Vilsen och död på Appalachian Trail

Tja, visst hade det varit ett plus också med en personlig fundering eller fråga - men det är många trådar som enbart innehåller information (rea nu, mitt senaste köp, vad jag använde för kök senast, etc). Om man ser på antalet kommentarer/inlägg så är det ofta frågor som engagerar, och därmed tycker iaf jag att de platsar på Utsidan.

Vad gäller ifrågavarande artikel, så klickade jag intresserat fram den, och jag är säkerligen inte ensam om att göra det.
 
Rapporten som tidiningarna baserar det mesta av rapporteringen på finns att läsa här:
https://assets.documentcloud.org/documents/2842887/Geraldine-Largay-Report-Exerpt.pdf

Läs och begrunda. Vad hade du gjort i samma situation?

Har läst rapporten och det som slår mig mest är att hon var så nära väg som kunde lett henne till civilisation och hjälp. När de skulle visa hennes anhöriga gick de i 30 min...

Min känsla är att hon inte hade koll på väderstreck, hade ingen kompass eller karta för isåfall borde hon kunnat börja förflytta sig allt närmre trolig beboelse istället för att ligga still på samma ställe.

När hon väl slog läger så gjorde hon det på ett ställe som inte syntes från luften. Här borde hon ju försökt vara i det öppna så mycket som möjligt. Hon visste ju att hon skulle bli saknad efter två dagar.

Hon sökte sig också uppåt, vilket inledningsvis är klokt för att försöka få täckning med telefon men när det inte funkar så gäller det att hitta vägar ut och då är det lämpligt att följa vattendrag. För eller senare så kommer de att leda till civilisation eller iaf till ett ställe som man kan lokalisera på den karta som man borde ha med sig.
 
Just att göra en liten avstickare och tro att det är lätt att hitta tillbaka är ett rätt vanligt misstag.

Att ha koll på väderstrecken och veta hur man kan "fångas upp" (av t.ex. vägar eller vattendrag) är ju också rätt grundläggande.
 
Tragisk och gripande läsning. Jag cyklar en heldel MTB i Västmanlands skogar. Avstickare är lömska det går fort att komma fel. Jag har med mig karta och en liten kompass. Kollar också vilka begränsningar i form av vägar och vattendrag som finns. Försöker också ha lite koll på var solen finns och hur det blåser. Jag har uselt lokalsinne.och måste jobba aktivt med att veta var jag befinner mig.
 
( - )
Att ha koll på väderstrecken och veta hur man kan "fångas upp" (av t.ex. vägar eller vattendrag) är ju också rätt grundläggande.

Så sant så - och man måste självklart också veta åtminstone ungefär var man är!

Även väl utmärkta leder kan i bland helt plötsligt "försvinna". Vill man inte behöva gå tillbaks samma väg så måste man kunna nyttja karta och kompass. Och blir det lite allvarligt så måste man se till att kunna "fångas upp" för att sedan leta sig tillbaks till civilisationen/kända trakter.

"0020" tar upp några fler väsentliga saker som är aktuella i den riktiga vildmarken. Men ovanstående "basics" gäller i princip alltid, om man inte vill riskera att helt i onödan kämpa kanske timmavis för att komma rätt och kanske t.o.m. tvingas till en ofrivillig övernattning. Det är sällan eller aldrig roligt att gå vilse!
 
Tråkig historia. Minns ett TV-program där man tog upp några amerikanska "fall" där vandrare omkommit, eller inte. En van vandrare tältade i skogen, men blev oturligt nog magsjuk. Han blev snabbt för svag för att kunna ta sig tillbaka, och gick tragiskt bort trots bara någon kilometer till räddning. En annan skadade ryggen, fick hasa sig centimeter för centimeter, i ryggläge, tillbaka till civilisationen - klarade sig. Och så vidare.

Hittade inte tillbaka till det klippet ovan, men fann istället någon som laddat upp hur han blivit vilse på just Appalachian trail, Youtube: "Backpacking the Appalachian Trail...From Wayah Bald To LOST!!!! For A Day and A Half" (sök på videons titel)

Mannen pratar med sig själv i videon om hur han blir mer och mer vilse. Lyckligtvis i det här fallet, så är det han själv som senare postat detta på Youtube.
 
se dig om och naturliga kompasser

Ett annan gammal men delvis bortglömd kunskap är att vända sig om och se hur bakåt ser ut då man går framåt. Särskilt vid vägskäl, korsningar och liknande - det är lättare att hitta tillbaka då man sett vägen en gång,må vara över axeln. En stigkorsning ser inte lika ut från olika håll.
Är man vilse kan man ju lägga ut spårtecken (pilar, kryss och liknande) med pinnar, stenar eller annat naturmatrial.

