Barnsele i skidbacken

Har en treåring med turbofart jag behöver stoppa upp en smula. Har sett en lösning med sele och styrlinor. Har någon testat? Bra/Dåligt? Var kan man köpa?
 
Funkade bra

Hej

Vi använde sele med linor de första dagarna med våra barn. Tills de lärde sig bromsa och stanna själva. Det fungerade bra tyckte jag. Fördelen mot att hålla i barnen är att de får lära sig hålla balansen själva, men att man kan stoppa dem om det behövs. Om man ville släppa telingarna lösa i någon flack backe så var det enkelt att stoppa in linorna innanför selen (funkade bra vid liftåkning också).
Vi lånade våra selar av kompisar, men jag tror de köpte dem i Trysil eller någon annan skidanläggning. Kolla i någon sportaffär.

mvh
Håkan Åkesson
 
Hundar går i koppel

Har inga barn, iofs, men barn i sele tycker jag verkar vara överdrivet. Har t.o.m sett detta fenomen på stan!
Man måste väl kunna få slå sig lite ibland, det gjorde ju vi. Ju mer överbeskyddade barnen är, ju mer riskerar de att skada sig på allvar, i riktiga livet.
Om man vill ha någon/något i koppel, så bör man skaffa hund.

Detta kommer säkert väcka debatt.

/K
 
Sele - nej tack

Om barnet vänjer sig vid att någon hela tiden sköter farthållningen, så är det lätt att inlärningen drar ut på tiden.

Dessutom tycker jag att man kan lägga ner den tid som krävs i ett skidlekområde /pulkbacke på att lära barnet att först och främst bromsa/stanna, men även att svänga innan man ger sig ut i större backar. Det tar inte alls lång tid.

Man kan dessutom inte vara 100% säker på att alla uppmärksammar repet mellan den vuxne och barnet...
 
Jag håller med JanA i frågan om sele på barn.
Ett annat alternativ är att skriva in barnet på en bra skidskola där de får lära sig att svänga, bromsa och anpassa hastigheten.
 
Naturligt stopp!

Har själv en tjej som nu är 5 år och som åkt utför sedan hon var 3. Jag har aldrig förstått vitsen med sele på barn. Hon började i backar som hade ett naturligt stopp på slutet. (svagt motlut) Det funkar även med en pistmaskin men det gör ondare! När hon klotat några gånger så insåg hon att det var bekvämare att försöka bromsa i tid. Nu åker hon med total fartkontroll i alla normala backar. Där det blir för brant brukar hon hålla i min stav så att jag kan hjälpa till med "bromsen".

Lycka till!
 
nixpix

hej!

inga selar!!!! barnen åker inte bättre för att de sitter fast och har en vuxen som sliter och drar i dem. satsa ehller pengar på en skidskole vecka eller några dagar där barnen lär sig att svänga, vilket garanterat kommer att göra att barnen åker långsammare. kan man inte svänga kör man rakt fram och då går det fort. men det är inte någon bra taktik att sätta sele på barnen.

anna
 
Elastisk sele ja!

Det var många som var emot sele det. Har själv en på 7 o en på 3 år. Vi använder selar o lina som igenteligen är till för hundar på fjället, den stora skillnaden är att linan är elastisk (typ bogserlina). Fördelen är att det blir väldigt mjukt både för barnet o den som åker efter. Man kan börja väldigt tidigt o barnet lär sig själv att hålla balansen, alla vet ju också hur kul det är för ryggen o stå o hålla i barnet o ploga första säsongen. Vi använder den hemma i slänten också, när man ska upp drar man bara selarna ett halvt varv o bogserar upp barnet. Det blir som att åka lift själv för barnet o man slipper dra med händerna. Fördel: man kan låta barnet börja väldigt tidigt, det lätt o skonsamt, man kan använda den hemmavid o träna med. Våra barn har lärt sig väldigt tidigt o snabbt med det systemet. Just att man kan gå upp o ner hemma i pulkabacken o träna är en stor fördel när man sen kommer till liftarna. För en 2-3 åring är det ett äventyr också i hemmabacken. Rekomenderas!! Lycka till.
 
Skidskola!

Hej!

Min dotter nu 6 år började i skidskola som 3 åring. Efter en veckas undervisning klarade hon av både svängar och stopp samt att åka lift både själv och med mig.
dessutom av någon anledning verkar föräldrars instruktioner inte fungera lika bra som skidlärares. Detär bara att inse, det finns de som har den pedagogiska gåvan.

Jag kan verkligen rekommendera skidskola. Själv gick alltför länge i tron att det går bra att lära sig själv.

OBS! Är själv ej skidlärare! Representerar ej någon skidanläggning eller skidskola.

Lycka till!
 
barnsele funkade jättebra!

brink; sa:
Har en treåring med turbofart jag behöver stoppa upp en smula. Har sett en lösning med sele och styrlinor. Har någon testat? Bra/Dåligt? Var kan man köpa?

Hej Magnus.,
Kom precis hem från Åre där min 3-åring stod på skidor för första gången.
efter ha läst om olika åsiker..och självklart varje förmiddag hela veckan i skidskola....

provade vi
- med sele(BRA!),
- utan sele (också bra, men kräver 2 personer.. ,
- med barnet mellan benen (plogsvängar, bra !!.. men*)
(*gör ont i ryggen efter ett par timmar... ;- )
- vid sidan m. stöd av skid-stav, (funkar sådär bra**) ** Vår dotter förlitade sig allt för mkt på dstödet av staven och verkade inte lära sig hålla balansen speciellt bra.. Verkar dock användas en del av barn-skid-skolor..


MÅNGA, tycks har åsikter om sele som ngt farligt, "nästan syndigt" ... att en och annan som enl. egna upg ej har barn får man nog lämna utan direkt påseende.. (till dessa åsiktsmaskiner: skaffa barn först!)

Vår syn blev med egen erfarenhet och efter ha talat med 3 olika föräldra-par i backen
att det bästa (för oss) var att kombinera olika sätt..

Att ha barnet med sele innebär ju faktisk inte nödvändigtvis annat än att pappa/mamma KAN dra i "bromsen" sekunderna innan 3-åringen kör in i pistmaskin, värmestugan eller "vinglig" gubbe/tant i hög fart..
Det kan ju faktisk göra mer än ont..

Sele/ar,
Speciellt barnsele, fanns i skidbutiker i Åreområdet... ca 300kr
men vi såg flera varianter.. inkl. hemknutet..
själv köpte jag en barn-klättersele (helkropps fr. Petzl) (350kr) och adderade med orange färgat last-band från bilen som broms lina... (syns MKT bra...)

tom, skidlärare kommenterade positivt att ha en hel sele runt barnet vilket var JÄTTEbra tex om det stökade i liften.. ed.. du slipper lyfta i kläder, armar ed.. kändes tryggt..

Ha det och lycka till...
 
sele, visst

Sele funkar kanonbra. Vår äldre dotter, nu 7 år, började åka som 3,5 åring. Då med sele. Som någon skrev så används ju inte selen om det inte behövs. Det är ju inte så att man som förälder sliter och drar i selen/barnet som om en oxe vore förspänd. Dottern fick åka i den fart hon ville och dit hon ville, det är ju bara att åka med linan slack. Att kunna hjälpa till med farthållningen är dock bra innan sväng och bromskunskapen är tillförlitlig. Sen tycker jag det känns lite känns lite småtrist med skidskola. Jag hyser den djupaste tilltro till de som lär ut men det är riktigt mysigt att vara tillsammans med sitt barn och se utvecklingen i backen. Sen kan ju också snacket i liften innehålla de mest underbara små fyndigheter.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.