Resa till Kilpisjärvi

Tips på resa till Kilpisjärvi

Hej,

vi har nu kommit hem från en underbar tur mellan Kilpis och Abisko!

Några tips på er som funderar att åka:

* Det finns en buss om dagen från Tromsö till Kilpis, kl 07:30. From Tromsö the daily bus operated by a Finnish company called Eskelinen leaves Tromsö city at 7.30am local time and arrives in Kilpisjärvi at 10.55am Finnish time

* Om ni missar morgonbussen alternativet att ta buss 160 mot Storslett och hoppa av i Skibotn (Storfjord). Där kan ni boka en taxi som tar er till Kilpis för cirka 500NOK. Beställ dock i förväg antingen via Skibotn Taxi (tel. +47 982 57 777) eller via Kilpisjärven taksi (tel. +358 16 537 716 alt. till Elli-Marja +358 400 138 262 alt. Timo på +358 400 854 403 el +358 400 394 180)

* Ett annat alternativ är att åka från Kiruna. If you prefer the train or public transport via Sweden, you can cross the border for example in Karesuando some 100km south of Kilpisjärvi. Unfortunately I am not familiar with the Swedish public transport and connections so I'm afraid I cannot help you with that side. The is a Gold Line bus from Karesuvanto (Finnish side of the border) at 2.35pm and Eskelinen at 4.25pm daily.

* Om ni inte orkar hela vägen till Abisko så kan ni avbryta vandringen i Innset. Det går inte längre någon regelbunden transport mellan Innset och Saetermoen varifrån det går bussar till Narvik. Men man kan beställa transport via en privat aktör (Björn Klauer Huskyfarm - http://www.husky-adventure.com/en/huskyfarm-innset/). Dock går detta enbart om man övernattar hos dem minst en natt.

* Dock tycker jag, till skillnad från många andra, att turen mellan Innset och Lappjordshytta är riktigt vacker. Framförallt när man närmar sig Lappjordshytta som man får utsikt över Kebnekaisefjällen. Sista sträckan mellan Lappjordshytta och Abisko är väl lite av en transportsträcka dock.
 
Bra info!

Har alltid kommit upp nya planer när jag funderat på att knalla nordkalattleden från kilpis. Riktigt bra info! Har nog tänkt att köra övernattningen i karesuando. Men fint med ny input.
En liiiten off topic fråga, hur mycket folk träffar man på? Finns det egentligen några svårigheter någonstans på vägen? Navigation/vad osv.

( i år tänkte jag kanske knallat, men blir kanadensiska klippiga bergen istället)
 
Bra tips från uldall ovan och rekmmenderar Nordkalottleden.....

Kom hem idag från tur Abisko till Kilpisjärvi hade tänkt starta i Kilpisjärvi men tåget upp var försenat så vi ändrade riktning och började i Abisko....

Dag 1 Start Abisko på Campingen och frukost Abisko
Kort vandring till Björkliden där vi bodde på vandrarhemmet och åt fin middag på hotellet

Dag 2 Vandring till Pålnåstugan som inte är vidare fräsch orkar man fortsätter man till nästa norska hytta Lappjordshytta som är finare. Fanns en hel del hjortron som var mogna då vi passera

Dag 3 Vandrade vi halvägs till Altevass

Dag 4 Vandrade till Altevass och ringde http://www.husky-adventure.com/en/huskyfarm-innset/ som hämtade oss och så bodde vi där och köpte på oss lite mer torrmat. Köpte även pasta och köttfärs av dom som vi tilllaga

Dag 5 Altevass till Gaskas - inga problem torrt och fint

Dag 6 Gaskas till en liten bit efter Vuomahytta

Dag 7 Vandrade till efter bron vid Vuomajohka och tältade

Dag 8 delade upp denna etapp och tältade efter vadet som i princip gick att gå på stenarna

Dag 9 till Daertahytta som ver en magiskt fin ny hytta så vi bodde i hyttan kostnad 150 Nkr

Dag 10 till Rostahytta vi tältade innan bron över

Dag 11 Gick endast halvvägs och slog läger

Dag 12 Vandrade förbi Pältsastugan sedan upp mot Gappohyttan

Dag 13 Gappohyttan till Goldahyttan

Dag 14 Goldahyttan till Treriksröset och sedan vandrade ned till Kilpisjärvi

Vi hade tält och tältade oftast...

Kilpis bodde vi på http://www.tundrea.com/ med egen bastu.
Tog sedan bussen som gick vid 17:00 till Tromsö
Stannade några dagar i Tromså och vandrade upp på Fløya och även hyrde cyklar och cyklade och kollade in Kvaløya och Store Blåmann

* Hörde om några som tagit Taxi från Karesuando till Kilpisjärvi för att slippa öv ernatta i Kilpisjärvi

En liiiten off topic fråga, hur mycket folk träffar man på? Finns det egentligen några svårigheter någonstans på vägen? Navigation/vad osv.

I år var det lätt vandrat några vad men man kan hoppa på stenarna. Leden bra utmärkt. Vi hade Bardo kartan och GPS Etrex med karta och det fungera...

