"Intensivkurser" i utförsåkning?

Jag har endast åkt skidor vid ett tillfälle och vill bli bättre. Är som person relativt orädd/ohämmad och under min första (enda) vecka var jag bekväm i svarta backar efter en-två dagar. Jag gick i skidskola för nybörjare som jag upplevde som givande även om takten var låg. Fick lära mig grundläggande teknik och fick coachning och tips.

Eftersom skidåkningen var så himla kul vill jag nu förstås gå vidare, utvecklas och bli en bättre skidåkare. Att planera ihop resor med vänner/familj har visat sig svårt då intresse, tid och pengar sätter käppar i hjulen.

Målet är att bli en kompetent utförsåkare i pist såväl som offpist. Och i förlängningen även behärska att åka på ski touring, toppturer m.m.

Har letat runt efter vad olika skidanläggningar har att erbjuda i form av lektioner och skolor. Generellt får jag intrycket att det handlar om korta lektioner eller halvdagar (3h).

Jag skulle personligen gärna se någon form av intensivare skidskola i ex. en vecka eller två där man verkligen har möjlighet att utvecklas. Att ha en grupp att åka med vore heller inte fel om man åker iväg ensam.

Tar tacksamt emot alla tips!
 
Vad kul att du har fastnat för skidåkning! Svarta backar utan problem redan efter några dagars åkning är ju ett mycket bra betyg kul att se!
I Sverige är det ju inte lika många som går i skidskola som utomlands. Trots att många verkligen skulle kunna utvecklas och komma vidare i sin åkning.
Men kontakta några skidskolor och se vad de kan sy ihop för dig, de kan säkert vara rätt flexibla om du är ute i god tid. Jag kan också rekommendera ett besök på tex. www.slao.se eller www.slopepro.com där kan du hitta mycket matnyttigt!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.