Fototeknik Teknikfrågor

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-02-27, 10:39
thureb thureb är inte uppkopplad

Om det är en vattentät kompakt som önskas är Olympus TG-5 som också Claes Grundsten använder ett bra alternativ. Jag har en sådan sedan ett par månader. Hade tidigare TG-4 men den visade sig inte vara vattentät i somras vid en snorkling.

Hittills enda vattentäta kompaktkameran med zoomobjektiv och RAW?

Icke vattentät kompakt finns det många varianter på. Jag har där ingen koll.

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-02-27, 11:56
marja marja är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av thureb Visa inlägg
Om det är en vattentät kompakt som önskas är Olympus TG-5 som också Claes Grundsten använder ett bra alternativ. Jag har en sådan sedan ett par månader. Hade tidigare TG-4 men den visade sig inte vara vattentät i somras vid en snorkling.

Hittills enda vattentäta kompaktkameran med zoomobjektiv och RAW?

Icke vattentät kompakt finns det många varianter på. Jag har där ingen koll.

Thure
en av de få kameror som överlevde 6 månader i Malis öken (sandstormar, regnoväder och extrema temperaturer , nu har dottern använt den under 1,5 år i fjällvärden samt under hennes militära grundutbildning.
inte den bästa bilden men man ser vad som väntar kameran om några minuter
https://www.utsidan.se/obj/pho ... d8be1b9f.jpg
Svara med citat
Gammal 2019-02-27, 12:24
tango tango är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av marja Visa inlägg
en av de få kameror som överlevde 6 månader i Malis öken (sandstormar, regnoväder och extrema temperaturer , nu har dottern använt den under 1,5 år i fjällvärden samt under hennes militära grundutbildning.
inte den bästa bilden men man ser vad som väntar kameran om några minuter
https://www.utsidan.se/obj/pho ... d8be1b9f.jpg
Det låter som kameran är IP6X - dvs klarar sig bra mot inträngande partiklar men är den lika bra mot fukt - dvs är X=8 -andra siffran i IPklassning är ju just vattetåligheten. Enligt
https://shop.olympus.eu/sv_SE/kamera/tough/tg-5
är den IP68 och dessutom milspec 2.1m för att klara fall.

/Patrik, med en Panasonic Lumix DMC-FT5 (numera finns även en uppföljare som slutar på 7). Min femma har tålt kyla och snö bra men har inte badat den så mycket och inte heller utsatt den för sandstormar. Jag läste mycket på dpreview innan köp. Min erfarenhet av tidigare Olympus var att de inte klarade svagt ljus så bra men det kan ha ändrats då jag kört Panasonicen i flera år nu
Svara med citat
Gammal 2019-02-27, 13:45
MarkusF MarkusF är inte uppkopplad

Jag har en Ricoh wg-30 som jag tycker fungerar bra. Finns en något uppdaterad version nu som heter WG-60.

Jämförelse mellan Ricoh WG-60 och Olympus TG-5:

https://www.apotelyt.com/compa ... -ricoh-wg-60
Svara med citat
Gammal 2019-02-27, 14:32

Wifi saknas på Ricoh WG-60 vilket är lite märkligt i dagens uppkopplade värld.

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-02-27, 14:51
smux smux är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av MarkusF Visa inlägg
Jag har en Ricoh wg-30 som jag tycker fungerar bra. Finns en något uppdaterad version nu som heter WG-60.
Intressant att se Ricoh dyka upp som kameramärke igen. Min första systemkamera på sent 1960 tal var en Ricoh Singlex TLS (som senare byttes mot en Olympus OM-2n), sen försvann Ricoh från marknaden som kameramärke.
Svara med citat
Gammal 2019-02-27, 15:01

Citat:
Ursprungligen postat av thureb Visa inlägg
Wifi saknas på Ricoh WG-60 vilket är lite märkligt i dagens uppkopplade värld.

Thure
WG-30 gjordes både med och utan wifi. Jag ångrar att jag inte köpte den med wifi, men eftersom det togs bort kanske det inte fungerade så bra? Jag har löst det så att jag köpte ett micro-sd kort, som jag flyttar över till mobilens extra kortfack. Lite "meck" men det fungerar.
Svara med citat
Gammal 2019-02-27, 20:18
tango tango är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av MarkusF Visa inlägg
WG-30 gjordes både med och utan wifi. Jag ångrar att jag inte köpte den med wifi, men eftersom det togs bort kanske det inte fungerade så bra? Jag har löst det så att jag köpte ett micro-sd kort, som jag flyttar över till mobilens extra kortfack. Lite "meck" men det fungerar.
Finns mineskort med inbyggt wifi i, här är ett exempel men sök själv så du får rätt kapacitet och format:
https://www.24.se/-minneskort/ ... dhc-class-10

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 07:51

Jag funderade lite på såna, men läste recensioner och det verkade vara lite problem ibland. Kom fram till att detta var billigare och mer "driftsäkert".
Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 12:24

Tidigare trådar här på Utsidan har lovordat Sony Cybershot DSC-RX100 som nu finns parallellt i versionerna IV och VI. Dessa två versioner skiljer mkt i zoomomfång.

Kan nog fortfarande vara aktuella för vandrare som tycker väderskydd går att ersätta med bra väska och lite omsorg.
Eller finns bättre alternativ?

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 13:32
Utvandraren Utvandraren är inte uppkopplad

Sonys RX100-serie torde fortfarande var den bästa om man vill ha bildkvalitet i ett kompakt format. Några konkurrenter finns i aningen större format, typ Panasonic LX100 II, men efter det går storleken upp mera.

Dessvärre torde det inte finnas någon vädertät kompaktkamera med bildkvalitet som kommer ens i närheten av dessa.
Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 15:16
SOTO SOTO är inte uppkopplad

Nu när nya Ricoh GRIII kommer om någon månad får min X-T20 vara hemma, den blir för tung för längre vandring utan stugor-proviant.

https://www.fotosidan.se/cldoc ... lanserad.htm

257 gram
APS-C
IBIS
24MP
Snorskarp 28:a
Magnesiumhus
`vädertätning´
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:35.

Logga in