Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp!

bränsle man tillför har betydelse för prestationen framför allt om man cyklar med lite högre intensitet. Dryck är minst lika viktigt att tillföra kontinuerligt. En cykelflaska med t ex nyponsoppa och en större med vatten är bra att kunna tulla på vartefter IMHO.

Jag har skrivit lite om vätskebalans vid friluftsliv. http://www.paddlingsnyaadress.com/MAP/index.htm

Thure

Detta är egentligen Off-topic men...

Att man ska planera sitt näringsintag olika beroende på om man cyklar med hög eller låg intensitet säger väl lite sig självt, men är det skillnad på om man cyklar med låg intensitet under ett par dagar jämfört med under ett par månader? Kroppen måste väl anpassa sig på något sätt?

Jag har upplevt att jag tappar mycket vikt under resans första tre-fyra veckor och sedan i princip stannar på en vikt och succesivt kan minska mitt näringsintag. I början trycker jag i mig så mycket mat jag bara kan och går ändå ner i vikt, efter två-tre månader kan jag klara långa perioder på väldigt en väldigt torftig diet utan att tappa mer vikt.

Min fråga är egentligen, om jag hade fortsatt äta som jag gjort i början av mina turer, hade jag då gått upp i vikt mot slutet? :)

Läste din artikel om vätskeintag, intressant läsning. Samtidigt känner jag att vätskeintaget kommer mer naturligt för mig, jag blir ofta snabbt törstig och dricker även till vardags 2-3 liter vätska om dagen. Jag svettas enormt mycket när jag cyklar och dricker därefter... Lite på samma sätt när det gäller mat, är jag hungrig så äter jag men det händer ju att man försöker äta fastän man inte är hungrig för att kroppen ska fungera.
 
Riktigt

vad som sker på dina turer vet jag inte.

Förutsatt att du blir mera tränad vartefter du cyklar så är det tänkbart att du behöver mindre energi per cyklad timme senare. Men också möjligt att du anpassar intensiteten och därmed behöver mindre energi av det skälet.

Arbetar du på lägre intensitet förbränner du större andel fett och kanske har du även ändrat kosten till att innehålla förhållandevis mera energi i form av fett.

Thure
 
Nu är datum satt, vi sticker den 20, Florén och Avskum, hör av er till mig om ni vill följa med!

Angående hur långt man orkar cykla per dag, hur långt pallar man per dag?

/Johan gustavsson
 
Skoskydd är riktigt bra, vid rejäla regn fryser man annars om fötterna. Regnvantar av samma orsak.
Cykelbyxor och gott humör räcker länge. Har man kul pallar man längre, är det trist är allt länge. Hastigheten avgör hur långt man hinner . Gå ut och känn på det! Träning och erfarenhet är aldrig fel.
 
Nu är datum satt, vi sticker den 20, Florén och Avskum, hör av er till mig om ni vill följa med!

Angående hur långt man orkar cykla per dag, hur långt pallar man per dag?

/Johan gustavsson

Jag är inte särskilt vältränad, men har en seghet i benen och framförallt i huvudet...

När det är platt cyklar jag oftast 10-15 mil. Ibland upp till 20 om jag har bra väg, fint väder, lite (eller mycket!) medvind och oinspirerande natur (eller om jag har bråttom :). I berg beror det ju helt på hur många höjdmeter man gör under dagen, man pallar ju sällan mer än typ totalt 2000m oavsett om de är fördelade på fem eller tio mil.

Planera 10 mil om dagen så har ni möjlighet att ta några korta dagar emellanåt om ni inser att ni snittar 15...
 
Jag är inte särskilt vältränad, men har en seghet i benen och framförallt i huvudet...

När det är platt cyklar jag oftast 10-15 mil. Ibland upp till 20 om jag har bra väg, fint väder, lite (eller mycket!) medvind och oinspirerande natur (eller om jag har bråttom :). I berg beror det ju helt på hur många höjdmeter man gör under dagen, man pallar ju sällan mer än typ totalt 2000m oavsett om de är fördelade på fem eller tio mil.

