Notiser

Östergötland För personer som bor i Östergötland med omnejd

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 4.00 i medelbetyg (4 röster). Visningsalternativ
Gammal 2019-08-24, 06:35
Kajsa-Warg (Lars Kajsa-Warg Wærnhoff) Kajsa-Warg är inte uppkopplad

intressanta kommentarer! Vattenbrist är åxå orsak till konflikter länder emellan och anses i framtiden vara ett av de största orsakerna till rena krig. Sen har vi dricksvattenkvallitèn som inte alls är så god som kommuner å politiker basunerar ut, där anser många forskare -som sällan hörs -att det är ett av våra kommande å allvarligaste miljö/hälsoproblem, problemet där är att ALLA människor dagligen får i sig visserligen små mängder läkemedelsrester, nanopartiklar, mikroplast å andra ämnen som reningsverken inte rår på, men på sikt anses det vara en tickande hälsobomb!

uj, va pessimistiskt de här blev!
mitt intresse och medvetenheten om vattenproblemen fick ja tidigt då ja läste Schaubergers bok; Levande vatten, som ja nämnt tidigare, rekomenderas.
Svara med citat
Gammal 2019-08-26, 07:56

Här kommer lite bildnostalgi.

Sankt Anna skärgård sista oktober 2004.

Bild1-God gång mot Bronsholm

2- Väl framme i läviken.

3-Skönt att komma inomhus efter en blåsig dag på sjön.

4-Loggboksskrivning, snart läggdags.

Svara med citat
Gammal 2019-08-26, 08:53
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Läste för ett par år sedan om invigningen av ett nytt reningsverk som klarar p-piller. Minns inte vilken stad det var, men Norrköping eller någon närliggande stad är jag nästan säker på. Så det kanske finns hopp.

2008 hade man en metod med syntetiska receptorer (!!!) för hormonstörande ämnen på gång. Men hittar inget färskare, så det bidde väl en tumme.
https://www.lakemedelsvarlden. ... loppsvatten/
Svara med citat
Gammal 2019-08-26, 14:28

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGlas Visa inlägg
Läste för ett par år sedan om invigningen av ett nytt reningsverk som klarar p-piller. Minns inte vilken stad det var, men Norrköping eller någon närliggande stad är jag nästan säker på. Så det kanske finns hopp.

2008 hade man en metod med syntetiska receptorer (!!!) för hormonstörande ämnen på gång. Men hittar inget färskare, så det bidde väl en tumme.
https://www.lakemedelsvarlden. ... loppsvatten/
intressant! ja bor ju i "Peking" så de ska ja kolla upp, ja de börjar nog att röra på sig när de gäller rening av vårt dricksvatten, speciellt läskigt är det med de hormonstörande ämnena i läkemedelsrester som stör fortplantningen av fisk, å tillåmed könsbyten, har ja för mig,
Svara med citat
Gammal 2019-08-30, 12:00

"Utsidan" i stan.

Almstaplan Norrköping är en rar liten park med bara en soffa under en stor -trolig -Scharlakansek/Quercus coccinea, som har mörka, blanka djupt flikade blad, och därför släpper igenom mer ljus genom kronan än vår vanliga ek.
Namnet kommer sig av att bladen blir skarpt röda på hösten, så det återstår att se om min artbestämning är riktigt!

Här brukar ja slå mig ner på väg från mataffären.

Den översta bilden;
oavsiktligt ställde ja in funktionen "soft" på kameran, å de blev ju riktigt bra!

Svara med citat
Gammal 2019-09-15, 07:09

Hej igen!
När ja vaknade i morse började ja spåna på vad är "utsidan"? i det här sammanhanget är de väl motsatsen till stan, men stan har ju åxå sin natur, om än skapad till största delen, men där finns ju samma beståndsdelar som träd, buskar, blomster, fåglar å småkryp.
Platserna ja kom att tänka på först var kyrkogårdarna, där det har skapats en slags parknatur som en fridfull å vacker inramning till gravplatserna, men här finns åxå inslag av vild/spontan natur på de gravar som varken kyrkogårdsförvaltningen eller privatpersoner sköter om.
De gravarna intresserar mig! där växer allt från självsådda små träd till nässlor å andra vilda blomster. Ska ta å plåta nåra sånna.
På väg till centrum passerar ja en gammal uppväxt kyrkogård och den stora Folkparken som är ett riktigt arboretum/trädpark med flera exotiska å spännande träd.
bilder:

1-Mormor å morfars grav är ett bra exempel. På vårkanten sparade ja nåra bladstånd som kändes bekanta, å hela graven fylldes senare med Prästkragar som ja aldrig hade planterat där.

2-Praktklocka på kyrkogården nästgårds.

3-Originell tomatodling på vägen till ICA-Strömmen.

Svara med citat
Gammal 2019-09-27, 07:44

Igår "bar det ut" till Polare-P som bor intill Göta kanal,
lite pyssel inför täckning av mina båtar, gosade med nåra hästar, gott fika å promenad skogen, det är vederkvickande för en lägenhetslus!

Har också fixat till en ny fågelfrömatare och fyllt på grus på eldning/grillplatsen i skogen här bredvid i stan.

Nästa vecka är planen att bygga en ställning för täckning av båtarna.

Bilder:
1-Fina Islandshästar å Polare-P öser sin finska Rodd-Buster.
2-Rodd-SUVI 495 Finsk å Pfab-kajaken byggd 1987.
3-Skogen förra året.
4-Nytt grus till eldning/grillstället, norpat från parkförvaltningen ;-) .
5-GO UTEHELG!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:01.

Logga in