Tips på cykel etc. för min första långcykling

Omkartor

Hur gör ni för att hitta under så långa resor? Printar ni kartor hela vägen från början till slut ?

Jag skiver ut eller skär ut ur kartböcker alla kartor längs vägen och lägger dom i rätt ordning. Jag har även med mig en GSP som senate gången var en Garmin Edge 700.

Man kan inte klara sig enbart med en GPS då dess lilla fönster inte ger en bra överblick när man ska leta bra vägar.
 
Kom att tänka på en skön reseberättelse på Happy. Man måste skrolla ner till sidan 5 eller så och ta sig förbi ganska mycket svammel innan det kommer utrustningslistor, bilder och som sagt själva reseberättelsen:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/499338/page=1

här finns den sammanställd: http://multisportbloggen.se/tagg/tuva-cyklar-langt/

lite enklare att läsa så.

ang biltemaväskorna, varifrån har du fått att de skulle vara mindre vattensäkra?
 
Hej.

Har du en blogg? Kommer du att skriva om denna resa när du är ute?

A..

Ja, jag skriver lite då och då nu, www.uppsala-paris.com, och kommer försöka skildra min resa lite mer frekvent när jag väl beger mig av!

Har läst en hel del om andras berättelser, bland annat den som var länkad ovan. Det är mycket intressant! Man blir mer och mer taggad på att ge sig av! =)

Ska kika på väskor nu också i veckan efter att jag hämtat cykeln i morgon.
 
Väskor köpta

Var och köpte ett par pakethållsväskor idag av märket Ortlieb. De verkade ganska rymliga samt att de var vattentäta så det verkar bra. Har dock provpackat nu och i en utav väskorna gick precis tält, sovsäck och liggunderlag i. Det ger mig en väska att ha alla resterande grejor i vilket inte kommer fungera.

Om jag inte vill köpa väskor i fram, (vilket jag tycker känns lite onödigt, hela det här kalaset börjar bli otroligt mycket dyrare än vad jag från början tänkt), vad finns för alternativ som är bra? Eller är det bättre att fördela vikt både fram och bak?
Tänkte till exempel att man kunde ha tältet på pakethållaren och kanske en sån där vattentät påse med lite grejer och bara surra fast ovanpå.

Och vidare angående packning. Ni som cyklat liknande resor, hur mycket behöver man ha med? Man kommer ju inte direkt kunna tvätta jätteofta. Men man vill ju ändå ha med så lite som möjligt. Svårt :)

/Johan
 
Jag har inte varit ute på några längre turer än, däremot på några turer med en övernattning. Då har jag packat tältet inrullat i liggunderlaget som jag sedan tillsammans med sovsäcken satt fast på den bakre pakethållaren. Jag har inte brytt mig om packvolymen så egentligen skulle man ju kunna gå vild och stapla fler grejer bak så länge allt sitter fast.

En störande sak jag märkt med att packa mycket bak, och lite/inget fram, är att cykeln blir knepig att leda.

Jag har ingen aning om hur mycket man ska ha med, men Göran Kropp skrev i 8000+ nånting i stil med att varför ska man ha två par kalsonger, när man kan vända sitt enda par ut och in?
 
Jag har ingen aning om hur mycket man ska ha med, men Göran Kropp skrev i 8000+ nånting i stil med att varför ska man ha två par kalsonger, när man kan vända sitt enda par ut och in?
jo, men han var ju inte som gemene man direkt :)

Kollade på biltemas väskor i fram och de kostade endast 200 spänn styck. Funderar på dem. Men måste dit och klämma och känna lite först när jag får tid.


/ Johan
 
Hej!

Jag brukar ha liggunderlag och tält som de är på pakethållaren, om du inte har något finare liggunderlag.

Har också kört med en extra drybag bak för att få plats med mer packning. Du hittar billiga på http://www.buffsverige.se/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=30&Itemid=2

50- 70 liter om du vill få plats med extra prylar, jag hade stora grejer i en toppmatad.

Har en gammal, lappad och sliten sån du kan få om du skickar ett utsidan- mail, om du bor i uppsala?

Bor du i Uppsala kan jag tipsa om ungdomens hus på tisdagskvällar kl 19 där högskolestudenter har gratis cykelmek. Många av de som är där har cyklat långt innan.
http://www.facebook.com/Kabyssen


Hur mycket grejer?

kök
kastruller, sked
bränsle
mat
vattenflaskor

tält
liggunderlag
sovsäck

underställ x2
cykelbyxor
cykelhandskar
vanliga handskar
Byxor
mössa
vindjacka
regnställ
förstärkningsjacka i syntet eller fleece/ulltröja
skor
strumpor 4 par
underkläder 2 par
1 uppsättning vanliga kläder

1 extra cykelslang
däckavtagare
punkalagning
lite verktyg
pannlampa
baklyse
reflexväst



På sträckan du ska cykla så kommer du att kunna köpa det du behöver längs vägen, så det enda obligatoriska är väl en cykel, kläderna du har på dig och ett kreditkort ;)

Mitt tips är att ta med gamla kläder som du kan slänga efter vägen, det som du har på dig när du cyklar kommer att bli rejält dyngigt. Inte kul heller att behöva skicka hem onödiga grejer efter vägen.

