några här på Utsidan har varit av en annan uppfattning.

Hmmm det jag vänder mig mot är att det "ska spikas en färg", eller införas regler och förordningar om vad som ska tas med fjället etc... Visst är det bra om folk som går vilse kan göra sig synliga, men det måste vara upp till var och en vad de har på sig eller med sig.
 
Frivilligt

naturligtvis är det frivilligt. Det är upp till var och en om de vill ha med denna väst eller inte, det finns ju de som helst har camo kläder när de är ute i skog och mark. Men kom aldrig och påstå att det är en önödig pryl eller att det blir extra vikt... det köper jag inte!

Visst, man kan ju ha nytta av alla möjliga färgglada kläder den dagen det gått åt pipan, men jag kan inte se varför det skall vara så svårt att acceptera en viss färg, eller att man borde bära med sig denna enkla lilla, lätta "trasa" som det dock är fråga om. Har dock förstått att det inom den här "branschen" (frilufts-) finns många frilansare som har väldigt svårt att acceptera det man kallar pekpinnar, man vill helst vara sin egen och göra som man vill, men delar gärna ut "goda råd" åt andra. Lyckligtvis är de inte SÅ många och de må leva i sin värld, bära vilka färger man vill, ge fasen i cykelhjälmen eller flytvästen bara för att någon har sagt att det är bra att ha dem......... föreslår man röd färg skall alltid någon bära gul färg osv. Det får vi leva med och VI överlever nog detta med !
 
Har nu under senaste veckan kollat upp med en del "experter" t.ex. andra kollegor, polisflyget m.fl, som jag anser ha STORA kunnskaper inom omårdet Fjällräddning och eftersök av försvunna personer. Alla tycker det skulle vara bra om det gick att genomföra eller skapa en "praxis" av något slag.
När det gäller val av färg så är de flesta överens om att den röda signalfärgen vore lämpligast. Några här på Utsidan har varit av en annan uppfattning.
Samtidigt som man försöker genomföra en sådan praxis så måste man börja verka för att andra som har behov av signalfärger inte använder den röda färgen, tex jägare. Redan idag finns många "jaktpaket" (kläder mm) som använder den gula ellr gul-gröna färgen.

Tanken med en etablerad lättuppfattad nödsignal är god men just röd är ju en vedertagen färg i friluftslivet t ex på många jackor och anoracker speciellt i vårt västra broderland. Tror att det är lite lättare att etablera en lite ovanligare färg som "nödfärg" än röd. Jag har svårt att motivera mig att sluta använda mina vackra röda kläder som jag lagt ned flera tusen kronor på och trivs med.

Borde finnas användbara erfarenheter från andra länder att ta del av.

Thure
 
Ljusblått!!!

Hallåj!

Möjligt att jag drömt detta men jag har för mig att jag läst nånstans att det är ljusblått som syns bäst/ avviker mest från förekommande miljöer.
Det är därför FN har ljusblå hjälmar och fjällräven har valt att göra ljusblå tält.
Har inte forskat vidare i detta men det måste ju vara enkelt att kolla upp.
Kanske funkar för personer med sämre färgseende oxå, vad vet jag??
F ö tror jag nog mest på dukförslaget med tryckta tips och tricks, betydligt större användningsområde än en väst.. (Man kanske t.o.m. kan vika den likt en biobilett och vissla en trudelutt för att påkalla hjälp;-)
//Thomas
 
Senast ändrad:
Nödutrustning - livförsäkring

Jag har med mig en smidig sak då jag är ute och vandrar, jagar eller paddlar, det är en LED-lampa med flera olika funktioner som drivs med en dynamo, dvs. den fungerar alltid, utan att jag behöver bära med mig batterier osv.

den fungerar som radio (att lyssna på väder etc) och som lampa/belysning, men kan också ställas in att signalera med rött blinkande ljus & samtidigt avge sirénljud.

Den har också uttag för att ladda mobiltelefoner & USB-utrustning, och på toppen sitter en enkel kompass.

Kan inte direkt säga att den räddat mig någon gång ännu, men såklart känns det OK med den extra packningen, den väger inte mycket, men tar lite plats. I tältet är det shysst att ha bra belysning och möjlighet att ladda på mobilen.

Köpte den på tradera för en billig penning, och jag har för mig att den skall gå att få tag på via någon hemsida också.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.