Planera 10 mil om dagen så har ni möjlighet att ta några korta dagar emellanåt om ni inser att ni snittar 15...


Tack för svaret!

Rutten är nu satt och jag valde att göra tvärtom, satte korta sträckor som vi kan sätta ihop. (snittade väll 7-8 mil om dagen). Dinns dock dagar vi kör 12 mil och även dagar vi bara kör 5 mil.
Dettqa gör det lite lättare att veta när man senast kommer hem, då jag enligt min far ska på semester i alperna...

Vi har även underat på att ha en cykelvagn istället för massa packning på cykeln, jag kommer dock få dra släpet men det blir det nog värt. Just nu luar det åt denna : http://www.lifequalityproducts.se/cykelvagncampingvagn-traveller-p-28.html?cPath=3
Vad tycks?
´Min far rekomenderade en med endast 1 hjul, men dem var ju betydligt dyrare.

Angående startdag så startar vi 23 Juni och dem som vill följa resan kommer kunna göra det via en blogg som kommer så småningom.

MVH Johan Gustavsson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Mälartåg har plats för cyklar. Långcykling 3
Alkazaa Tjej som cyklar 600 mil Långcykling 2
niking Svenskar cyklar mindre nu än tidigare Långcykling 20
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
honkydory SJ förbjuder cyklar! Långcykling 30
noboundaries angående ryggsäck när man cyklar? Långcykling 14
Hinas Jämförelse av cyklar, samt budgetfråga. Långcykling 9
rimn En snabb, en långsam - hur cyklar ni tillsammans? Långcykling 12
awesome Nu är det tre dagar kvar tills vi cyklar till Peking. STORT TACK TILL ER Långcykling 9
Martin_GBG Vad säger polisen/lagen om pannlampa när man cyklar? Långcykling 24
thureb "skrotningspremie" cyklar Långcykling 1
Erik Sandblom Kommissionen kör över parlamentets förslag om cyklar påtåg Långcykling 4
jonnieb norska cyklar Långcykling 1
Bertil Hur långt cyklar du under ett år? Långcykling 0
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
PK Neelix Däckdimensioner på cyklar? Långcykling 16
avslutad130221 Bianchi cyklar Långcykling 6
eliljendahl Kungs cyklar Långcykling 2
and_s Långfärdscykling: cyklar Långcykling 3
Banankontakt Prisnivå begagnade cyklar Långcykling 3
Thorn XS-cyklar för små tjejer och killar! Långcykling 3
KTG Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom? Långcykling 25
patrikskoog någon som cyklar Tunturi? Långcykling 5
Lina O Finsk tillverkade cyklar Långcykling 1
pergit Amatörerna har köpt cyklar! Långcykling 5
Vanessa Ladda mobilen, videokamran mm när du cyklar.... Långcykling 4
dirty harry Söker erfarenheter av T.Fåglums cyklar Långcykling 0
skrinnare Fråga till SJ- Vad är problemet med cyklar på tåg? Långcykling 0
ritron Åter möjligt att pollettera cyklar hos SJ Långcykling 2
lizardking D.r..u.g cyklar Långcykling 0
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
mThureson Väg val genom USA, från San Fran och vidare Långcykling 4
yesset Långtur genom Italien 2018 Långcykling 1
mrjimpa Bästa vägen genom Spanien? Långcykling 1
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
ellen_jon Vägledning genom Europa Långcykling 14
jitensha Ny Dawes 26" disc tourer från Evans? Genom Asien? Långcykling 2
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
tommiem Genom Sverige med en amerikan Långcykling 0
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Cykelpartner sökes för tur genom Europa i sommar (2014) Långcykling 0
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Anki56 Sällskap genom Europa Långcykling 0
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
notaraver Enhjulingscyklist söker följetagare genom Europa!! Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
daviid Sällskap genom europa Berlin - Genova + Barcelona - Porto - Tangir Långcykling 0
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.