Tips på cykel etc. för min första långcykling

Hej på er!

I mitten på April ska jag ge mig iväg iväg på mitt största äventyr hittills på egen hand. Jag ska cykla från Uppsala till Paris. Jag har tagit kombinerad tjänstledighet och semester från jobbet och nu är det bara drygt en månad kvar. Känns nästan ofattbart. Är riktigt taggad men samtidigt lite nervös av vad som komma skall.

Var igår runt i Uppsala och kollade in cykelutbudet (har i dagsläget en rätt så risig mountainbike, som jag iof älskar, men tror inte den lämpar sig så väl för en så lång tur) men tyckte det inte fanns så mycket. Många sa att det kommer in fler modeller om några veckor, men de sa de för några veckor sedan också. Jag vill ju helst inte vänta tills 2 veckor innan jag drar iväg innan jag köper cykeln, utan vill hinna cykla in den så mycket som möjligt. Det som verkade mest intressant var i alla fall en som hette:

Raleigh rush hour 6.0,
http://www.lucky-bike.de/.cms/Webgains/19-1-3857?aid=webgains&affiliateid=10800

Den kostar 10.000:- och tydligen skulle det tillkomma 500:- för pakethållare. Sedan tillkommer även väskor. Bakväskorna hade de hemma av märket Ortlieb, men inga framväskor. De skulle också komma "om några veckor". Hur som helst:

Är det ett bra köp? Vad ska jag annars köpa?

Tacksam om ni har några tips!

/Johan
 
cykel....

Hej!

Det går med det mesta. Ska du bara cykla i västeuropa finns i princip alla reservdelar du kan behöva tillgängliga. Jag hade tagit den gamla cykeln.

Finns ingen anledning att köpa nåt för 10 för en sån tur, kolla happymtb.org för schyssta radannonser.

Lägger du in en köpes där har du ett antal svar på ett par veckor.

Om du har några mer frågor, kan du bara höra av dig, jag bor utanför uppsala.
 
Grejen är den att den är heldämpad och den bakre dämpningen är helt paj. Har kollat med lite cykelhandlare för ett år sedan och de dämparna säljs tydligen inte längre. Så det är bara en fjäder som håller emot. Den är i och för sig sjukt åtskruvad nu så att man inte flyger ur sadeln i första bästa gupp, och det går okej för kortare sträckor. Det skulle kanske gå, men den skulle behöva servas ordentligt och jag skulle behöva köpa smalare däck, så då tänkte jag därför köpa en ny cykel. Som jag även då kommer cykla på en hel del efter denna strapats också såklart.

Likaså med tält och dylikt kommer jag satsa på bra grejer så att jag har till framtida äventyr :)

Men tror du/ni det är en bra cykel? Eller finns det billigare alternativ för samma kvalitet, alt. bättre kvalitet för samma peng? För 10.000:- är ungefär max vad jag vill betala.

/ Johan
 
Likaså med tält och dylikt kommer jag satsa på bra grejer så att jag har till framtida äventyr :)

/ Johan

Köp billiga grejer istället så behöver du inte fundera så mycket på vad du tycker är bäst utan kan lära dig utmed vägen. Och sen kan du byta ut det du inte tyckte var bra till en ev ny cykeltur.

Ortliebs väskor funkar fint. Du blir inte besviken. Det går att ha framväskor både fram o bak. Tex svima säljer bra cykelväskor o har bra leverenstider. Beställ nu så slipper du fundera på det.
 
Jag var nog otydlig om det. Sidan jag länkade till tog jag första bästa på Google bara för att få synpunkter på modell. Helst köper jag i butik här i Sverige. Dock verkade cykeln du länkade till okej.

OM man skulle köpa på internet,

Vilka butiker är bra och pålitliga?
Måste man skruva ihop cykeln själv?
Hur vet man vilken ramstorlek man behöver? (Är 184 cm lång)

/Johan
 
Jag var nog otydlig om det. Sidan jag länkade till tog jag första bästa på Google bara för att få synpunkter på modell. Helst köper jag i butik här i Sverige. Dock verkade cykeln du länkade till okej.

