Hundattack

Det beror helt på stålkvaliteten och slipvinkeln;)

En annan sorts hundar som man kan råka ut för när det varit krig i trakten inom de senaste 20-30 åren är vildhundar, eller feral dogs.
De har fått smak för lätta byten, dvs lik, åldringar och barn. Deras respekt för alfahanar är att vi i flocken käkar dig oxså.....
Motmedel är Nosler, trampminor och håll bilen stängd. Cyklister ute i terrängen, kissande resanden m fl gör sig bäst i att fly fältet före kontakten.
Har haft en dylik uppe i öppen jeep, vi fick ut den när det hade gått tillräckligt många hål i maskinrummet på den. Lite nervigt för de som åkte med.
På marken varianten av flocken stötte jag på i Honduras under ett tropiskt halvdagsregn. Själv, ensam stod jag utanför bilen och förättade mitt tarv när jag blev uppmärksam på att de var där.
Själv stod jag på fel sida om bilen och begrep att jag skulle inte hinna runt och stänga dörren.
Så jag skaffade mig så många steg som jag kunde och var halvägs runt när som en varm pust från en landmina fick mig att förstå att lunchmenyn hade ändrats från mig till en i flocken.....Körde mot mitt mål och efter ett tiotal minuter var jag tvungen att stanna för jag kom i skakstadiet.
Vi hade oladdade hagelgevär med oss i fodral, synnerligen reglementerat.
Gunnars tipps verkar synnerligen riktiga och kloka.
Förr i tiden såldes VeloDog revolvrar för ändamålet men efter 911 har det blivit ett än mer dubiöst motmedel.
Undvik är mitt råd.
 
Varfor handlar denna trad om hundar nar alla vet att det ar vargen som ar farlig?

Men nu nar traden borjar somna in sa kan vi kanske fora in den pa anekdoter om nar vi blivit anfallna av vargar?

Fast tyvarr jag kan inte borja eftersom jag aldrig har haft problem med den blodtorstiga vargen fast jag cyklat i vargland flera ganger och haft dem utanfor taltet. Hundhistorier har jag dock manga pa lager. Men nu handlar det ju om vargar...

sa vem blir forst? Garna bilder med stora arr fran vargattacker!

/ Vargvän och stolt vargjaktshatare
 
...den knutna handen är svår att bita i...QUOTE]

Om det är en stor hund sliter den sönder hela handen! Men som du säger... Det är absolut ingen idé att försöka springa från en hund av något så när storlek. Inte cykla heller om det inte är en tjockis.

Det som gundj säger är väll annars bra råd.
 
Varfor handlar denna trad om hundar nar alla vet att det ar vargen som ar farlig?

Men nu nar traden borjar somna in sa kan vi kanske fora in den pa anekdoter om nar vi blivit anfallna av vargar?

Fast tyvarr jag kan inte borja eftersom jag aldrig har haft problem med den blodtorstiga vargen fast jag cyklat i vargland flera ganger och haft dem utanfor taltet. Hundhistorier har jag dock manga pa lager. Men nu handlar det ju om vargar...

sa vem blir forst? Garna bilder med stora arr fran vargattacker!

/ Vargvän och stolt vargjaktshatare

Läser gärna om vargattacker om någon vill dela med sig av nån sådan. Fram till dess kanske du vill berätta om din hemskaste upplevelse med hundar från cykelsadeln? Gärna med smaskiga detaljer..
 
Läser gärna om vargattacker om någon vill dela med sig av nån sådan.

Vargattacker har jag inga att berätta om. Efter att ha vistats i närhet av vargar under långa tider har jag svårt att tro att de över huvud taget existerar annat än i extrema undantagsfall och i huvudena på ett visst klientel människor.
Vargmöten har det dock varit många genom åren. Då jag varit i camp eller stilla har vargarna visat nyfikenhet ocn närmat sig. Om det varit jag som rört mig mot dem har de antingen sakta lommat iväg eller gett mig en blick eller två för att sedan återuppta det det höll på med innan jag dök upp.

wolf.jpg

Den här vargen fick jag syn på då jag öppnade tältöppningen för att ta in lite vatten. Den stod då och nosade på granntältets staglina några meter bort. Tre av dess polare befann sig tiotalet meter längre bort.
Underbara djur.
Inte alls som hundar, som är långcyklistens fiende nummer ett.
 
Vargen är ju ett vilt djur. Ett vilt djur ger sig inte in i en kamp om den inte är säker på att vinna.
Vargen är en synnerligen dålig vakthund eftersom den flyr om fara hotar.

Hunden tänker annorlunda, den gör inga beräkningar innan den går till anfall. Den går efter sin instinkt och humör. (korkad)

Farligaste modellen är kanske varg-hundhybrid. Vargens styrka och hundens hjärna och ingen respekt för människan.
 
Varfor handlar denna trad om hundar nar alla vet att det ar vargen som ar farlig?

Men nu nar traden borjar somna in sa kan vi kanske fora in den pa anekdoter om nar vi blivit anfallna av vargar?

Fast tyvarr jag kan inte borja eftersom jag aldrig har haft problem med den blodtorstiga vargen fast jag cyklat i vargland flera ganger och haft dem utanfor taltet. Hundhistorier har jag dock manga pa lager. Men nu handlar det ju om vargar...

sa vem blir forst? Garna bilder med stora arr fran vargattacker!

/ Vargvän och stolt vargjaktshatare

Har du aldrig haft nån djupare fundering om problemet med vargen för ortsbefolkningen?
" stolt vargjakthatare" tyder liksom på att du struntar i detta?
 
Att vissa ortsbefolkningar lider av rovdjursfobi kan väl knappast hela världen ta hänsyn till.
Det är fortfarande så att människor aldrig skadats av varg och vad gäller jakthundar så dör betydligt fler för jägares misstag än av varg , för att inte tala om hur många jakthundar som dör i trafiken. Men konstigt nog hör man aldrig "ortsbefolkningen" vilja förbjuda trafik..
 
Att vissa ortsbefolkningar lider av rovdjursfobi kan väl knappast hela världen ta hänsyn till.
Det är fortfarande så att människor aldrig skadats av varg och vad gäller jakthundar så dör betydligt fler för jägares misstag än av varg , för att inte tala om hur många jakthundar som dör i trafiken. Men konstigt nog hör man aldrig "ortsbefolkningen" vilja förbjuda trafik..

Undrar om inte du har "jaktfobi"
Det är färre som dör i trafik än av varg i vargaland.
Men du anser väl att dom som har problem kan lika gärna ha fler problem? eller?
Man kan ju vända på steken och säga att man har tillräckligt med problem.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.