Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp!

8 timmar i sadeln eller

8 timmar från det man sätter igång tills dess man slutar. I det senare fallet ingår pauser så det blir inte 8 timmar trampande.

Jag tycker det blir ganska tråkigt med för många timmar. Nyligen cyklade jag två dagar med 10 timmar effektivt cyklande varje dag och det var trist. Men jag var för nära storstäder för att stanna och tälta.

Det där med mat och stormkök ... färsk pasta är ett tips. Den behöver inte koka så länge och man behöver fylla på energiförrådet. Man kan köpa en burk pastasås och då har man en god måltid.

Glöm inte att äta oftare än vanligt (Snickers, Mars, Mazariner). Det är inte roligt att tömma energiförrådet.
 
Ruttplanering

är inte dumt. t ex www.viamichelin.com GPS kan också vara användbart.

Så lite packning som möjligt. typ regnjacka reservslang däcksborttagare pump kamera mobil navigationsgrejor Hur skall ni bo?

Cykelbyxor!

Thure
 
8 timmar från det man sätter igång tills dess man slutar. I det senare fallet ingår pauser så det blir inte 8 timmar trampande.

Jag tycker det blir ganska tråkigt med för många timmar. Nyligen cyklade jag två dagar med 10 timmar effektivt cyklande varje dag och det var trist. Men jag var för nära storstäder för att stanna och tälta.

Det där med mat och stormkök ... färsk pasta är ett tips. Den behöver inte koka så länge och man behöver fylla på energiförrådet. Man kan köpa en burk pastasås och då har man en god måltid.

Glöm inte att äta oftare än vanligt (Snickers, Mars, Mazariner). Det är inte roligt att tömma energiförrådet.

Jag tycker inte man ska äta alltför ofta, särskilt inte sötsaker. Blodsockret blir helt mongo efter ett par veckor och man känner sig som en narkoman som måste ha sin fix en gång i timmen! Bättre att äta rejält, ta sig tid att äta länge och inte så snabbt och sen äta frukt och grovt bröd som mellanmål.

8 timmar på sadeln är mycket, 8 timmar med pauser är lite :). En standard-dag sitter jag 5-7 timmar på sadeln, oftast närmare 7. Skillnaden till 8 är stor. Nyligen cyklade jag 55 mil på tre dagar genom Tyskland (tråkig cykling, tråkigt väder, ville bara komma hem), då var jag uppe runt 10 timmar på sadeln. Det fungerar om man är ensam och så kallt att man inte tycker det är trevligt är stanna, men är man flera finns det alltid anledning att stanna och snacka lite skit.
 
Hur mycket

bränsle man tillför har betydelse för prestationen framför allt om man cyklar med lite högre intensitet. Dryck är minst lika viktigt att tillföra kontinuerligt. En cykelflaska med t ex nyponsoppa och en större med vatten är bra att kunna tulla på vartefter IMHO.

Jag har skrivit lite om vätskebalans vid friluftsliv. http://www.paddlingsnyaadress.com/MAP/index.htm

Thure
 
jag är sugen!

Tja!
Vilka 20 dagar tänkte ni cykla? Hur många är ni? Om inte annat kan man kanske fixa ett litet depå-stopp i Herrljunga för lite käk osv. Aja, maila mig om ni är intresserade :) jag är kanske (18 år, landsvägsvan) jonatan.floren*at*gmail*punkt*com
 
Ha en karta med höjdkurvor!
Denna läxa fick jag lära den hårda vägen på en cykling längs med E45:an, med en karta från OKQ8. "Vore ju roligt att se lite byar och samhällen på vägen och inte bara skog", tänkte jag glatt. Jo just, det slutade med sex timmar tungt uppför och ca 20 nedför...

Ställ in cyklarna. Detta kan vara lite klurigt, men när man cyklar länge blir det väldigt viktigt. På samma tur, som ovan, hade jag min mountainbike som jag fick som 12-åring. Kändes som att jag hade två fotbollar till knän. De blev otroligt stela och ovänliga.

