Vad kostar en långfärdscykel?

På en

långfärdscykel är det en klar fördel med stort växelomfång och framför allt några riktigt lätta växlar om man har såna planer som TS.
Navväxlar har både för och nackdelar och Rohloffs Speedhub har ovanligt stort växelomfång.

Men visst går det att ta en standardcykel och utrusta den med bra pakethållare och bara dra iväg. Vissa detaljer som sadeln och styret har större betydelse än andra för komforten på långa dagar. Ramstorleken är en sån detalj som dessutom inte går att ändra.

Thure
 
För att svara på frågan i ämnet: Ungefär mellan fem och hundrafemtio tusen.

Allt beroende på vad man har för krav.

Kan man ingenting så kan man göra på olika sätt. Antingen litar man på andras rekommendationer, eller så köper man de dyraste man hittar (med baktanken att dyra grejer måste vara bra).

Eller så kan man ägna några dagar åt att läsa på lite, kolla vilka komponenter och detaljer man ska akta sig för, gå runt i lite cykelaffärer och kolla vad som finns. Och sen letar man rätt på den billigaste cykel man hittar som uppfyller kraven. Sen köper man en cykel som kostar ett par tusen mer än den billigaste.

Som flera har påpekat är det viktigt att man klarar att meka med cykeln, då måste man sätta sig in lite i hur sakerna fungerar och då får man automatiskt kunskaper i vad som är bra och vad som är mindre bra. (Observera att "bra" och "mindre bra" kan vara olika för olika personer, en del prioriterar prestanda, andra prioriterar att det är enkelt att meka själv.)
 
Det jag vill få fram är att om resan är huvudmålet är medlet mindre viktigt. Självklart ska man ha en cykel som håller men den behöver inte nödvändigtvis vara ultralätt eller utrustad med marknadens dyraste komponenter. Om man har bra materialkännedom kommer man långt. Man kan se om det håller. Dagsetappernas längd har också betydelse samt tillgången på reservdelar om man ska till områden där sådant är svårt att hitta. Bara att finna tjugotums däck var inte helt lätt på min resa. Den gick ändå i Sverige, Finland och Norge. Sen anser jag att det är viktigt att ramen har en trevlig geometri och att bromsarna går att lita på. Begagnatmarknaden kan man ju också kika på. Sålde min allt för billigt.
 
Okej. Funderar som så många andra på att köpa en Surly LTH, kanske från det där stället i Karlstad. Ganska dyrt och omständligt att ta sig till Karlstad dock (särskilt nu under strejken) så jag överväger att skicka efter cykeln. Är det dumt? Eller hur viktigt är det att prova ut cykeln själv?

Har ju ingen koll på cyklar och hur det ska kännas och sådana saker, så risken är att jag inte skulle bli så mycket klokare av att göra ett besök i butiken.
 
Lite trixigt !
Man bör ha cyklat en hel del, och skaffat sig en egen uppfattning om vad som funkar när det gäller sittposition ... Hur långt till styret, och hur långt ned --> är det bekvämt?? ( Jag gillar bockstyre .. ) Positionen på cykeln är viktigt för att trivas -- ! Sen behöver man pakethållare bak, och lowriders fram -- Dvs en ram med motsvarande fästen osv. Robusta hjul som inte pajar i första taget ! Lätta växlar -- tex 42/32/22 där fram, det behövs för branta backar med packning !!
Jag startade med en cyklocross hoj, uppgraderade till 3 drev och lätta växlar där fram, och har sen dess fixat nya och bättre hjul några gånger -- >>> Och många Biketouring trip genom Europa !!
 
Okej, tackar för svaret. Just nu lutar det åt en Surly LTH som sagt. Läste dock att LTH:n är en relativt "stor" cykel, och jag är endast 178 cm och väger inte speciellt mycket. Kanske är det värt att väga in också ...

Ska försöka gå på avslut i nästa vecka hur som helst.
 
De är inte ett cykelmärke eller en viss modell som avgör utan om ram och sittställning passar dig.
Därför är det vanskligt att ge råd per det här mediet.
Cykelhandlarns ramuppmätnigsmått av din kropp ger indikationer åt vad som kan tänkas passa.
Men två viktiga mått är hälen till bakväskans framkant. Sitthöjden över pedalen.
Provcykla, titta och fråga, läs på Staffan Skotts Cykelboken, finns på biblioteket och anmält här under medier, bok.
Allt är inte pengar och beslut i för stor hast kan lätt bli fel.
go tur

Jo en längfärdscykel kan kosta allt mellan gratis och mer än du har råd med. Välj något rimligt för dig.
 
Svårt att klara 7kSEK

Jag ska köpa en cykel som delvis kommer användas som långfärdscykel och har kollat in en Verenti Substance. Tror ni den skulle fungera bra?
http://www.wiggle.se/verenti-substance-cx11-sora-cykel-2014/

budgeten ligger omkring 7000kr

Även om det finns lämpligare långfärdscyklar funkar den säkert,
det beror förstås även på vad du har tänkt använda cykeln till förutom långfärd.
Men för långfärd behöver den kompletteras med en del, tex:
-Pedaler
-Skärmar
-Pakethållare
-Packväskor

Och eftersom cykeln du länkar till kostar >7100SEK kan din budgetgräns bli svår att klara.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.