SON navdynamo

Jag kom nog halvvägs med lite eget googlande (ursäkta att jag är så lat o frågar er om hjälp).

Här låter det som att jag måste kortsluta datapinnarna i sladden.
https://supportforums.motorola.com/message/311536#311738

Hur nu det ska gå till. Ska jag bara kanske o klippa av sladden o se hur det ser ut där inne. Jag kan ju knappast kortsluta pinnarna utifrån (dvs om man tittar rätt in i sladden). Då borde det ju bli kortis nån annansstans i telefonen när jag stoppar in sladden i telefonen.

Nu behöver jag lite nya uppmuntrande ord, för det här var inte riktigt så spännande som jag vill ha det.
 
Jag tror att du helt enkelt behöver en USB-laddkabel (istf en datakabel)
Den här har jag använt med framgång
http://www.dealextreme.com/p/retrac...rola-v3-w510-w208-motokrzr-k3-more-70cm-23865

Tack för svaret Håkan.

Nu är det ju så att jag har en Mini-usb kontakt i andra änden. Jag har en konverterarsladd mellan mini o micro usb.

Har du nåt förslag på sladd som jag kan köpa då istället? Och som inte kommer från dealextreme då jag åker på semester på söndag.

Annars kan jag inte tänka mig (efter lite mer läsning) att det är så svårt att klippa sönder o löda ihop. Det är väl massa sladdar där inne som är färgkodade enligt den här artikeln: http://en.wikipedia.org/wiki/USB#Physical_appearance.
 
Jag hade samma problem när jag bytte mobil på ett utprovat system. Nu var det enklare för mig eftersom det var ett 12V system. Kanske drar din telefon pulsat? Vet någon om det är säkert att sätta dit glättning/ boost efter laddregulatorn? Jag körde med blybatteri men det kan räcka med en kondensator. Ta en gammal kabel och skala av så kan du mäta strömmen, gärna med minnesoscilloskop (över schunt) så du ser vad som händer.
 
Jag hade samma problem när jag bytte mobil på ett utprovat system. Nu var det enklare för mig eftersom det var ett 12V system. Kanske drar din telefon pulsat. Vet någon om det är säkert att sätta dit glättning/ boost efter laddregulatorn? Jag körde med blybatteri men det kan räcka med en kondensator.

Jag förstår inte riktigt vad du menar Jan (kanske för att jag inte riktigt verkar kunna tänka idag). Hur löste du det?

Jag har sett ganska många som har haft samma problem som jag när de bytte mellan HTC o Motorola. Vad bytte du mellan för telefoner?
 
Mellan Nokia och Sony Ericsson. Det är egentligen ointressant. Det som är viktigt är strömförbrukningen. Minns inte exakt men har ett minne av att det skiljde 0.2A. Ganska mycket på en solpanel. Det jag gjorde var att jag kopplade ett batteri parallellt med laddkällan så att det fanns mer momentankräm att hämta. Dåliga dagar samlades energi i flera dagar. I ditt fall kanske strömkurvan ser ut som en fyrkantvåg och då kanske det kan räcka med en kondensator. Då denna kommer ligga hög då laddregulatorn är låg kanske det kan uppstå problem. Hör med tillverkaren och fråga om du kan ladda ett batteri på det sättet. Om det går bra är det bara att köra på. Köp batterihållare eller backupbatteri. Observera att mitt förra inlägg är ändrat.
 
Det här var egentligen min första ansats men efter lite googlande verkade det här andra mer rimligt.

Jag har försökt få uppgifter på hur mycket ström som behövs för att ladda telefonen men hittar inte några såna uppgifter. Hittade du det till dina telefoner? Hur då?

Ursäkta alla små detaljerade frågor, jag vet att jag säkert skulle kunna luska ut en del av de här sakerna själv, men just nu går det bara runt i huvudet (det är nog inte så stress tåligt).
 
Det stod på billaddaren. Nu är det ju inte det samma som telefonen drar. Sätt dit en multimeter på en kabel och kolla?

På laddaren står det 300 mA. Standarden säger ju 500 mA. Så visst kan det vara det som är problemet.

Men hur tusan mäter jag laddströmmen? Jag behöver ju koppla in telefonen i systemet för att kunna mäta laddströmmen. Måste jag inte isf ha nån speciell mätkabel som Håkan pratar om, eller finns det nån enkel praktiskt genväg som jag kan gå?
 
Jag hade gått tillväga enligt mitt inlägg ovan. ;)

Du menar den här texten: "Ta en gammal kabel och skala av så kan du mäta strömmen, gärna med minnesoscilloskop".

Det får jag göra när jag kommit hem då. Jag hoppas det går bra med en vanlig multimeter. Jag vet inte vad de säger om jag drar upp cykeln i labbet på jobbet, men det skulle se roligt ut :).
 
Fast du måste ha en laddkälla som klarar av strömmen. Gå upp på labbet vet jag. De tycker säkert bara att det är trevligt. Du behöver hemmagjord labbkabel, krokodilklämmor, en schunt och oscilloskop. Då ser du vad som händer. Multimeter är inte alltid bra men i värsta fall ok. Det där med att kortsluta för att få laddning vet jag dock inget om. Om det är så det ska göras finns ju klistrande krympslang, lödstation och kreativitet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.