Hundattack

Någon här som har erfarenhet av hundattacker när ni cyklat? Av vad jag läst verkar det vara vanligast ju mer söderut i Europa man kommer och framförallt österut?

Hur skyddar ni er?

Upplevs det som ett stort problem?

Områden där det är värre?

Blev själv attackerad av en fullkomligt galen hund på den franska landsbygden. Räddades av en husbil som körde om mig och därmed höll på klippa hunden med en marginal på kanske trettio centimeter. Vet inte om chauffören såg vad som höll på hända och gjorde det medvetet, jag vet i alla fall att jag blev glad att husbilen kom emellan mig och hunden :)
 
ett tips, kanske inte hjälper om du näst intill har fobi för hundar, men försök att inte visa din rädsla många hundar (djur) känner direkt av vem som är rädd (undergiven) och beter sig därefter.

kan du inte cykla ifrån hunden skulle jag nog bara stanna och stå stilla, helt oberörd. ev lite försiktigt sträcka fram en knuten hand som hunden får sniffa på. att cykla vidare med hunden hoppande brevid sig triggar den bara ännu mer, den tror då att den har övertaget och att du försöker fly.

även om det skulle gå så långt att det blir "ett skarpt läge" rår väl en människa på dom flesta hundarna. i värsta fall är det bara att ta ett stryptag och en tumme+pekfinger i ögonen.
 
Vildhundarna i sydamerika kan vara mycket aggressiva. Var på väg ner ifrån Anderna i Peru då tre hundar dyker upp, den ena nafsar mig på vaden till ett litet blödande sår. Fick ta mig till närmaste by för tvätt. Sedan till sjukhuset i staden Trujillo för en massa sprutor emot rabies och annat.
 
ett tips, kanske inte hjälper om du näst intill har fobi för hundar, men försök att inte visa din rädsla många hundar (djur) känner direkt av vem som är rädd (undergiven) och beter sig därefter.

kan du inte cykla ifrån hunden skulle jag nog bara stanna och stå stilla, helt oberörd. ev lite försiktigt sträcka fram en knuten hand som hunden får sniffa på. att cykla vidare med hunden hoppande brevid sig triggar den bara ännu mer, den tror då att den har övertaget och att du försöker fly.

även om det skulle gå så långt att det blir "ett skarpt läge" rår väl en människa på dom flesta hundarna. i värsta fall är det bara att ta ett stryptag och en tumme+pekfinger i ögonen.

Jag skulle inte rekomendera att sträcka fram någonting mot en aggresiv hund. Inte en hand i alla fall. De kan man behöva till annat. Och det där med att "bara ta ett stryptag"??? Däremot är det troligtvis helt rätt att ta det så lugnt som möjligt och hålla cykeln mellan dig och hunden om det går.
Uppäten blir man nog inte men det kan gå väldigt snabbt att få många och fula sår.
 
Jag har lâng erfarenhet av att handskas med (och ibland bli biten av)hundar som vill bitas, antingen pâ skoj eller för att dom är förbannade.
En jycke som bestämt sig för att bita dig kommer att lyckas. Visst kan man handskas med bâde rottweiler och schäfer när dom kommer farandes, men inte utan att bli lite tuggad pâ själv.
Nu talar jag om "vanliga jyckar" hundar som tränats för angrepp, t ex polishundar är lite knepigare.

Bästa lösningen när en hund kommer farande är att stâ still, tala lugnt till den, vänd sidan lite till den sâ den inte biter i väsentligheterna om den tar för sig.
Vad du än gör sâ spring eller cykla inte iväg om du inte är säker pâ att vara snabbare än hunden, alternativt snabbare än din kompis.
När hunden kommer mot dig sâ titta lite pâ sidan om den, alltsâ inte direkt i ögonen men inte heller titta bort.
Nästa sak, lyft inte upp händerna i luften om vovven tänker nosa pâ dig, det är att be om att bli hoppad pâ o kanske nafsad i armarna.

