Domningar i skrevet - var tog lille vännen vägen

Är det ingen som får ont i sittbenen?

Jorå, men inte först förrän efter flera dagars ihärdigt cyklande. Rätt bredd och lagom vaddering just där den behövs hjälper för mig. Det hjälper också om man trappar upp timmarna i sadeln lite långsamt även om benen och lungorna hade orkat mer de första gångerna.
 
Tips: wellpapp...

Hejsan
När jag tränar inför sommarens långtur (min första) har jag märkt att skrevet dommnar bort efter en timme. Får då ställa mig upp och cykla ett tag för att få tillbaks känslen. Är detta normalt, något man får leva med eller har ni något tips, erfarenhet.
Nu låtter detta nästan som ett inlägg till "fråga olle" men det är rätt besvärande anser jag.

Ett tips som jag har plockat upp är att ta en bit wellpapp och lägga på sadeln. Sätt dig och se sen efter om det finns punkter där pappen är extra platt. Justera sadeln tills trycket fördelas jämnt på hela sadeln...

Allt enligt gossarna på Cykelcity...:)

//J
 
En mer upprätt sittställning skonar alltid klockspelet.
Alla är vi olika i fysionomin. Ett bäcken har olika rotation i förhållande till ryggraden.. T ex tycker mIna sittdelar att min position är mer framåtlutad än vad den egentligen är. Jag har funderat på en Brooks men är skeptisk till att det är den rätta vägen.
En del tillverkare verkar ha funderat över problemet med domnande mjukdelar. Finns möjligen någon som provat ISM Adamo-sadel? Eller Selle anatomica
 
Jag hör till

dem som inte får några problem där sadeln stödjer kroppen.

Det har forskats en hel del om detta. Har för mig att det har skrivits om detta i någon tidigare tråd.

Uppenbarligen skiljer det mellan olika sadlar. Hade inte tyska tidningen Tour en artikel för ett par år sedan?

Thure
 
Vänja sig + placering av paketet

Jag förmodar att det handlar en hel del om att vänja sig oxå. Har tävlat i 14 år i cykel och minns inte att jag hade några problem med domningar då, om så träingsturerna var 6-7 timmar. Men när jag idag för första gången på några år satte mig på min cykel för att motionera lite i 45 minuter så domnade paketet. Hade då inga cykelbyxor utan var ute i ett par vanliga shorts. Dels tror jag det berodde på att jag inte är van vid att cykla nuförtiden, dels för att med ett par cykelbyxor (med blöja) kan man lägga paketet snett uppåt åt ena sidan så att man inte "sitter" på det. Byxorna håller sen det dela på plats rätt bra. Och så kan man arrangera om med händerna när det behövs.
/Matias
 
Domningar

Hej!

Jo det där känner man ju ingen, eller hur?

Sittvinkeln är viktig, och cykelbyxor med stoppning hade jag på min långcykeltur som jag är nyss hemkommen ifrån. Det löste mina problem. Hade helt ärligt inte vågat mig ut på långcykling utan cykelbyxor och för att inte glömma cykelhandskar för att inte domna bort i händerna.

Hälsar Friluftaren
 
Har oxå cyklat mkt tidigare, då aldrig haft några problem! Men nu räcker det med 3mil så blir det problem :) Men tror ändå på hård smal sadel inte på en bred mjuk sadel! Det gäller att cykla mkt ofta å länge! Detsamma gäller kajak man måste köra in sig då funkar det!
Har cyklat många Vätternrundor utan några som helst problem! Men har även testat cykla en "runda" utan någon cykelträning alls(bara löpträning) Redan efter 5mil fick rumpan nog, resten(25mil) var rena pinan!

Så är du van satsa på en smal hård inkörd sadel!

/Janne
 
Med risk att oroa så var det ju faktiskt en svensk tävlingscyklist (kommer nog på hans namn så småningom) som fick sluta pga brock som kunde leda till sterilitet. Kan det ha varit i slutet av 80-talet, eller i början av 90-talet.

Jag har läst att smala sadlar kan leda till nedsatt blodtillförsel till dicken. Då kan man få problems med att få upp den. låter inge kul iaf
 
Med risk att oroa så var det ju faktiskt en svensk tävlingscyklist (kommer nog på hans namn så småningom) som fick sluta pga brock som kunde leda till sterilitet. Kan det ha varit i slutet av 80-talet, eller i början av 90-talet.

Kan det ha varit Per Christiansson?

/Janne
 
När man läser den tråden blir man verkligen glad att man är liggist och håller sig till liggcykel där sånna här problem är något okännt. Har aldrig kännt några problem av att sitta efter 3-4timmar på cyklen.
Kan bara hålla med. Jag har cyklat på vanliga cyklar och har haft problem med både nacke och att bli stel i benen efter längre cykelturer vilket kan ha att göra med vad som diskuteras i tråden. Allt detta försvann när jag köpte liggcykeln och lusten att åka på cykelsemestrar verkar aldrig gå ur mig heller efter bytet till liggcykel.
 
Har just inhandlat en racer och upplever redan att den där nere domnar bort. Vilken av alla selleitalias sadlar är bäst lämpad för att minska trycker mot nerven?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Var hyra långfärdscykel i Japan, helst Sapporo Långcykling 0
halmstadanders Afrika, när var hur Långcykling 12
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
DaveOutdoor Marin Muirwood var? Långcykling 8
malinliljeblad Vill åka långt härifrån, ensam med cykeln - men var? Långcykling 9
metzan Var cykla - en vecka i Europa? Långcykling 11
LisaJ Var hitta STOR cykelkorg? Långcykling 8
liquidmonkey camel bak LOBO---var??? Långcykling 2
perosen var hitta finare navdynamo (DH-3N71 etc)? Långcykling 3
swed-ontour Var hittar jag en transportväska? Långcykling 7
mattiase Var har de små diod-framlysena tagit vägen? Långcykling 19
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
avsl0912 Så var det då klart, enhjulingskarriären är över! Långcykling 13
avsl0912 Så var det snart dags igen! Haparanda-Ystad på 1 hju1! Långcykling 12
KLAGER Det var en gång en cykel Långcykling 2
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
skiman Sverige-leden var finns hemsida med karta? Långcykling 2
PK Neelix Var cykla kring Umeå? Långcykling 1
igs DRESINCYKLING VAR ? Långcykling 5
lactlab Var köper jag en cykelresväska Långcykling 3
KTG Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom? Långcykling 25
littlebigohrn Var finns logi på vägen mellan Strömsund -Stekenjokk Långcykling 11
Daddy Cool Genomresa Danmark! Hur? Var? Långcykling 3
The_Lost_Cyclist cykelsem var? Långcykling 5
ehn Var julklapparna inte tillräckligt hårda? Långcykling 0
littlebigohrn Var cykelvandrar jag i de djupa Värmlandskogarna? Långcykling 1
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
stellan Begagnade racercyklar - Var? Långcykling 4
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5
dirty harry Var kan jag hitta en ny Crescent Egil (den är stulen)? Långcykling 0
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.