Sen finns ju flera naturliga kompasser som myrstackar (oftast sydvända pga mer värme där), solen om man har klocka (solen i öster kl 06, söder kl 12 och väster kl 1800, gäller vintertid - annars en timmes förskjutning) m fl.

Vinden varierar över tid och runt formationer så den är inte en helt pålitlig kompass.

/Patrik, lyckligtvis sällan vilse
 
Ett annan gammal men delvis bortglömd kunskap är att vända sig om och se hur bakåt ser ut då man går framåt. Särskilt vid vägskäl, korsningar och liknande - det är lättare att hitta tillbaka då man sett vägen en gång,må vara över axeln. En stigkorsning ser inte lika ut från olika håll.

I min åsikt ska man alltid stanna och titta mot andra hållet om man nu inte planerat att gå åt det hållet också. Det finns så mycket att se förutom sina fötter och jag träffar så många vandrare som bara sett sina kängor. Inte så konstigt de inte hittar sen.
 
Finns mkt att lära sig av att ha gått vilse och av andras erfarenheter. Finns ett flertal intressanta trådar om sånt på Utsidan.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Vilsen vandrare hittar död 3 år senare Säkerhet och räddning 0
zero.alt Förberedelse på livshotande scenarier på vintertur i Sarek Säkerhet och räddning 18
tango Mammut Barryvox S: Gruppcheck endast via slå av och på? Säkerhet och räddning 9
swimwhizz 14 personer i sjönöd på Måkläppen Säkerhet och räddning 8
Kalle G Fem omkomna på Mt Elbrus (2021-09-23) Säkerhet och räddning 0
israpportör Att lära sig av dödsolyckor på is Säkerhet och räddning 179
Moga Tips på flytande PLB? Säkerhet och räddning 10
dmitrij Säkerhetsläget på Jbel Toubkal Säkerhet och räddning 0
tsarpjotyr 40-tal personer "fast" på Kebnekaise Säkerhet och räddning 9
KLAGER En Svensk klättrare har fallit på Lofoten Säkerhet och räddning 3
KLAGER Två 20-åriga svenskar suttit fast på en klipphylla i Lofoten nu nedplockade Säkerhet och räddning 4
ulflar Mord på vandringsled... Säkerhet och räddning 4
marieab Ny cykel - tips på lås- och spårutrustning Säkerhet och räddning 8
KLAGER Svenska skridskoåkare fast på isflak på Mjøsa Säkerhet och räddning 3
cake Klättrare skadad på Stetind, någon som vet mer? Säkerhet och räddning 6
niklaz Fast på fjället i Hemavan (2013-04-02) Säkerhet och räddning 3
thureb Isfiskare drev iväg på flak syd Karlstad Säkerhet och räddning 3
pack Svensk kvinna saknad i Norgefjällen. Var på väg från Abisko till Kautokeino. Säkerhet och räddning 7
KLAGER Fisketurister tältar på militärt övningsfält under granatövning! Säkerhet och räddning 4
Mike C Lavin i öppen backe på skidanläggning. Säkerhet och räddning 7
Fjällvinden Vandrare fast på Kebne Säkerhet och räddning 85
KLAGER Svensk försvunnen på isländsk glaciär Säkerhet och räddning 7
rotkraft Via Ferrata + klättersele på vandring i Corsica GR20? Säkerhet och räddning 0
Fredrik. Skattepengar till räddning? (var "Olycka på Keb igen") Säkerhet och räddning 75
Bulgakov Incident på ostkammen Säkerhet och räddning 1
desireman Information på plats vid fjällstationen i kebnekaise? Säkerhet och räddning 3
Peregrine Fjällsäkerhetsrådet på facebook Säkerhet och räddning 0
johan_ben Gravid på hög höjd Säkerhet och räddning 7
ripnils Skadad får övernatta på Keb Säkerhet och räddning 1
vandrarenemil Snöstorm på sommarfjället? Säkerhet och räddning 6
majjen Lavinfara på sommaren? Säkerhet och räddning 2
hedljung Signalraketer på postorder? Säkerhet och räddning 14
JoW Olycka på Kilimanjaro Säkerhet och räddning 0
gmg på everest med magnus Säkerhet och räddning 0
lgniklas Vad hände med svensken på Irland? Säkerhet och räddning 1
abelmann Livslängd på hjälm? Säkerhet och räddning 6
Avslutat medlemskap med plötslig färdkamrat på otäckt snötäckt pass Säkerhet och räddning 16
mattias_altin Tillverkningsfel på Wild Country Helium-karbiner Säkerhet och räddning 2
Lilja På egen hand Säkerhet och räddning 7
avslut1008 Väntat på detta forum....... Säkerhet och räddning 9
Luffarn Avbärarbälte på eller av? Säkerhet och räddning 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...