OM man skulle köpa på internet,

Vilka butiker är bra och pålitliga?
Måste man skruva ihop cykeln själv?
Hur vet man vilken ramstorlek man behöver? (Är 184 cm lång)

/Johan

Det finns massor av bra cykelaffärer på nätet, bäst är nog att googla just den prylen du vill ha, och jämföra olika sidor för att få bäst pris. Jag har handlat från några olika och har aldrig haft problem.

När jag beställde cykel från bike-discount.de fick jag cykeln i en stor kartong. De enda grejerna jag var tvungen att montera var framhjul, trampor och styre. Tog 10 minuter. Jag vet inte hur andra affärer gör men jag gissar att det är likadant.

Ramstorlekar kan du prova i affärer i uppsala. Annars finns det ju 'size charts' om man googlar. För långcykling brukar väl folk rekommendera att hellre ha en mindre storlek än en större för komfortens skull.

Hade du tänkt 10k för cykeln förresten, eller hela ekipaget, med väskor, pakethållare, lampor och sånt? Det är ju lätt att det springer iväg lite då bara väskorna kostar typ 500 spänn styck. Du kan ju iofs alltid sy = )
 
Hade väl tänkt egentligen max 10 med väskor och allt, men budgeten är inte supertight. Fick dessutom tält och sovsäck nu något billigare än vad jag tänkt när jag köpte i fredags så om det springer upp till 12 så är det okej.

Får ta och kolla lite internetbutiker imornn efter jobbet då kanske och se hur pass mkt det skiljer!
 
Hur gör ni för att hitta under så långa resor? Printar ni kartor hela vägen från början till slut ?
 
Hur gör ni för att hitta under så långa resor? Printar ni kartor hela vägen från början till slut ?

Det finns hyffsat detaljerade bilkartor om inte annat för att få en översikt, sen tar man ut kompassriktningen och väljer ömsom högersväng och vänstersväng för att på så sätt zick-zacka sig rakt fram.
 
Hur gör ni för att hitta under så långa resor? Printar ni kartor hela vägen från början till slut ?

Vill man vara avancerad så använder man en GPS och lägger upp sina rutter på den.

T.ex. Garmin Oregon eller Montana är suveräna för ändamålet men kostar en del.
 
Jag har faktiskt investerat i något liknande. Garmin edge 800 tror jag den hette. Det är som en cykeldator med inbyggd gps. Då kan man lägga in rutter, och sortera bort större vägar osv, men framförallt kul att i efterhand se precis vart man åkt tycker jag. =)

Har i princip bestämt hela rutten genom Sverige och Danmark. I Sverige har jag bara suttit och kollat på Google Maps i princip och försökt luska ut hur stora vägarna är och så. Över Danmark kom jag över en sjukt bra papperskarta där det stod alla vägar som hade cykelbana bredvid sig. Det fanns även vägar som bara var för cykling mellan olika städer. Sånt är man ju inte van vid här, oftast.
Rutten finns på www.uppsala-paris.com =)

/Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
bikeforfuture tips på att cykla i Nordamerika! Långcykling 11
.:matilda Tips på Skånecykling (Malmö-Simrishamn) Långcykling 10
Magnus 1978 Tips på cykelsemester, 3-4 veckor? Långcykling 27
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Gohan Tips på cykelväska Långcykling 4
hoogey Tips på vintercykel mitt i sommaren! Långcykling 8
lghaly Tips på bra cykelhållare för dragkrok mottages! Långcykling 5
basta_B Tips på sträckningar ner genom europa Långcykling 1
Johnboy Tips på alppass Långcykling 3
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
Trötter nån som har tips på helgtur,göteborg med omnejd Långcykling 1
perra_pop Tips på skor med nersjunket fotvalv !? Långcykling 1
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Långcykling 5
stellan Bakvärk - Tips på hur behandla skavsår Långcykling 5
Toe Tips på MTB turer Långcykling 1
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.