1-2 månaders åkning,vart ska jag?

Härligt!

Nu sitter jag här i sommarvärmen och drömmer om härlig åkning! Tack för massor av bra tips, jag kollar alla möjligheter och då är det toppen med att få lite input på olika ställen. Kommer ni på fler, skriv!
 

Guest

Gäst
Kan också rekommendera Fernie i Kanada. Jag spenderade fyra veckor där i vinter och även om det var sämsta vintern på 15-20 år så var det ok sista två veckorna jag var där. Hyfsat enkelt att hitta boende, tillräckligt stort för att det ska finnas nåt stället att gå ut på, men tillräckligt litet för att ha bra stämning. Precis som Jonas säger så är det lätt att hitta någon att åka med, tex när man liftar upp på berget. Kanada är billigt och man får mer för pengarna än i Alperna.

Jodå, jag har sagt att jag vill ha långledigt nästa år för en tripp dit igen.
 
I samma tankar

Kul att det finns människor som går i samma tankar som en själv! Har oxå åkt med UCPA och hoppas göra det i vinter med samt följa upp med en längre resa på 1-2 månader "neröver". E less på hemmabackarna i Åre och söker djupare puder! Kanske skall man haka på?
 
Fernie

Jag får nog ställa mig i ledet och säga Fernie, jag har varit i Kanada 3 gånger dom senaste åren och två av gångerna åkte jag på rundresor men senast var jag i Fernie i 2 veckor vilket blev riktigt bra..

Jag har fått tjänstledigt 2 månader till vintern så jag tänkte göra min första halva säsong i Fernie för det är väl bättre sent än aldrig tror jag.

Jag funderar på att skaffa/hyra en bil i Fernie så att man kan åka några kortare svängare till Red Mountain, Nelson och Castlemountain där jag var två dagar i vintras och de stället har riktigt grym potential om man tajmar in ett rejält dump.

Hur är det med boende där skall man leta upp något hemifrån eller fixar man det enklast på plats?

Är det någon som känner för att hänga på så skicka ett mail :)

//Magnus
 
Jag är oxå påväg till canada. Planerar att vara borta en månad. Är grymt sugen på att sticka till golden/kicking men när man ändå är over there så vore det sjyst att testa fler ställen!
Om det är fler som går i samma tankar (och det verkar det ju vara) så kanske man skulle kunna gå ihop vad gäller boende och eventuellt bil...
Ha det! /jens
 
Lite länkar i jakten på boende i Fernie:
-snowedinnfernie.com Där har jag bott två vintrar, man hyr ett rum/säng i ett stort hus. brukar va massa coola männinskor från hela världen där.
-virtualfernie.com
 
Whistler får det bli!

Hej igen,

Nu är beslutet fattat, Whistler blir resans mål! Så, då är man frågvis och nyfiken igen:). Har någon några tips om Whistler? Bra boende (till en lagom penning), ställen man inte får missa, turer man måste göra etc etc etc?

Jag planerar också att investera i nya skidor, vilket är klokast, att köpa här eller där??

Jag har också en fråga om pjäxor, efter alltför ivrigt löptränande fick jag hälsporre som jag (ett halvår senare :( ) fortfarande behandlas för. Det SKA bara vara borta tills resan men jag kanske måste köpa nya pjäxor. Har ngn haft problem med fötterna och hittat drömpjäxorna som stödjer och dessutom är sköna att åka i? Tips mottages med största och varmaste tacksamhet!

Ha det gott i väntan på snön!

Carolina
 
Re: Whistler får det bli!

Nu är beslutet fattat, Whistler blir resans mål! Så, då är man frågvis och nyfiken igen:). Har någon några tips om Whistler? Bra boende (till en lagom penning), ställen man inte får missa, turer man måste göra etc etc etc?

Bra val! Whistler-Blackcomb har kanske allt att erbjuda i skidvag! Ok, snon sags vara "torrare" i Rockies, men med sa mycket tid foreslar jag att du tar en eller tva veckor och gor en roadtrip till Banff, Kicking, Lake Louise och de andra. BC ar stort, men tva manader racker! Jag pluggade utanfor Vancouver forra aret och fick da en superdeal pa sasongspasset i Whistler vilket mojliggjorde den klart basta sasongen so far! Trots att vi var uppe i stort sett varenda helg under varterminen fanns det fortfarande massor kvar som vi inte hann testa. Kommer helt sakert att aka tillbaks senare! Eftersom vi oftast var uppe helger sa bodde vi i UBC's Whistler lodge, typ vandrarhem med ett bra lage och helt OK pris. Sedan finns det ju en massa stugor och lagenheter och sa, billigast for dig blir nog att forsoka hitta nagra att dela med.

Jag planerar också att investera i nya skidor, vilket är klokast, att köpa här eller där??

Jag kopte nya dar. Inte tokmycket billigare an Sverige, men utbudet ar enormt och man slipper slapa dem pa ditvagen i alla fall. Skulle nog foresla att kolla runt i Vancouver innan du kommer upp till Whistler, det var inte alls svart att gora en bra deal dar!

For inspirationens skull rekommenderar jag varmt http://www.whistler-blackcomb.com, du kommer helt sakert att fa en kalasbra tid over there!

For fler tips far du garna hora av dig!

/Erika
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.