Hundattack

Appropå att skrika högt så kanske en huligantuta/gastuta skulle kunna funka? En sådan borde inte heller ge några vidare problem vid tullpassager (vilket t.ex. taser eller pepparspray skulle kunna göra). Någon som provat?
 
Jaha...nu blandar du ihop begreppen. Frågan gällde dödade jakthundar i vargrevir.
Jag klistrar in det:

Dödsorsaker för jakthundar
I genomsnitt dog ca 8% av de 614 jakthundarna i
vargreviren under jaktsäsongen (Tabell 5). Av
dessa 8% dödades ca 0,6% i trafiken, 0,8% av
varg, 2,6% av andra orsaker vid jakt och 3,9%
dödades vid andra tillfällen än något av de tre
förstnämnda.

0,6 är mindre än 0,8...eller?

Jag antar att vi då kan konstatera att vargar är ovanligt bra förare med den låga olycksstatistiken.
 
Jag har aldrig riktigt haft problem med hundar, men det vara före jag var i Nepal i april. De hade gott om aggresiva hundar fastkedjade på sina gårdar upp i Tsum dalen.

Jag har nog ändrat min dåliga vana att klappa alla djur efter den upplevelsen, även om inget värre hände än att jag nästan sket på mig en gång. Jag kan se paralellerna med vad som sagts här, att jag kunde skrämma iväg hundar som inte var fastkedjade, men de som var dets skulle det inte funkar på.
 
Lite OT men förhoppningsvis underhållningsvärde:

Jag nämnde tidigare att i Malawi var det effektivaste att kasta sten på hundarna.

Att "stena ihjäl" saker eller "köra ihjäl" saker var för övrigt vanligt i Malawi. När jag en dag var på väg hem från jobbet i min bil var jag bara tvungen att stanna å titta på vad barnen stenat ihjäl vid vägkanten (se bild). Jag vet inte vad det är men det lilla aset kan nog bitas.
 

Bilagor

  • PA280553.jpg
    PA280553.jpg
    109.1 KB · Visningar: 579
Jag har för vana att löpträna när jag är i Thailand på vintern,i början sprang jag på som vanligt tog väl upp en sten om hundarna där visade för stort intresse,vilket dom gör" inte många som springer där överhuvudtaget"...Sen blev det vattenflaska tills 2 stora typ Rottweilerskopior dök upp...då kändes det lite futtigt så efter det är det en 50cm lång ganska tjock bambukäpp som gäller...
Har aldrig behövt använda den dock,jag är ju trots allt en djurvän...Men det känns tryggt att ha utifallatt...
 
När vi joggade i Mellanöstern hade vi en meterlång bit kvastskaft med oss. Alla jag tjänstgjorde med hade blivit upphunna av diverse hundar, en del tämligen närgångna, men kvastskaftet hade hjälpt dem att hålla avståndet.
Walk safe with a big stick. YMMV
 
När vi joggade i Mellanöstern hade vi en meterlång bit kvastskaft med oss. Alla jag tjänstgjorde med hade blivit upphunna av diverse hundar, en del tämligen närgångna, men kvastskaftet hade hjälpt dem att hålla avståndet.
Walk safe with a big stick. YMMV

En vandringstav funkar bra mot de flesta djur. Höll agressiva apor på avstånd med en in Kina.
 
Vill bara länka till en berättelse som inträffade tidigare i år. Kanske kan tillföra något i debatten om rabiesvaccin och hur man försvarar sig mot otäcka hundar!

http://www.crazyguyonabike.com/doc/page/?page_id=273087


Sjuk berättelse! Missade namnet i starten så det tog mig ett tag att inse att det var en kvinna.
Mannen som var med henne klarade ju sig med småskador, dock lyckades han inte försvara sin kvinna.

Ni som läst historian, tänk om det inte skulle komma någon att hjälpa dessa två?
Det är väl inte så osannolikt med tanke på att dem var vid landsbyggden.

Nu måste ni alla säkert hata mig för min idé.
Vi människor är unika med våra hjärnor, likt som hundar är unika med deras aggressivitet och attackförmåga.
Tyvärr har vi känslor som gör oss svaga, dessa måste vi bortse från när det gäller nöd.

För nöd bör man vara förberedd. Nöden har inga lagar.


Saltsyra, som man har i en liten pet-flaska med hål i korken (och skydd) som man förvarar vid styret.
Spruta på dem, inte de små skällande med vickande svans, utan mördarhundarna.
En halvliter kostar inte mer än 300:- via nätet.


Visst det låter inhumant men det är inget som dödar.


mvh alfahajen
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...