Behöver jag en pulsklocka? Vilken rekommenderar du?

Hej!

Jag tränar löpning några dagar i veckan och under vinter/våren varvar jag det med skidåkning/toppturning. Ett av mina mål till nästa sommar är att springa ett marathon. Jag har aldrig använt någon typ av träningsklocka men börjar mer och mer känna att jag är i behov av en. Hittills har jag bara använt Runkeeper på min telefon för att se distans och tid, men tycker att det är ganska bökigt att ha med telefonen för att se hur långt man har sprungit.

Vilken klocka tror du passar mig? Jag antar att en pulsklocka är en bra ide för att kunna träna efter pulsen inför ett marathon? Höjdmeter är viktigt att kunna se eftersom den kommer att följa med på toppturer.
 
Garmin eller Suunto. Vilken modell spelar ingen roll.
Polar vet jag inte vad det blivit av och Apple/Samsung är supersmarta på appar, men inget vidare om fokus är träning.

Se till att den har blåtandskoppling bara så den synkar när du kommer nära telefonen. Suunto/Garmin appen skickar sedan data till Runkeeper/Strava eller vad du använder.

Du kommer aldrig orka koppla USB kabel för att få över data. I vart fall inte om du tränar någorlunda regelbundet.

Tränar du mindre än typ varje dag behöver du inte puls, se till att springa långt/sakta alternativt kort/hårt istället. Gå på känsla och undvik "45 minuter vanliga rundan". Ett pass extra kommer alltid ge bättre resultat än pulsanalys i soffan.

Är exakt höjd superviktigt behöver du barometer, men då hoppar den upp några tusen. Höjdmätare via GPS är realistiskt kanske +- 50m. (I vart fall Garmin "fuskar" här och jämför med kartdata istället för GPS, men det klarar dom bara i efterhand när du laddat upp till datorn.)

//D
 
Innan du köper en klocka så skulle jag kolla att det inte räcker med "audio cues" i runkeeper om du inte redan ställt in dessa. Själv springer jag alltid till en ljudbook eller pod och då funkar det perfekt.

Skaffade själv en klocka men använder oftast bara appen. Springer alltid med hörlurar i och att var 5:e minut få aktuell fart och distans räcker gott för mig.

I början hade jag varje 500m men nu känner jag tempot i benen så pass att det räcker med varje km.

/G
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...