Att köpa nya skidor

Hej hej

Någon som vet var på nätet man kan hitta seriösa tester av skidor? Det börjar bli dags att förpassa mina gamla vingliga R4S (för all del bra på sin tid) till nån helt annanstans än mitt förråd.

Annars kanske det finns någon som kan ge lite vägledning: 186 cm / 77 kg, skaplig allroundåkare, inte särskilt aggressiv stil, tillbringar väl största delen i pisten men vill ha en skida som inte blir totalt omöjlig ute i skogen och lössnön.

Man tackar

/Claes
 
freeride

Freeride är en av de sidor som Utsidan har sammarbete med. Du hittar en länk i den svarta rämen högst upp på sidan.

Där finns skidtester, även chat om skidor.

Om du inte hittar vad du söker så hittar du i alla fall vad kidsen tycker om snowblades och twintip osv...
 
Köp Åka skidor

Köp nyaste åka skidor dom har ett kanon bra test på tre olika typer av skidor som nog kan passa dig.

//Micke
 
Gå till en riktig skidbutik och prata med personalen. Åka Skidors "skidtest" är riktigt undermålig (Min, med fleras åsikt). Jag menar -hur kan man testa off-pist/puderegenskaper, i enbart svenska fjäll, i april-maj? Det är tamejf-n inte seriöst.
 
Prova dig fram!

carvingkimbo; sa:
Gå till en riktig skidbutik och prata med personalen. Åka Skidors "skidtest" är riktigt undermålig (Min, med fleras åsikt). Jag menar -hur kan man testa off-pist/puderegenskaper, i enbart svenska fjäll, i april-maj? Det är tamejf-n inte seriöst.

Problemet är att när man pratar med en skidbutik så rekommenderar dom skidor dom själva åker på, eller det märket som dom har bäst deal med och inte alltid det som är bäst för kunden. Så det är bätter att du provar dig fram.

Så för att få den bästa skidan för en själv är att typ komma till Åre under skidtestar helgen och prova sig fram, nästan alla skidmärken är här och det är otroligt roligt att prova sig fram mellan märkena för man märker otroligt stor skillnad mellan den ena skidan och den andra odellen. Man kan göra det samma på det flesta skidbutiker här också under säsongen. Men då är utbudet mindre och det är inte lika smidigt.

Sen att Åka Skidors test inte är seriös för att den är gjord i Åre vet jag inte varför du tycker. Men alla har ju rätt att ha en åsikt bra eller dålig. Men du får gärna berätta hur en bra skidtest ska gå till!

//Micke som köper nya skidor varje år efter att jag har testat dem under skidtestar helgen i Åre.
 
Håller med om att man måste testa sig fram...
Skidtester kan dock ge en uppfattning om vika skidor som är värda att prova.
Har du provat några olika skidor så har du iaf ett hum om vad du vill och kanske framför allt INTE vill ha.
Då är det även lättera i butiken sen, om man kan jmf med någon annan skida.
Se även till att du går till en riktig skidaffär! Dvs inte Stadium/Intersport/Team Sportia eller liknande.
I en riktig affär har försäljaren mer koll och vågar oftast vara mer ärlig.
Hoppas du har möjlighet att prova dig fram och lycka till!!
 
Ok, en helt saklig, vetenskaplig test är omöjlig att göra -Men min huvudsakliga invändning mot testet gäller "friåkningsskidor/off-pistlagg". I april-maj kan man väl inte med bästa vilja säga att det finns någon lössnö av större dignitet, att tillgå i Åre-området? Det man möjligen kan hitta är vårsnö och skare om man dristar sig till exempelvis getryggen eller andra icke liftassisterade berg, vilket ÅS testpanel knappast gör. Om man är ute efter en optimal puderskida, för en säsong i alperna, så har man föga nytta av testvärdena från blank-is-Åre, i april-maj?
Sedan tycker jag att eftersom alla skidor numera är gjorda för att åkas på skär, så borde ALLA som ingår i testpanelen kunna just det, inga namn nämnda.
Här kan nämnas att en förbättring skett, gentemot tidigare år, då man t.o.m haft bilder på glatt sladdande tjejer, som testar carvingskidor...

