Vart ska Ni cykla 2011?

Med start 7 mars kommer vi att cykla genom Thailand, Laos, Kina, Pakistan, Indien, Nepal. Under cirka 6 månader eller mer. Om någon annan långfärdsfanatiker är i krokarna hade det varit kul att träffas och utbyta lite historier och erfarenheter. Jag och Emanuel kommer att hålla er uppdaterade på timbogdanov.com om vart vi befinner oss genom våran gps tracker på hemsidan.

Shit vad härligt! Skulle väldigt gärna vilja göra nått liknande.
 
11 veckor är en hel evighet om du har ett vanligt jobb. Så passa på o njut om det är det du utbildar dig till.

Jag fick samma replik av en arbetskamrat på min VFU (Ska bli sjuksyrra). Jag svarade
"Man kan ju säga upp sig"
Hon blev tyst, inte så poppis.
Själv har jag sagt upp mig från ett relativt välbetalt arbete 2 gånger för att resa och kommer antagligen att göra det igen om något år. Antingen för att resa eller om man råkar bli farsa. Jag prioriterar tid och det jag tycker om mer än prylar :)
 
Vet inte vart, men cykla vill jag

Jag har i princip hela sommaren ledigt, och tänkte göra en längre cykeltur, men helst inte själv. Jag vet inte riktigt var, Island, Norge, Europa och Alperna, eller så kanske. Någon annan som har tänkt sig en längre cykeltur i sommar? Cykla runt Island är en dröm för mig, så det lutar kanske åt det. Häng gärna på mig o km gärna med idéer om vart, bara att höra av sig

annmikaela@gmail.com
 
Årets tur, mitt livs andra, går till Afrika.
Jag har bara sommarlovet på mig då jag är student så att tiden blir knapp. Ca 11veckor ute på vägarna.
Gambia och Senegal ska jag stressa igenom för att sedan ta det lugnare i Guinea Bissau, Guinea och Sierra Leone. Har jag tur hinner jag kanske kanske med Liberia innan jag trampar igenom Guinea igen och flyger hem från Mali. Eventuellt blir någon sträcka med lastbil om tiden inte räcker till. Resa med ett bestämt hemresedatum är djävulens påfund ;)

Ni som vill kan följa mig på www.tramparunt.com

Du får nog räkna med att cykla lugnt eller rättare sagt simma lugnt :) Du kommer att vara där under den värsta tiden av året och du bör räkna med regn varje dag. Det är regnperiod och flera vägar kommer att vara stängda under tiden men om du verkligen vill ta dig fram så kan du göra det. Räkna med att bli blöt och täckt av röd lera.

/Stellan
 
Du får nog räkna med att cykla lugnt eller rättare sagt simma lugnt :) Du kommer att vara där under den värsta tiden av året och du bör räkna med regn varje dag. Det är regnperiod och flera vägar kommer att vara stängda under tiden men om du verkligen vill ta dig fram så kan du göra det. Räkna med att bli blöt och täckt av röd lera.

/Stellan

Jo, jag har räknat med detta, hur mycket man nu kan göra det. Grejen är den att jag bara kan ta ledigt under regnperioden så länge jag inte vill vänta i över ett år.
Jag har mailat till en del cyklister/resenärer och det entydiga svaret jag fått är att vägarna generellt sett kommer att vara förjävliga, men att det är möjligt att passera...
 
Skall till thailand, laos cambodja i 3 månader till hösten. Då skall jag ta med hojen. Förslag på fina områden tages tacksamt emot. Undrar också om man kan hitta vanliga gasflaskor till mitt lilla gaskök i ex Chiang mai eller om man måste ta bensinköket?

/Gustav
 
Skall till thailand, laos cambodja i 3 månader till hösten. Då skall jag ta med hojen. Förslag på fina områden tages tacksamt emot. Undrar också om man kan hitta vanliga gasflaskor till mitt lilla gaskök i ex Chiang mai eller om man måste ta bensinköket?

/Gustav

Jag har cyklat mycket i Thailand. Kan rekommendera Nan-provinsen, rundan från Chiang Mai till Mae Hong Son och tillbakigt. Backigt och fantastiska utsikter. Körde en 2,5 dagars tur längs den vägen nu i början av december. Har lagt in en videojournal över den resan på youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=Kou3pagNAPM

Allmänt om Thailand är att du inte behöver något kök. Det är aldrig långt mellan matställena ens i de mest avlägsna områdena. Mina thaikompisar tar trots detta med sig kök ibland (mest för sakens skull) men dom använder en helt annan typ av gasflaska (ser mer ut som en vanlig raklödderflaska).
Hör av dig om du vill ha fler thailandstips.
 
Athen - Linkoping

Min plan ar Greklands vastkust upp till Kroatien, in genom Italien, upp genom Schweiz och darifran improvisera beroende pa motivation. Har 70 dagar att rulla.
Forhoppningen ar att se Europas var visa sin goda sida. Dock har det snoat har i Athen tva dagar i strack, men imorgon startar jag min cykling och dom har lovat sol med 16grader.

Ifall nagon har aktuella asikter om sakerheten i Albanien sa lyssnar jag garna. Har i Athen ar folk kluvna angaende strackan Vlore - Tirane. Men dom har ju inte cyklat strackan tanker jag.
 
Östeuropa

Jag, Ellen och lillhunden Loka planerar att cykla 4 veckor i Juli med start från Arvika. 7-10 mil om dagen, med siktet mot sydost så får vi se vart vi hamnar. Hoppas på att få med lite klättring. Tänkte försöka flyga med ryanair hem, och försöka vara så spontana som det är möjligt. Någon som har erfarenhet av att flyga med cykel? Brukar ni få böter när ni tältar utomlands? Hur hittar ni bra tältplatser på kvällarna?
Tycker detta forumet är toppen! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38
rimn Vart ska ni cykla 2010? Långcykling 58
The_Lost_Cyclist Vart ska ni cykla 2009? Långcykling 71
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
PontusLundh Vart finns alla återförsäljare? Långcykling 8
kimsjö Vart får man tag i bra kartor? Långcykling 1
temmey Vart får man tag på cykelkartor över tyskland? Långcykling 5
nilsenman Vart hittar man en bra långfärdshoj? Långcykling 13
Klaus Vart tog dom vägen? Långcykling 1
The Trooper 10-14 dagar i sommar,vart svänger man? Långcykling 1
mrhandley Oktobercykling... Men vart? Långcykling 4
patrikskoog vart planerar ni cykla till våren/sommaren? Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
Gohan Ska jag byta julklappen? Långcykling 5
redrob Vad ska det vara för bakhjul? Långcykling 3
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
Gaion Ska kopa allt nytt!! Långcykling 13
Apollo Ska ut och cykla en bit. Långcykling 23
jx drömäventyret!, ska du med!? Långcykling 16
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...