Vad kostar en långfärdscykel?

Hej Blomknopp!
Angående ditt svar på min fråga (Benny G).
Oj...(??) var inte meningen att vara otrevlig om du tog illa upp.
( jag skrev inget riktat speciellt till dig).
Men ursäkt såklart om du tog illa upp för min allmänna fråga om bromsar.
/B

Hej. Hehe det är jag som ursäkter, det där var riktat till en annan som skrivit en hel massa onödiga inlägg i den här tråden. Väldigt korkat av mig att skriva det som ett svar till dig. Ursäktar. Du har fått rätt råd nu iaf ser jag om V-bromsar eller cantilever lite beroende på vart man ska.
 
Sluta upp med översitterifasonerna, om det är någon som har problem att läsa är det ju du som länker till en blogg om V-bromsar för att "bevisa" att skivbromsar är "bäst".
Det där har du fått om bakfoten. Fem personer med lång erfarenhet av långfärdscykling använder hydrauliska fälgbromsar/skivbromsar, båda alternativen dock hydrauliska. Låt mig spekulera över att dom är inte ensamma om det i världen. Frågan är varför, om dom är så dåliga ?

Svaret på frågan har kommit fram tidigare i tråden och då står jag nu här som en åsna mellan två höstackar, men jag har fattat beslutet att ändra konfigurationen till fälg/klämbromsar (Shimano Deore LX super V-Brakes (BR-T670), just av den anledningen att det blir mycket lättare att laga själv om haveri skulle uppstå, sammantaget med att det sannolikt blir lättare att få tag på reservselar, även om jag är tveksam till att jag kommer att ge mig på någon jorden-runt-resa.

Nej lycka till du, jag hoppas dina bromsar läcker olja över hela din 140kilos packning innan din cykel blir överkörd av en lastbil.
Ledsen om jag gör dig besviken om så inte skulle ske och i vilket fall som helst så skulle jag inte kunna tala om det för dig i alla fall, så den glädjen kan jag tyvärr inte bjuda på.
 
kan ni vänta en liten stund jag måste fixa lite popcorn...

skulle faktiskt aldrig välja skivbromsar förutom på en mtb, onödigt dyrt, krångligt och sa jag krångligt.
men har man pengar, och vill bära med sig bromsolja, reservdelar och luftningsverktyg så säger inte jag emot. Förresten kan du lufta ett bromssystem, kan behövas då och då när du byter belägg, finns säkert en enkel guide på happy mtb
Tack för ett sakligt och informativt svar. Jag har tittat på Youtube hur det går till att lufta/byta bromsbelägg, och ur mitt perspektiv är det definitivt alldeles för mycket jobb, bekväm som jag är.
 
Om jag läst rätt, så har du valt en Signature modell, då har du just den stora fördelen att du kan bygga om lite hur du vill, den är förberedd för olika kombinationer
Så i mina ögon har du valt en bra cykel
Du har läst rätt och jag har redan (på inrådan av mina nyfunna vänner här på forumet) skickat ett mejl till återförsäljaren (då det skulle bli en försening i leverans, då det saknas delar och bygget av cykeln sannolikt inte kommit igång) att från början sätta på fälg/kläm/v-bromsar. Men precis som du säger så kan jag (om andan faller in) byta till skivbromsar någon gång i framtiden.

Roligt att du också tycker att jag har valt en bra cykel, jag är angelägen att tro det samma, inte minst med tanke på vad den kostar...
 
Detta är väl irrelevant för frågeställningen, men min morfar snittade drygt 10mil/dag på en minicykel på sträckan Eslöv-Kiruna i sin ungdoms dagar. Detta är inget som skulle falla mig själv in att prova, men det väcker frågan vilken utrustning som är "nödvändig" att ha :)
 
En bekant till mig cyklade Malmö-Treriksröset och retur, snittfart 27km/h, På en treväxlad Cresent.
Ryttaren betyder nog vida mer än järnhästen.
 
Du har läst rätt och jag har redan (på inrådan av mina nyfunna vänner här på forumet) skickat ett mejl till återförsäljaren (då det skulle bli en försening i leverans, då det saknas delar och bygget av cykeln sannolikt inte kommit igång) att från början sätta på fälg/kläm/v-bromsar. Men precis som du säger så kan jag (om andan faller in) byta till skivbromsar någon gång i framtiden.

Roligt att du också tycker att jag har valt en bra cykel, jag är angelägen att tro det samma, inte minst med tanke på vad den kostar...

Ett litet tips när det gäller v-bromsarna - ta bort den där "abs funktionen"
(en liten "burk", som sitter på frambromsvajern och förhindrar hjullåsning. Det är en gummibit som kläms ihop och gör bromsen svampig)
Jag valde själv v-bromsarna och senare ändrade jag till skivbromsar med vajerstyrning, också enkelt att reparera

Klart att cykeln kostar en rejäl summa med de tillvalen du gjort
Bara styret kostar, har själv multigrips varianten och det är riktigt trevligt styre för min del och då med samma val som du - lädergrepet - skönt är ordet
 
Hej hopp !!

Ja, då skickade jag som sagt ett mejl till återförsäljaren och påtalade att jag önskar byta ut skivbromsarna mot V-bromsar, men fick till svar att dom kunde vare sig ändra eller annullera beställningen, utan det blir som jag redan beställt från början.

Då svarade jag att jag tyckte det var konstigt i o m det att leveransen skulle bli försenad (5-6 veckor) istället för normalt tre, eftersom dom saknade framgaffel (den var restnoterad från leverantören, och att dom i o m detta sannolikt inte påbörjat bygget av cykeln), men det är min slutsats.