Inte många människor vi träffade lite folk ibland vid stugorna kring helgerna eftersom många stugor kan nås rel enkelt med bil plus en dags vandring....
 
Hej, håller med TS att sträckan mellan Altevatnhyttan och Lapphjordhyttan är en av de finaste. Rostahyttan, Dividalhyttan och Altevatnhytta är de som brukar vara flest folk vid helgen då de ligger bara någon dagsetapp långt borta. Jag träffade annars väldigt få vandrare när jag gick 2011 i början på september. I Pålnohyttan var en massa jägare, hade inte velat övernatta där. Men från hela Nordkalottleden är det nog denna etappen (Kilpis - Abisko) som jag tyckte minst om.
Mvh Veni
 
Det är inget fel på den etappen, hade helt okay väder med kanske inte lika soligt som ni hade.
Jag anser att den bästa etappen är den från Katterat till Vaisaluokta varav dagsetappen från Sitasjaure till Paurohyttan tog bokstavligen andan ur mig. Blicken ner mot det gröna fjordliknande Baugevattnet är slående vackert. Gick där i mitten av augusti 2012 och hade kanon väder. Jag skrev en kort berättelse ( inget avanserat) och bifogade några bilder här på utsidan, kolla upp och dömm själv.
Vidare gillade jag även etappen från Kilpis till Kautkeino ochså väldigt mycket. Den är mycket omväxlande, först den karga finska tundran och sedan den frodiga Raisadalen med sina många vattenfall. Denna vandringen var min första "svarare" ensamvandring där jag fick för första gången även tälta. Jag har lite speciella minnen från denna vandring.
Mvh Veni
 
Pältsa stugan. Jag var med på invigningen av Nordkalottleden vid treriksröset. Gick från Keinovuopio via Kommavopio till Pältsa stugan. och sedan till treriksröset. Jag tältade vid Pältsastugan och när jag vaknade på morron hade vattnet i kokkärlet fruset. Vid treriksröset var jag dagen före invigningen och fick hjälpa till att ställa iordning för invigningen. En av naturbevakarna som var där hade märkt leden på svenska sidan genom att måla med röd färg på stenar. Han hade färg kvar när han kom till Treriksröset så han fortsatte att måla på finska sidan. Det skulle han inte gjort. Det kom meddelande från finska myndigheterna att det inte fick vara någon målning i Nationalparken. Det var bara för naturbevakaren att ta bort allt vad han målat på stenarna och det var inte lätt.
När jag gick tillbka mot bilen stannade jag i Kommavuopio och gick in hos Elna som bodde där för att beställa "taxi". Det finns bilar i Keinovuopio som dom tagit över på vintern annars är det bara gångbro mellan Finland och Sverige. Jag såg att Elna hade larmknapp på armen och frågade när hon fått den. Jo sa hon förra sommaren ramlade jag ute på gården och kunde inte komma upp. Men det var ingen fara för brevbäraren kom dagen efter. Till närmaste granne i Keinovuopio hade hon ca 15 kilometer. Elna är sedan några år avliden.
 
Vandra från Kilpis till 3-riksröset ...

Hej
Jag hoppas kunna genomföra FGB i sommar med start i norr. Så min fråga till er vandrarvänner är om det går att ta sig till fots från Kilpisjärvi å E8:n till Treriksröset utan att ta båten över sjön?
Nordkalottleden börjar enligt Fjällkartan i Kilpis men är vattendraget intill E8 passerbart och samma fråga gällande vattendraget norr om Riksröset (väster Kuokkimajärvi)?

Mvh Omar
 
Svar på båda frågorna är ja. Var där för några år sedan och det var inga problem då.

Lycka till med turen!
/Calle
 
Jag var där midsommar förra året. Det finns bro, går utmärkt att gå från kilpis. Väldigt fin vandring.
 
Tack för snabbt svar

Och positiva besked. Nu får vi se om jag får lift från karesuando till kilpijärvi eller måste vänta på bussen i ca 20 h. Kommer med bussen från Kiruna till karesuando . Men den som väntar på något gött väntar...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
PerAnd Erfarenheter Matoke Tours i Uganda & Rwanda Allmänt om friluftsliv 3
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1
federico Bränsle till multibransleköket Allmänt om friluftsliv 34
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
Andersgustav Från Utö till Ålö Allmänt om friluftsliv 5
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
Tetra Idéer till friluftsrelaterat designprojekt? Allmänt om friluftsliv 2
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
danenbananen Bestättning till segelbåt. Allmänt om friluftsliv 3
Deltidseremiten Buss till Treriksröset? Allmänt om friluftsliv 8
kee.a söker en färja till Skottland Allmänt om friluftsliv 6
Glännman Ungrare på häst på väg till Treriksröset fast i Åmål Allmänt om friluftsliv 4
sveom sjökort till gps Garmin map 60 C Allmänt om friluftsliv 1
andersmossing Tyck till om utredningen av allemansrätten Allmänt om friluftsliv 2
Offshore4ever Utbildning till "Fjäll- och äventyrsledare" Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...