Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på?

Jag har länge drömt om oika roadtrips runt om i världen men det har aldrig blivit något av det.
Efter att ha läst om en snubbe som klättrat på kilimanjaro, varvid nytt bränsle har kastats på den lilla lågan jag har.

Det jag tänkt är att jag slår två flugor i en smäll genom att jag cyklar ned och får således maximal eufori av eventen.

Vad jag läst är att det kostar runt 10k och då inkluderas visum, guide käk o allt sådant.

Något jag inte bestämmt är om jag ska cykla via de östra delarna, d.v.s. Tyskland-Balkan-Egypten o neråt, eller om jag ska ta de västra delarna via Frankrike-Spanien-Marocko. Jag hade inte heller tokcykla ner utan stanna lite o softa på vägen så jag inte missar sevärdigheter som är värda att besöka. Räknar med att lägga mellan 6-12 månader.

Det enda som fattas är några resekamrater, 3-4 stycken är ju det ultimata. Problemet är bara att alla mina vänner tycker jag är galen och hellre åker buss in till stan för att ta det lungt.
 
Oavsett om du väljer den östra eller västra vägen så verkar det inte vara helt snutet ur näven säkerhetsmässigt. Framförallt den östra rutten ner tycker jag verkar lite sådär. Sudan t.ex. är väl knappast det tryggaste landet på kontinenten.

Det kanske går att ta vägen över arabiska halvön, och sen korsa vid Djibouti?

För lite inspiration.

http://www.youtube.com/watch?v=46btEgKmCTo

Lycka till.
 
Låter mer häftigt än övertänkt.
Innan phenomenala planer lyfts fram, läs vänligen UDs och GBFOs rekommendationer för färder längs tänkta vägen.
Flyg och båt gör besvärliga områden kringresbara, men tar inte bort problemen där.
Men du är kanske mogen för en tur med lila bussarna?
 
Låter mer häftigt än övertänkt.
Innan phenomenala planer lyfts fram, läs vänligen UDs och GBFOs rekommendationer för färder längs tänkta vägen.
Flyg och båt gör besvärliga områden kringresbara, men tar inte bort problemen där.
Men du är kanske mogen för en tur med lila bussarna?

Är dom inte rosa?
 
Låter mer häftigt än övertänkt.
Innan phenomenala planer lyfts fram, läs vänligen UDs och GBFOs rekommendationer för färder längs tänkta vägen.
Flyg och båt gör besvärliga områden kringresbara, men tar inte bort problemen där.
Men du är kanske mogen för en tur med lila bussarna?



Vart hittar jag dessa rekommendationer?
 
UD är en överbeskyddande hönsmamma och drottning i landet där vi är rädda för precis allt - skit i UD råd. De vet många gånger inte vad de pratar om.

Kör på den östra rutten. Jag orkar inte surfa in på UD men jag kan anta att de varnar för Sudan. Det är helt rätt när det gäller Darfur och vissa delar av södra delarna av landet. Det är dock områden som du inte kan ta dig till även om du vill- eftersom du kommer att bli stoppat i checkpoints.

Det farligaste du råkar ut för på den rutten är inte rebeller eller janjawidmilisien i Sudan utan stenkastande barn och ungdomar i Etiopien plus trafiken i Mellanöstern. Betydligt större risk för att en sten tar illa eller att du får en käpp instucken i hjulet så att du cyklar omkull än att du råkar illa ut i Sudan. UD kanske inte håller med mig - men i detta fall har som sagt UD fel.

Vägen via arabiska halvön är antagligen snäppet farligare och mycket mycket krångligare. (jo, jag har rest båda)

lycka till
 
UD är en överbeskyddande hönsmamma och drottning i landet där vi är rädda för precis allt - skit i UD råd. De vet många gånger inte vad de pratar om.

Kör på den östra rutten. Jag orkar inte surfa in på UD men jag kan anta att de varnar för Sudan. Det är helt rätt när det gäller Darfur och vissa delar av södra delarna av landet. Det är dock områden som du inte kan ta dig till även om du vill- eftersom du kommer att bli stoppat i checkpoints.

Det farligaste du råkar ut för på den rutten är inte rebeller eller janjawidmilisien i Sudan utan stenkastande barn och ungdomar i Etiopien plus trafiken i Mellanöstern. Betydligt större risk för att en sten tar illa eller att du får en käpp instucken i hjulet så att du cyklar omkull än att du råkar illa ut i Sudan. UD kanske inte håller med mig - men i detta fall har som sagt UD fel.

Vägen via arabiska halvön är antagligen snäppet farligare och mycket mycket krångligare. (jo, jag har rest båda)

lycka till


ah, bra att en erfaren tittade in. Varför föredrar du den östra rutten framför den västra? Jag har hört att man kan behöva beskydd genom vissa delar vilka jag ser som föga troligt men jag vet inte. Händer det ofta att man blir stoppad av milis, polis,militär och liknande som kräver "betalning"?
 
Varför föredrar du den östra rutten framför den västra?

Därför att det inte finns något bra sätt att ta sig landvägen från västra Afrika till östra.

Från Chad till Darfur i Sudan - ja, där har du ju som sagt Darfur. Res inte den vägen.