Jag tycker att det är resan som ska vara i fokus, inte prylarna, som affärer och media vill få oss att tro.



Var och köpte ett par pakethållsväskor idag av märket Ortlieb. De verkade ganska rymliga samt att de var vattentäta så det verkar bra. Har dock provpackat nu och i en utav väskorna gick precis tält, sovsäck och liggunderlag i. Det ger mig en väska att ha alla resterande grejor i vilket inte kommer fungera.

Om jag inte vill köpa väskor i fram, (vilket jag tycker känns lite onödigt, hela det här kalaset börjar bli otroligt mycket dyrare än vad jag från början tänkt), vad finns för alternativ som är bra? Eller är det bättre att fördela vikt både fram och bak?
Tänkte till exempel att man kunde ha tältet på pakethållaren och kanske en sån där vattentät påse med lite grejer och bara surra fast ovanpå.

Och vidare angående packning. Ni som cyklat liknande resor, hur mycket behöver man ha med? Man kommer ju inte direkt kunna tvätta jätteofta. Men man vill ju ändå ha med så lite som möjligt. Svårt :)

/Johan
 
Tack så mycket alla för tips och erbjudanden. Men tror att jag har det som behövs nu. Till tältet ingick ett vattentätt fodral så det skulle jag kunna ha på pakethållaren. När jag köpte tältet så köpte jag även en sån liten drybag (13l) som jag tänkte kunde vara bra att ha, och provade precis nu, liggunderlaget går i klockrent så det skulle jag också kunna ha utanför väskorna OM jag behöver plats.

Sidoväskorna i fram har jag varit tvungen att satt dit lite bättre med buntband. Så dom sitter där dom sitter. Där tänkte jag att man kunde förvara saker utan direkt värde.
Har även skaffat en liten sadelväska där man kan förvara nycklar, lite pengar, snus m.m. under färd.

Vad gäller packning har jag komponerat ihop denna lista. Den är dock långt ifrån spikad. Underkläder tänker jag att det ändå inte tar så mycket plats så då kan man ta med några extra. I och för sig är det som ovanstående skribent sade att det är bättre att köpa nytt billigt OM man behöver istället för att släpa runt onödig vikt. Får fundera vidare.


Sova:
Tält
Sovsäck
Liggunderlag
Uppblåsbar Kudde (KÖPA)
Hygien m.m.:
Schampo, tandborste, tandkräm, linser + tillbehör, deo, parfym, rakhyvel, nagelsax, tvål, toapapper, ipren, skavsårsplåster, imodium, lypsyl, liten spegel
Utrustning:
Vattentät påse
Pump
Lämpliga Vertyg, däckjärn, reparationskit, 2 slangar
2 vattenflaskor på cykeln. 1 extra
Bygellås
Sked, mugg
Hänglås
Eltejp, några buntband
Extranycklar till cykellås
Pannlampa
GPS + sladd
Kartor (KÖPA)
Pass
Kreditkort/Pengar
Kamera + sladd (KÖPA)
Telefon
Sopsäck(ar)
Block + penna
Snus

Kläder att cykla i:
Gympadojor
Skoskydd - Plastpåsar
Kortärmad cykeltröja
Långärmad cykeltröja
Regnkläder
Cykelbyxor korta
Cykelbyxor långa
Underställ
Tunn mössa
Vindjacka
Annan lite tjockare jacka (både för att cykla om det är kallare och för att ha bland folk)
Handskar – 2 olika
Cykelhjälm
Reflexväst
Solglasögon
Övriga kläder:
Extra skor
Handduk
Badshorts
Långärmad Tröja
2 st T-shirt
1 st pike
1 par jeans
6 kalsonger
7 strumpor? (ett par tjockare varma)
Keps
Flipflops
2 st linnen

Jag måste nog banta den lite men så ser den ut just nu. Fan, nu börjar man bli riktigt taggad. Om 2 veckor är jag på vägen! =)
 

Bilagor

  • bak.JPG
    bak.JPG
    101.2 KB · Visningar: 526
  • sida.JPG
    sida.JPG
    80.8 KB · Visningar: 523
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
bikeforfuture tips på att cykla i Nordamerika! Långcykling 11
.:matilda Tips på Skånecykling (Malmö-Simrishamn) Långcykling 10
Magnus 1978 Tips på cykelsemester, 3-4 veckor? Långcykling 27
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Gohan Tips på cykelväska Långcykling 4
hoogey Tips på vintercykel mitt i sommaren! Långcykling 8
lghaly Tips på bra cykelhållare för dragkrok mottages! Långcykling 5
basta_B Tips på sträckningar ner genom europa Långcykling 1
Johnboy Tips på alppass Långcykling 3
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
Trötter nån som har tips på helgtur,göteborg med omnejd Långcykling 1
perra_pop Tips på skor med nersjunket fotvalv !? Långcykling 1
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Långcykling 5
stellan Bakvärk - Tips på hur behandla skavsår Långcykling 5
Toe Tips på MTB turer Långcykling 1
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.