Kim Pantzar
Skidviktigpetter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Köpa skidor på nätet Skidor allmänt 7
magda_ Hyra eller köpa slalom skidor till barn Skidor allmänt 7
Massse köpa skidor från tyskland, vart, bra? Skidor allmänt 1
nr23se köpa skidor i luleå Skidor allmänt 5
Nemo Köpa skidor billigare... Skidor allmänt 1
tango Reservskidspets till Fischerslalomskidor - var köpa? Skidor allmänt 6
Jimsson Köpa begagnade skateskidor Skidor allmänt 3
waltruz Köpa lägndskidor - paket.... Skidor allmänt 16
Stora fötter Vart kan man köpa pjäxor i storlek 50? Skidor allmänt 3
Petri Niemelä Rullskidor, vad köpa? Skidor allmänt 5
ljaw Köpa längdskidor på nätet? Skidor allmänt 7
Lux Luthor Vad ska jag köpa? Skidor allmänt 2
Fjorr Skidor i Grövelsjön under mellandagarna. Skidor allmänt 5
suxxid Åka skate på klassiska skidor Skidor allmänt 18
fonkymon Vallning begagnade skidor Skidor allmänt 33
jossepanna Måste man ha olika sorters skidor, för vandring och utförsåkning? Skidor allmänt 17
Marcurious Rullskidsbindning på vanliga skidor? Skidor allmänt 6
Kalle-j Vilka skidor för dragträning med Alaskan Malamute Skidor allmänt 7
jffoto Vad ska jag ha? Snöskor eller skidor? Skidor allmänt 19
Maagnus Åka skidor i maj Skidor allmänt 1
majjen Nej inte skidor men snöskor Skidor allmänt 1
Everestbc Bärrem skidor Skidor allmänt 4
Callmepg Hjälp med längd på skidor Skidor allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Vallatejp på vallningsfria skidor? Skidor allmänt 22
malaurin Längd på skidor? Skidor allmänt 4
moa_k40 ta bort skyddande vax på nya skidor? Skidor allmänt 2
aksello vart kan mam åka skidor i sverige vecka 44, slutet oktober Skidor allmänt 5
idamartinssons Engelberg 2013 Skidor allmänt 4
joanna TILLFÄLE! Plats ledig på Årelägret under sportlovet! Skidor allmänt 0
Christer61 Ta med skidor på cykel Skidor allmänt 15
pikequeen Ställa in begagnat köpta skidor Skidor allmänt 12
nenonen Bärrem till skidor Skidor allmänt 11
abjor Hyra skidor - Snowrental? Skidor allmänt 0
Ainon Skidor till van kort åkare Skidor allmänt 5
randproject Bygger skidor i garaget! Skidor allmänt 6
jela längd på skidor? Skidor allmänt 1
DanielLin Nya skidor, längd + bredd Skidor allmänt 6
flanell vad är detta för skidor?? *bild finns Skidor allmänt 10
Foss Hjälp! Skidor till nybörjare Skidor allmänt 8
gb Skidor i Bulgarien Skidor allmänt 0
styrmanstake När "ska" man börja åka skidor med sina barn? Skidor allmänt 21
Staffan Andersson Eko-skidor Skidor allmänt 3
arctichenk Handla skidor från Tyskland? Skidor allmänt 6
scruler Åka skidor i Kanada och jobba... Skidor allmänt 3
Bo L För mjuka skidor? Skidor allmänt 6
CarolinaO Knäont och skidor! Skidor allmänt 6
annajoh Skidor på nätet Skidor allmänt 9
wintermania skidor åt tjejen, hjälp!! Skidor allmänt 2
Charlotte_LL På skidor i Libanon Skidor allmänt 5
olaka Åka skidor med meniskskada? Skidor allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.