Sen har du en gammal rutt från Central Afrikanska Republiken till Juba i södra Sudan och vidare till Turkana-regionen i Kenya. Res inte den vägen. (fast du har nog mer chans att klara dig helskinnad den rutten, men.. res inte den vägen)

Lite längre söderut har du den klassiska rutten genom Dem. Kongo, via Kisangani. Kan gå hur bra som helst. Kan bli katastrof. Tror det var denna väg som de där norrmännen reste innan deras chaufför blev mördad och de själva dömda till döden. Denna väg är ändå mest realistisk.

Den sista rutten är att du cyklar runt hela kontinenten via Angola, Namibia och Zambia. Säkrast och en enorm resa.

Jag har hört att man kan behöva beskydd genom vissa delar vilka jag ser som föga troligt men jag vet inte. Händer det ofta att man blir stoppad av milis, polis,militär och liknande som kräver "betalning"?

Du kommer att bli eskorterad vissa delar i Egypten, främst i Nildalen. Håll dig längs med östkusten istället så slipper du poliserna i större grad. (fast du måste över till Nildalen för eller senare eftersom du måste ta båten mellan Aswan och Wadi Halfa i Sudan - den går på måndagar. Sov uppe på däck). Eskorteringen är en bieffekt av Luxor-massakern ´97.

Ibland blir du tvingad att hoppa på en lastbil längs Marsabit highway mellan Etiopien och Kenya. (detta kan du dock komma runt genom att cykla den så kallade Turkana-rutten, vilket jag gjorde. Den går från South Omo-dalen i Etiopien och sen vidare längs med Turkana-sjön. Ha ögonen öppna här - mycket boskapsstrider i området. Herdarna bär maskingevär.. :)

Generellt är militärerna mycket värre i Västafrika än i Östafrika, gränsen mellan Guinea och Sierra Leone var rätt jobbig, men jag kom igenom utan att betala något. (fast det tog några timmar..)
 
okej, alltså ska jag med andra ord unvika Sudan helt genom att köra vägen via Tchad-Centralafrikanska republiken-Kongo-Uganda-Tanzania.. Annars kan man ju undivka Darfur om som du säger jag kör via östra kusten Sudan-Eritrea-Kenya-Tanzania.


för att förtydliga:

http://i49.tinypic.com/350osag.jpg



tycker den är närmst och sparar mest tid samtidigt som jag undviker de oroliga områdena som Darfur och Somalia.
 
Nä, riktigt så enkelt är det inte. Gränsen mellan Tchad och C.A.R är stängd (well, jag har inte provat och "stängt" är bara relativt i dessa områden.) Du måste i så fall gå via Kamerun. Men alltså... de här områdena skulle jag vilja kalla överkurs. Extremt få människor tar sig till de här trakterna - och att dessutom göra det utan ngn erfarenhet av Afrika...

Ja, jag tror du kommer slopa dessa planer när du blir insatt i ämnet.

Ditt andra alternativ är bättre. (Fast byt ut Eritrea mot Etiopien - slarvfel?) Gränsen Sudan/Eritrea och Eritrea/Etiopien är stängds så gå direkt från Sudan till Etiopien.

Edit: Såg din rutt på kartan. Glöm det. Skrev jag inte att du måste ta båten mellan Aswan och Wadi Halfa? :) Det var inte på skoj jag skrev så - det är enda gränsen som är öppen, tyvärr.

Leta reda på min hemsida om du vill läsa om cykelturer i Afrika.
 
Nä, riktigt så enkelt är det inte. Gränsen mellan Tchad och C.A.R är stängd (well, jag har inte provat och "stängt" är bara relativt i dessa områden.) Du måste i så fall gå via Kamerun. Men alltså... de här områdena skulle jag vilja kalla överkurs. Extremt få människor tar sig till de här trakterna - och att dessutom göra det utan ngn erfarenhet av Afrika...

Ja, jag tror du kommer slopa dessa planer när du blir insatt i ämnet.

Ditt andra alternativ är bättre. (Fast byt ut Eritrea mot Etiopien - slarvfel?) Gränsen Sudan/Eritrea och Eritrea/Etiopien är stängds så gå direkt från Sudan till Etiopien.

Edit: Såg din rutt på kartan. Glöm det. Skrev jag inte att du måste ta båten mellan Aswan och Wadi Halfa? :) Det var inte på skoj jag skrev så - det är enda gränsen som är öppen, tyvärr.

Leta reda på min hemsida om du vill läsa om cykelturer i Afrika.


Har Eritrea stängt in sig själv för alla vägar dit verkar vara stängda?

Okej, det som oroar mig mest är i så fall att det är en stor sträcka som jag måste cykla i Sudan med tanke på oroligheterna, men det kanske inte är så oroligt i de östra delerna utan bara Darfur.

Det lutar med andra ord åt den vägen här vägen än att cykla via Kongo. Men du föredrar alltså via Kisangi där norrmännen åkte?


Edit: Jag såg nu din Afrikaresa via Sudan och den vägen är väl helt okej. Finns det något som är värt att besöka medan man endå är där?
 
Senast ändrad:
Områdena mellan Wadi Halfa - Khartoum - Gonder (i etiopien, kommer inte ihåg vad gränsbyn hette) är säker. Cyklister tar sig fram den rutten varje vecka, eller så. I Congo, via Kisangani, har jag hört talas om en enda cyklist. Det var cirka fyra år sen. Det säger allt...

Eritrea låg i ett oerhört blodigt krig med etiopien och är en av världens värsta diktaturer. Men varför gränsen till Sudan är stängd vet jag faktiskt inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
thureb Cykla i P1 Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.