Anteckningsbok är alltid kul. Skriv upp vart ni har cyklat, vad som har hänt under dagen mm. Man tror alltid att man kommer ihåg så mkt mer än vad man faktiskt gör..

Vad gäller blöta skor skulle jag snarare rekommendera att ni tar med sandaler och alternerar mellan, istället för vattentäta skoskydd. En reflexväst är aldrig fel om ni kommer cykla på lite större vägar, eller mindre för den delen också.

För övrigt är det bara att tuta och köra!
Ha så roligt!
 
Vi får se hur länge man orkar cykla per dag, det löser vi nog.

Karthållare är redan fixat då min far äger ett företag som gör just karthållare, så det är inget problem!

Visst var det ett bra namn som väckte intresse
 
Datum är satt! Den 20 Juni sticker vi från Göteborg!

Maila hellre mig om ni vill hänga med, krångel med att skriva egna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Mälartåg har plats för cyklar. Långcykling 3
Alkazaa Tjej som cyklar 600 mil Långcykling 2
niking Svenskar cyklar mindre nu än tidigare Långcykling 20
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
honkydory SJ förbjuder cyklar! Långcykling 30
noboundaries angående ryggsäck när man cyklar? Långcykling 14
Hinas Jämförelse av cyklar, samt budgetfråga. Långcykling 9
rimn En snabb, en långsam - hur cyklar ni tillsammans? Långcykling 12
awesome Nu är det tre dagar kvar tills vi cyklar till Peking. STORT TACK TILL ER Långcykling 9
Martin_GBG Vad säger polisen/lagen om pannlampa när man cyklar? Långcykling 24
thureb "skrotningspremie" cyklar Långcykling 1
Erik Sandblom Kommissionen kör över parlamentets förslag om cyklar påtåg Långcykling 4
jonnieb norska cyklar Långcykling 1
Bertil Hur långt cyklar du under ett år? Långcykling 0
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
PK Neelix Däckdimensioner på cyklar? Långcykling 16
avslutad130221 Bianchi cyklar Långcykling 6
eliljendahl Kungs cyklar Långcykling 2
and_s Långfärdscykling: cyklar Långcykling 3
Banankontakt Prisnivå begagnade cyklar Långcykling 3
Thorn XS-cyklar för små tjejer och killar! Långcykling 3
KTG Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom? Långcykling 25
patrikskoog någon som cyklar Tunturi? Långcykling 5
Lina O Finsk tillverkade cyklar Långcykling 1
pergit Amatörerna har köpt cyklar! Långcykling 5
Vanessa Ladda mobilen, videokamran mm när du cyklar.... Långcykling 4
dirty harry Söker erfarenheter av T.Fåglums cyklar Långcykling 0
skrinnare Fråga till SJ- Vad är problemet med cyklar på tåg? Långcykling 0
ritron Åter möjligt att pollettera cyklar hos SJ Långcykling 2
lizardking D.r..u.g cyklar Långcykling 0
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
mThureson Väg val genom USA, från San Fran och vidare Långcykling 4
yesset Långtur genom Italien 2018 Långcykling 1
mrjimpa Bästa vägen genom Spanien? Långcykling 1
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
ellen_jon Vägledning genom Europa Långcykling 14
jitensha Ny Dawes 26" disc tourer från Evans? Genom Asien? Långcykling 2
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
tommiem Genom Sverige med en amerikan Långcykling 0
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Cykelpartner sökes för tur genom Europa i sommar (2014) Långcykling 0
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Anki56 Sällskap genom Europa Långcykling 0
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
notaraver Enhjulingscyklist söker följetagare genom Europa!! Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
daviid Sällskap genom europa Berlin - Genova + Barcelona - Porto - Tangir Långcykling 0
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.