Dessutom fick jag veta att de flesta Koga Signature cyklar dom säljer, säljer dom med skivbroms (så jag är inte den ende klåparen i sammanhanget ;)).

Men...Eftersom jag nu är som jag är, så skickade jag ett mejl till Koga och ställde samma fråga, om det gick att byta ut skivbromsarna mot V-bromsar, men har ännu inte fått något svar.

Om dom säger samma sak, då får jag finna mig i mitt val, svårare än så är det inte. Dessutom (och åter igen), sannolikheten att jag skulle ge mig ut på det stora äventyret med en cykel är väääldigt liten. Jag är nog lite för gammal för det, s a s. Men som jag sagt tidigare, en tripp ut i Europa kanske skulle kunna fungera, och då borde det rimligtvis också gå att få tag på reservdelar till bromsarna om det skulle visa sig behövas.

Men jag får se vad dom svarar på Koga. Sedan tror jag att en viktig sak i sammanhanget (varför det är så " svårt " att byta från skiv till V-bromsar) är att dels är V-bromsarna billigare, dessutom så förlorar dom pengar på eftermarknaden (servicen framförallt) men även på slitdelarna (som sannolikt kostar mer till skivbromsen, än till V-bromsen ;)).

Vad det gäller priset på cykeln (och här är jag ute på tunn is) så är jag angelägen att tro att kvalitén i de ingående komponenterna återspeglas i priset. Min filosofi är att "att köpa billigt, är att köpa dyrt " även om det finns undantag från den regeln. Men som du säger, ett läderklätt styre är väl kanske inte gratis (men väldigt snyggt enligt mitt menande, något som är viktigt för mig ;)). Dessutom är det naturligtvis väldigt trevligt att hålla i (även om jag hade tänkt mig investera i ett par handskar också).
 
Sitter fästen på ramen för fälgbromsar? Isåfall går det ju plocka bort skivorna och sätta dit v-bromsar om du ska ut på långresa eller när skivbromsarna går sönder.
 
Fick svar från Koga och dom svarade att jag kom in med önskemålet för sent, hjulen för min cykel är redan i produktion. Vidare sa dom att om jag hade reagerat 1-2 dagar efter det att jag lagt beställningen, så hade dom kunnat göra en ändring, men nu har det gått drygt två veckor (nästan tre, faktiskt).

För att svara på din fråga, så har jag inte en aning om hur det ser ut med infästningar för V-bromsar överhuvudtaget på denna cykel, men jag får höra mig för om denna möjlighet när jag fått den. Sedan svarade han samma sak som återförsäljaren, skivbromsar är det som gäller, och om han själv hade beställt en cykel, hade han också beställt en med skivbromsar.
 
Varför all denna livliga diskussion om du ändå redan beställt cykeln?
Vad fabriken säger om bromsarna och hur det ser ut i verkligheten i delar av exempelvis Afrika är nog ändå rätt stor ;).

Hoppas du blir nöjd med hojen och får många trevliga turer =).

Mvh Daniel
 
Hej,

Inte lusläst hela tråden så ber om ursäkt på förhand om jag dubblar någon information.

Min personliga erfarenhet begränsar sig till Europa där har jag dock hunnit med 3 olika cyklar. Min första var med V-broms och en låsbar dämpare. Dämpare är helt onödigt på asfalt och grus om man inte har några fysiska åkommor men det tror jag de flesta är helt överens om.

V-broms vs skivbroms tycks vara den stora frågan och jag kanske skräller lite om jag förordar hydraulisk skivbroms trots sin komplexitet. Skivbromsar har normalt sett en ganska lång livstid innan de behöver någon som helst uppmärksamhet förutom kanske enstaka avfettning beroende på omständigheter. Till sist kommer beläggen behöva bytas och bromsarna luftas, men under normala fall pratar vi troligen 150-200 mil från det att man känner, "kanske är dags" tills att "nu måste det ske". Mina nuvarande har gått ca 300 i ur och skur och jag har endast tvättat av dem med bensin vid ett enda tillfälle.

Sen kan såklart även skivbromsar gå sönder även om de sannolikt är långt mer hållbara än v-broms. Olikt många andra saker klarar du dig dock ändå ganska skapligt om en broms pajar. Du har trots allt en till.

Min upplevelse av V-broms på första cykeln var smått katastrofal. Själva bromsarna fungerade ok efter byte till bra gummi och något sånär underhåll. Däremot äter v-bromsen på fälgen och jag lyckades nöta ner 2 hjul tills fälgen sprack innan jag gav upp. Ska dock sägas att jag körde på Nishikis orginalfälgar från alex, finns säkert bättre kvalité även jag inte vill lägga 2 tusen på att byta fälgar/hjul bara för att använda v-broms. Skulle de varit i stål hade det sannolikt inte varit i närheten av samma problem som med lätta alu-fälgar.

Till skillnad från en trasig broms kan man dock inte cykla vidare utan fälgar.

Detta är min helt personliga erfarenhet, visst kunde jag tvättat fälgarna oftare och minskat slitaget eller köpt bättre. Vad som funkar för andra har jag ingen kunskap om men så länge jag håller mig i Europa eller andra "lättcyklade" delar kommer jag köra på skivbroms. Luftning överlåter jag åt en cykelverkstad och det tror jag att jag kommer kunna hitta var 100 mil på alla mina resor. Skulle jag korsa Afrika eller Centralasien skulle jag självklart resonera annorlunda.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...