Hundattack

Varför får han inte ha sin tråd i fred?

För att GustavOh i inlägg #39 nämnde både kniv och varg i samma post, det är ett säker sätt att få en tråd att köra i diket :) (Och då har ändå inte utsidans knivfolk vaknat till ännu).

Fast det positiva är ju att det har kommit ett par bra svar på ursprungsfrågan också. Sluta trampa och spruta vatten tycker jag verkar vettigt.

Edit: nu fattade jag det roliga med det inlägget...
 
Senast ändrad:
Låtsas kasta en sten kan hjälpa

Mina erfarenheter från cykling bland lösa hundar är hyggligt stor, i synnerhet från Sri Lanka där de var många överallt.
Det fungerade ofta förvånansvärt bra att höja en handen och låtsas att en sten skulle kastas, för att få hunden att tveka så mycket att man med några rejäla tramptag hann ut ur deras revirområde.
Så småningom började vi känna igen många ställen där hundarna höll till så inna de kom efter oss hade vi även rätt växel i på cykeln....
 
Senast ändrad:
För att GustavOh i inlägg #39 nämnde både kniv och varg i samma post, det är ett säker sätt att få en tråd att köra i diket :) (Och då har ändå inte utsidans knivfolk vaknat till ännu).

Fast det positiva är ju att det har kommit ett par bra svar på ursprungsfrågan också. Sluta trampa och spruta vatten tycker jag verkar vettigt.


Hm, min erfarrenhet av vattensprutning är att man behöver tryck och mängd typ brandkår. Och vem har brandbilen med sig på cykelturen.

Fast är en riktigt alfa macho med bra tryck klarar säkert att själv kasta vatten på hunden. Hurivida man ändå ska stå lite i sidled, som gundj föreslog, lämmnar jag öppet för disskussion ;).
 
När jag är ute på jakt så händer det ganska ofta att jag stöter på en motionär.
Det kan vara en cyklist eller löpare. Det utlöser jaktinstinkten i hunden och han springer efter.
(springa, cykla = jakt)

Det rådet jag kan ge är att helt enkelt stanna, då är jakten slut.....det kommer inte att hända något mer.

En försvårande omständighet är att en motionär nu för tiden är utspökad i en massa grälla färger.
Det uppfattar hunden som suspekt, och han kanske skäller en stund.
Men gör som man ska göra med främmande hundar, titta bort, ignonera honom och sträck inte fram handen.
Vill du ha kontakt så vänd dig bort och huka ner dig. -hunden tar då initiativet till kontakt.
 
Vad gäller aggressiva vallhundar i länder som slutar på -stan har jag ingen åsikt men i Sverige och andra civiliserade trakter så KRÄVER jag att få gå hur jag vill, var jag vill, när jag vill, där jag får utan att behöva utbilda mig till hundpsykolog! Jag KRÄVER att få cykla, springa, åka skidor etc utan att behöva ta hänsyn till hundar. (För min egen del alltså. Att inte köra över hunden med cykeln hör väl till allmän hyfs.) Klarar inte hunden av det bör den inte få finnas.
 
Vad gäller aggressiva vallhundar i länder som slutar på -stan har jag ingen åsikt men i Sverige och andra civiliserade trakter så KRÄVER jag att få gå hur jag vill, var jag vill, när jag vill, där jag får utan att behöva utbilda mig till hundpsykolog! Jag KRÄVER att få cykla, springa, åka skidor etc utan att behöva ta hänsyn till hundar. (För min egen del alltså. Att inte köra över hunden med cykeln hör väl till allmän hyfs.) Klarar inte hunden av det bör den inte få finnas.

Om du kräver att inte behöva visa hänsyn så är det väl bara att försätta vara ett jaktbyte då..
 
Om du kräver att inte behöva visa hänsyn så är det väl bara att försätta vara ett jaktbyte då..

Jag tar hänsyn. Jag cyklar inte över hundar om jag kan undvika. Jag passerar en meter ifrån. OCH DÅ SKA HUNDEN GE FAN I ATT JAGA MIG. Vissa hundägare fattar inte det. De tycker att man ska behöva förstå sig på hundar.
 
I tätorter

i Sverige är hundar på promenad rätt ointresserade av cyklister. I miljöer där cyklister är mera ovanliga är det annorlunda. Hundar som är bakom ett staket eller är allmänt revirhävdande skäller förstås ofta på passerande cyklister och annat men mest på andra hundar.

Jag tycker mest att det är hundägare som ställer till problem för mig som cyklist och det är oftast beroende på klantighet speciellt gällande användande av utdragskoppel "flexikoppel".

Dessa kan jag inte förstå varför man använder utdragna i trafikmiljöer. Finns många andra som retar sig på användandet av flexikoppel, googla så kan ni läsa.

Thure
 
Jag tar hänsyn. Jag cyklar inte över hundar om jag kan undvika. Jag passerar en meter ifrån. OCH DÅ SKA HUNDEN GE FAN I ATT JAGA MIG. Vissa hundägare fattar inte det. De tycker att man ska behöva förstå sig på hundar.

man ska aldrig behöva bli utsatt för att bli jagad eller ännu värre biten av en hund.. man ska inte heller behöva bli påkörd av bilar, bli rånad på väg hem från krogen eller misshandlad.. tyvärr händer detta varje jävla dag.. antingen kräver man att det inte får hända och blir förvånad när det händer eller så tänker man lite längre och undviker att hamna i den här typen av situationer eller lära sig hur man säkrast tar sig ur dessa.. i en perfekt värld lever vi inte, vi kan bara sträva dit..
 
Om ägaren inte kan hindra sin hund från att jaga en cyklist, hur hindrar ägaren sin hund från att jaga nåt djur som dyker upp? Det är väl lag på att ägaren skall ha sån kontroll på hunden att den inte kan jaga djur som dyker upp?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...