Tips på cykel etc. för min första långcykling

Hade väl tänkt egentligen max 10 med väskor och allt, men budgeten är inte supertight.

Hehe. Jag byggde nyss ihop en cykel. Först hade jag tänkt 5000 spänn max. Sen insåg jag att det nog skulle behövas ungefär 10k. Priset för cykeln landade på knappt 9500 men sen kostade alla tillbehör 5000 till. Lite fail, men nu har jag i alla fall en väldigt bra cykeln som förhoppningsvis kommer hålla för många resor framöver!

Hoppas du lyckas bättre med att hålla budgeten
 
Hehe. Jag byggde nyss ihop en cykel. Först hade jag tänkt 5000 spänn max. Sen insåg jag att det nog skulle behövas ungefär 10k. Priset för cykeln landade på knappt 9500 men sen kostade alla tillbehör 5000 till. Lite fail, men nu har jag i alla fall en väldigt bra cykeln som förhoppningsvis kommer hålla för många resor framöver!

Hoppas du lyckas bättre med att hålla budgeten

Coolt att bygga ihop sin egen hoj! Har pratat med skitotal nu igen där jag kollade på Raleigh Rush hour 6, de skulle få in en något "sämre", ett par tusenlappar billigare eventuellt denna vecka. Så ska in i helgen och kika om den kommit!
 
Ski Total hade fortfarande inte fått in nån hoj. Igen sa dom idag att det skulle få in den nästa vecka. Ledsnade på det snacket för 3:e veckan i rad så var till en annan butik och köpte hoj istället.

Det blev tillslut en Merida t2 speedster, försedd med skärmar, pakethållare och bar ends. Det landade på 8000:- så nu har jag 2000 kvar att köpa väskor för och ändå hålla min budget. =)

På tisdag får jag hämta den så då blir det premiärtur!
 
Bra cykel, har en sån för mina cykelturer. Har bytt lite delar på den. Styre, sadel, vevlager, vevparti, framväxel, bakväxel, kassett. Tycker geometrin är bra för att klara av 7-8 timmar cykling per dag.

Det lät som en hel del grejer. För att de gick sönder eller bara för att uppgradera dig? Ingen aning om det sista var ironi eller inte, men det ska nog gå bra! :)
 
Det lät som en hel del grejer. För att de gick sönder eller bara för att uppgradera dig? Ingen aning om det sista var ironi eller inte, men det ska nog gå bra! :)

Det var inte ironi. Ville bara förmedla att jag gillar geometrin och tyckte det var värt att uppgradera för att jag kunde och ville behålla cykeln istället för att köpa en ny.

Jag skrotade en MTB och tog alla XT delarna satte på touringen. Insåg att skogskörning inte är min grej.
 
Det kunde nämligen tolkas som det, om ovanstående grejer pajjat, av hela inlägget att döma. Men skönt att det inte var det :D

Det kändes bra på den lilla provturen som jag tog men ska bli kul att ge sig ut på en längre tur nästa vecka. Nästa punkt är väskor. Vad ska man välja? Tips uppskattas, både till i fram och bak.

/ Johan
 
Jag ser på din karta att du kommer förbi Västerås och Kvicksund mot väg 56. Vill du ha en lugnare väg till Äs så tycker jag du ska sikta på väg 214 från Hållsta.
 
väskor

Finns Ortlieb och Vaude. Två märken som används flitigt av cyklister. Biltema har billigare men mindre vattensäkra. Brooks har snygga i läder för den som har gott om pengar. Carradice finns också.

Googla på namnen så ser du hur de ser ut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
bikeforfuture tips på att cykla i Nordamerika! Långcykling 11
.:matilda Tips på Skånecykling (Malmö-Simrishamn) Långcykling 10
Magnus 1978 Tips på cykelsemester, 3-4 veckor? Långcykling 27
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Gohan Tips på cykelväska Långcykling 4
hoogey Tips på vintercykel mitt i sommaren! Långcykling 8
lghaly Tips på bra cykelhållare för dragkrok mottages! Långcykling 5
basta_B Tips på sträckningar ner genom europa Långcykling 1
Johnboy Tips på alppass Långcykling 3
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
Trötter nån som har tips på helgtur,göteborg med omnejd Långcykling 1
perra_pop Tips på skor med nersjunket fotvalv !? Långcykling 1
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Långcykling 5
stellan Bakvärk - Tips på hur behandla skavsår Långcykling 5
Toe Tips på MTB turer Långcykling 1
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.