Bindning till skogsskida

Armens jägarabatljon i Arvidsjaur kör Nokian-stövlar + skidor, Rottefellas Nato-bindning kan vara omöjlig att få ta på men efter lite research så ;-) https://www.forsvarsbrukt.no/c-164-reservedeler.aspx

Fast det är inte den som är den eftersökta och bästa varianten.

Den som säljs på försvarsbrukt är denna: NATO 100
scrolla ner:
http://news.nogutsnoglory.fi/2010_03_01_archive.html
http://www.skitalets.ru/equipment/ski/krep_beketov/nato100.jpg

Den bästa modellen är den med kabel:
http://www.skitalets.ru/equipment/ski/krep_beketov/nato120.jpg

Ska man köpa NATO 100, så kan man istället köpa ett par vita blixten och ta bindningarna från dom. Vilket blir billigare om man nu inte behöver bredden som ett par NATO 100 ger.

Lite annan rolig info sinsemellan dessa två modeller:
"Military nordic skiing injury profiles with two different types of NATO ski bindings.

Two different types of NATO ski bindings were compared during military-nordic ski training of a Marine Corps infantry battalion of 534 men, who sustained 26 injuries (3.75 injuries per 1,000 skier days). Twelve injuries occurred with the 224 subjects using the NATO 100 bindings. Fourteen injuries occurred with the 310 subjects using the NATO 120 bindings. A total of 133 days were lost from training in the NATO 100 cohort and 121 days from training in the NATO 120 cohort, a statistically significant difference. It is concluded that the NATO 120 binding is safer."
 
Simon, du kanske får fler svar om du byter forum. "Skidor allmänt" är lite missvisande då underrubriken lyder "Utför på alpinskidor". Dom som kan nåt om det här finns nog på forumen för Turskidor och möjligen Telemark. Prova där!

Sorry! Trodde jag postade i rätt avdelning"

I lumpen för sisådär 20 år sen använde jag mina privata Nokiastövar med filtladda till Försvarets kabelbindningar - fungerade sisådär IMHO. Tyckte att stövlarna var för mjuka i sulorna, svårt att få till vajerspänningen bra, så att stöveln inte gled i sidled och utan att sulan gav med sig/komprimerades i 'längsled'.
Nuförtiden skulle jag inte använda gummistövlar till skidåkning...

Vilken modell på Nokianstövlarna hade du? Antar att det var Tuura?

Jag har hört talas om om detta problem med de vekare stövlarna från Nokian. Tydligen ska Nokian Naali vara suveräna till skidåkning med kabelbindning.
 
Tänkte göra ett avslut i tråden och berätta hur min "setup" blev.

Jag köpte ett par Peltonen Metsä med plastbeslag i längden 250 cm.

Till dessa köpte jag ett par Nokian Naali.

Problemet var ju att hitta en bra bindning till denna kombination och jag kom fram till att det i dag inte finns bra nyproducerade kabelbindningar för detta ändamål.

Jag köpte par gamla träskidor från en second hand butik för 50 kr med ABC Kungälv kabelbindning med justerbara tåjärn och slaktade skidorna för bindningarna.

Dessa justerades för sugpassning mot mina Nokian Naali, och alla skruvhål fylldes med epoxy innan montering.

Jag köpte även dubbla uppsättningar med kablar från Tegsnäs, för att klara mig om en kabel skulle gå av i fält.

Resultatet blev sjukt bra! Tidigare har jag använt vita blixten och Tegsnäs Epok.

Vita blixten är bra om man har i åtanke vad den är gjord för, men Tegnäs Epok gör att jag får rysningar genom hela kroppen.

Nu kan jag äntligen åka skidor och snabbt ta av skidorna och fortsätta till fots i ett par sköna och riktigt varma vintelstövlar.

Vidare till skidåkningen så sitter stöveln som gjuten i tåjärnen! Mycket stabilt även när man åker i skrå.

Sulan i Nokian Naali är så stabil att man kan spänna kabelspännaren så att du får en riktigt stabil skidåkning.

Skulle någon vara intresserad av samma lösning kan jag ge ett tips och det är att inte köpa Nokia Tuura eller Nokia Kaira eftersom dess sulor är för veka och gör att när man spänner kabelbindningen så kommer sulan att vika sig som en bula under foten.
 
Det tror jag flera gärna vill se.

Vänligen//Dag

Det kan jag fixa, är dock borta på jobb så det får bli senare i veckan.

Jag tycker man märker att urbaniseringen har gått långt i Sverige när dessa enkla lösningar för att åka vanliga längdskidor i skogen har gått förlorade.

