"Hängde naken – i liften"

Har själv suttit ytterst på sätet en gång när jag åkte med en stor ryggsäck (flerdagsvintertur). Liftskötaren vinkade bara glatt, medan jag fick hålla i mig för att inte ramla av (säkerhetsbygeln gick ju öht inte fälla ned).

Däremot undrar jag varför han inte försökte dra sig upp mha sin kamrat? Varför hänga med huvudet nedåt så länge om man inte är medvetslös?
 
Genom åren har det blivit några liftåk. Efter nåt smärre missöde i den absoluta början, har det känts nästan omöjligt att misslyckas själv, även om varje skidresa brukar bjuda på några händelser i stil med att folk sätter sig när de fått ankaret under rumpan, eller folk som trär ankaret genom jackan när de kommit till ändstationen. Hur gör de, tänker man?

Nåja, med barn så ökar ju möjligheterna till äventyrlig liftåkning, men det funkade också i många år tills jag skulle åka sexstolslift med min son och en något äldre grabb. Minns inte, men min son kan ha varit 9 eller nåt.
Vid embarkeringen så hann han inte sätta sig som vanligt, utan kom lite snett och halkade av med rumpan. Jag fick fatt i honom på nåt avigt sätt, men i ena handen höll jag honom i nån ospecificerad del av jackan. Det var precis när stolen börjat ta rejäl fart och också skulle ta höjd. Jag kan inte redogöra för hur mycket jag tappade eller släppte honom (han föll mindre än två meter ned i snön).
Men i efterhand var det ju bra det som hände, hade jag hållit i honom nån sekund längre hade fallet blivit mycket högt och jag satt dåligt, höll honom i en position väl nedanför sätet, och hade alltså en till grabb bredvid mig. Och ännu ingen bygel nedfälld förstås. Mina chanser att hålla honom hela vägen upp hade varit små, och ett stopp på vägen upp hade inte hjälpt efter att vi nått farlig höjd.

Konstaterade att det var lite läskigt att inse vad som kunde ha hänt. De finns inget nödstopp och den här lifter var lång och hade nästan hela vägen riktigt rejäl fallhöjd.
Liftskötaren missade allt p g a det snöade eller p g a av han gjorde nåt annat än att just kolla att ingen trillade av i starten... Allt slutade väl, men det vär en sån där grej som alltid kommer att kännas som om det hade kunnat gå fullkomligt åt fanders med mindre tur.
 
Det var då 48-åringen och en åttaåring bordade liften i lyxiga Blue sky basin.

Det där kan ju förklara varför kamraten inte var till så stor hjälp med att rädda honom. Man undrar ju vad folk tänker med som tar kort på spektaklet.
 
håller med föregående. rätt vad det är står man där själv med skägget i brevlådan och har på något helt oväntat sätt krånglat till det.

vårt äventyr utspelade sig i hundfjället, i den gammla två-sitsliften. de korgarna kopplades aldrig av från vajern vilket gjorde att man var tvungen att vara qvick vid av och påstigning. det var ganska vanligt att folk fipplade med nån stav eller nåt, vilket gjorde att korgen bromsades upp och sedan fick ett rejält gung framåt och faktiskt lyckades kasta ur en och annan.

det var lika bråttom när man skulle ur, samtidigt som man inte ville åka med öppen bygel för länge kunde man inte öppna den för sent, det fanns ett stöd för skidorna under till som i så fall skulle ha tagit i underlaget.

alltså blev det lite mickel och stressmoment även här. vid ett tillfälle lyckadse min mor sitta och hålla i sig i röret vid sidan samtidigt som jag ganska bestämt drog upp bygeln. vilket fick till följd att hon klämde fingret. det var ju inte hela världen tänkte vi och undrade varför hon galltjöt, tills vi upptäckte att det satt en platt vigselring på fingret.

efter lite micklande med att försöka få in en spetsig spets från en skidstav mitt uppe på ett blåsigt kalfjäll, kom det en liftskötare med en avbitare i högsta hugg.

något år senare skillde sig mor och far, jag vet inte om dom tyckte att det kanske var lika bra att passa på...:)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.