Avlägsna start tejpvalla?

Lyckades med konststycket att grunda galet innan jag klabbade på start tejpvalla. Måste göras om o göras bättre. Hur får man enklast bort de kletiga klumparna som sitter kvar?

Samma med tejpen som med gamla hederliga vallor eller gäller andra regler? Är det bara vallaväck o specialspray som gäller eller går det att värma o torka bort det värsta?
 
Lyckades med konststycket att grunda galet innan jag klabbade på start tejpvalla. Måste göras om o göras bättre. Hur får man enklast bort de kletiga klumparna som sitter kvar?

Samma med tejpen som med gamla hederliga vallor eller gäller andra regler? Är det bara vallaväck o specialspray som gäller eller går det att värma o torka bort det värsta?

Det gick jättelätt att ta bort! Lade bara toapapper på tejpen som jag dränkte in med wax remover det fick stå i ca 20min! Sen mkt lätt sickla bort + torkade lite med trasa med wax remover!
Då den är lite oljig/fet i ytan eftertorkade jag med en trasa med Start Grip Tape Cleaner!
Det gick fort å blev himmla bra!
Tack för tipset LaRs ;)

/Janne
 
Ha! Ser man på. Det tipset kom i helt rätt stund. Jag har inte kommit tillskott med rengöringen, det har funkat hyggligt ändå. Men när min beställda Kuzmin-sickel anländer måste det rengöras. ;-)

Jag har faktiskt gått o lurat på en liknande variant. Fick tips om att använda T-röd istället för vallaväck. Påstås vara bättre eftersom tejpen inte lirar med petroleumbaserade produkter. Tänkte prova med ett par tygtrasor den tejpvallade sektionen och dränka in med T-röd och låta det stå o lösa upp en stund på samma sätt som du med pappret Stuvarn.

Jag fortsätter att leta efter det optimalt enkla systemet för att få både fäste och bra glid. Har viss förhoppning om att stålsickling för glid o tejp för fäste kan va grejjen för mig. Jag vill bara kunna greppa grejjerna och springa ut till spåret bakom knuten, åka skidor mer och valla mindre känns rätt på nåt vis. :) (Helt vallningsfria skidor är jag dock rätt skeptisk till, har inte gillatt det nå vidare)
 
T-röd funkade dåligt! Provade även med Starts särskillda valaväck för tejpvalla, men tyckte det tog väldigt dåligt även det.

Jag övergav den varianten och gjorde precis som Stuvarn beskrev. Enklaste varianten så långt. Jag fick dessutom Kuzmin-sickeln idag och med stålsicklat hela belaget efteråt kan jag inte tänka mig att det är några petroleumrester kvar i belaget, men för säkerhetsskull kan man ju ta ett svep med starts tejp-vallaväck innan jag ruggar ytan och lägger på ny tejp.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.