Nu finns det bara lösningar för de som ska åka "tur" från stugan upp på fjället och sen ner igen innan afterski'n börjar ;)
 
Här kommer de utlovade bilderna.

Skickat från mobilen.
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1356519839825.jpg
    uploadfromtaptalk1356519839825.jpg
    27.2 KB · Visningar: 4,906
  • uploadfromtaptalk1356519855303.jpg
    uploadfromtaptalk1356519855303.jpg
    30.8 KB · Visningar: 5,720
  • uploadfromtaptalk1356519865019.jpg
    uploadfromtaptalk1356519865019.jpg
    33.9 KB · Visningar: 5,298
  • uploadfromtaptalk1356519879308.jpg
    uploadfromtaptalk1356519879308.jpg
    48.3 KB · Visningar: 6,563
På Erikshjälpens loppis köpte jag ett par ABC-bindningar med skidor för 50:- Skidorna går inte att elda med då de är plast men bindningarna gav jag bort i julklapp till en som sökt. Extra vierar finns att beställa för dem som behöver. Färgsorterade i olika längder.
 
Plåtbindningar kyler ned tårna när det är svinkallt(enda gångerna jag åker skogsskidor).Foten är för stilla.Undrar om nån gammaldags läderrem + näbbsko vore snällare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
upnorth Bindning till freerideskidor? Skidor allmänt 0
elefantastisk Längdskidor med skin och SNS-bindning Skidor allmänt 2
-Patric- Justera alpin bindning Skidor allmänt 0
LRC Uppryckt bindning – ommontering? Skidor allmänt 11
Hejnrik Löparskidor med Rottefella NNN BC-bindning Skidor allmänt 13
wistrom Gnisslande bindning!? Skidor allmänt 6
jensson100 flytta slalom bindning Skidor allmänt 3
Hur montera bindning? Skidor allmänt 1
tango alternativ till Idrefjäll? Skidor allmänt 9
tango Reservskidspets till Fischerslalomskidor - var köpa? Skidor allmänt 6
tango Hårt eller mjut ryggskydd till 10åring? Skidor allmänt 13
thureb Värma och passa till Intuition innerskor Skidor allmänt 1
tango Erfarenheter av slalompjäxor till barn - justerbara i storlek Skidor allmänt 2
ryden Var hittar man bromsar till FKS/Look Pivot? Skidor allmänt 0
Caaajs STF Abisko auktionerar ut skid-och äventyrspaket till förmån för musikhjälpen! Skidor allmänt 0
Anna 76 Hänga med till Livigno vecka 11? Skidor allmänt 0
niklaz Lim till stighudar Skidor allmänt 5
FoF-Malin Billigt till Alperna Skidor allmänt 3
magda_ Hyra eller köpa slalom skidor till barn Skidor allmänt 7
9Victoria2 Någon som vill på skidresa till Alperna? Skidor allmänt 1
tango Alternativ till Idre? Skidor allmänt 15
stina89 Au Pair till franska alperna 10/11 sökes! Skidor allmänt 0
Calle_L Skidtur till helgen! Skidor allmänt 0
lavv Tur/telemark till kite Skidor allmänt 7
fedi Till fjällfest Skidor allmänt 2
nenonen Bärrem till skidor Skidor allmänt 11
Ainon Skidor till van kort åkare Skidor allmänt 5
Angelique Någon som ska till Åre vecka 4? Skidor allmänt 0
paugusts Längdskidor till barn? Skidor allmänt 8
Gamling Transfer till Les 2 Alpes? Skidor allmänt 3
Trulsan Resa till Alperna till salu- bråttom! Skidor allmänt 0
Robert D Åka till alperna - Vart? Skidor allmänt 0
Foss Hjälp! Skidor till nybörjare Skidor allmänt 8
srpp från full fart stor skärande sväng till mindre fart Skidor allmänt 8
tomu Slalomskidor till barn Skidor allmänt 5
Tusse66 Slalomskidor till 17 åring? Skidor allmänt 1
uttryck Till alperna med barnen i jul. Lämlig ort? Skidor allmänt 7
Tidenztand Resebyrå till Italien Skidor allmänt 1
bredviken Vilket resebolag till Italien/Campoluc? Skidor allmänt 3
kofalla Bilplats till/från alperna ledig! Skidor allmänt 0
Skogs-Ina Slalompjäxor till knasiga fötter? Skidor allmänt 7
björner Lim till slalombindning? Skidor allmänt 8
Goldwin Butiksguide till Stockholm? Skidor allmänt 3
Graip Utrustning till 6-åring Skidor allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.