Sprayer av olka slag kan vara effektiva, men sikta dâ pâ ögonen, hundar är väldigt tâliga mot gas genom nosen. Tyvärr sâ fâr du räkna med att en arg jycke biter ändâ, trots spray, men du kan fâ en sekund att vrida dig lite :)
 
Jag skulle inte rekomendera att sträcka fram någonting mot en aggresiv hund. Inte en hand i alla fall. De kan man behöva till annat. Och det där med att "bara ta ett stryptag"??? Däremot är det troligtvis helt rätt att ta det så lugnt som möjligt och hålla cykeln mellan dig och hunden om det går.
Uppäten blir man nog inte men det kan gå väldigt snabbt att få många och fula sår.

nu menade jag självklart att om valet står mellan att försöka springa därifrån eller stå kvar är det senare att föredra, priset man i värsta fall kan få betala är att tvingas till konfrontation. men eftersom det är långt ifrån säkert är det ett i alla fall ett bättre alternativ än att försöka springa ifrån en aggressiv hund. i det senare fallet har du ett par käftar runt vaden som ett brev på posten.

sträcker du fram en knuten hand snett uppifrån reagerar många hundar undergivet /reserverat och sniffar/bekantar sig. den knutna handen är svår att bita i, lätt att dra undan och skickas naturligtvis inte fram till en rabies smittad rottis med fradga sprutande ur käftarna..
 
Ang hundar

grundj, bara någon promille av dom hundar jag haft i hälarna under mina långresor har försökt bita. Den absoluta majoriteten vill bara hävda reviret och/eller undersöka det "underliga djuret" och tappar snart intresset när man avlägsnar sig.
Skulle det dock bli allvar så är det som sagt bättre att ta det lugnt, sakta in, kliv av så cykeln hamnar mellan en själv och djuret. Sen skall man visa lugn men även att man är "alfahanne" och inte tolererar några fasoner. Har provat småsten, käppar och gas men det är nästan omöjligt att träffa och även om man gör det har det liten effekt. Men att ropa "nej" högt och bestämt har faktiskt funkat förvånansvärt bra även på hundar i utlandet.
 
grundj, bara någon promille av dom hundar jag haft i hälarna under mina långresor har försökt bita. Den absoluta majoriteten vill bara hävda reviret och/eller undersöka det "underliga djuret" och tappar snart intresset när man avlägsnar sig.
Skulle det dock bli allvar så är det som sagt bättre att ta det lugnt, sakta in, kliv av så cykeln hamnar mellan en själv och djuret. Sen skall man visa lugn men även att man är "alfahanne" och inte tolererar några fasoner. Har provat småsten, käppar och gas men det är nästan omöjligt att träffa och även om man gör det har det liten effekt. Men att ropa "nej" högt och bestämt har faktiskt funkat förvånansvärt bra även på hundar i utlandet.

Nu gällde ju tråden attackerande hundar, inte s k larmhundar.
Att du visar dig vara alfahanne är något du blivit ilurad av en tvålfager mexican, det ska mer till för att du ska ses som en sådan av jycken.
När jag inte är så trött så ska jag skriva en ohemult lång tirad om hundars mentalitet och hur man ser om den tänker bita dig eller inte, men det får bli en annan dag.
 
En kortis om varför man inte ska köra alfa-grejen om man inte vet vad man gör.
I kvarteret intill mig bor en Sharpei, en asiatisk kamphund med skrynkelpäls.
Normalt sett är sâdana hundar stabila och trevliga, sâ icke denna.
Det är en väldigt rädd och osäker tik med rätt stort behov att hävda sitt lilla revir.

När nâgon kommer förbi sâ gör hon smâ skenanfall med omedelbara reträtter till sin trappa.
Om man nu gâr förbi lugnt och sakta utan att utmana henne sâ kommer hon att nästan bita dig, men dâdkraften är för liten.
Dâdkraft beskriver förmâgan hos en hund att överkomma obehag eller hinder, t ex rädsla. Hon hâlls alltsâ tillbaka av rädslan och det lilla av bithämning som hon har.
Om jag nu spänner ögonen i henne, gör mig stor och gâr med bestämnda steg mot henne för att visa att det är jag som bestämmer o ingen liten skithund ska komma o gläfsa händer en sak.
Hennes tidigare rädsla övergâr i ren panik, alla normala funktioner upphör och vi har en sâ kallad ângestbitare.
Hon kommer att sitta i benet pâ dig och tugga tills hon svimmar och inget du gör kommer att pâverka henne.

Som tur är sâ är det väldigt fâ sâdana hundar ute bland folk. De flesta nöjer sig med o skälla lite utan direkta hotbeteenden om dom vill tala om var dom bor.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.