Kärra eller väskor?

Skall på cykelsemester nästa sommar och har en hel del frågor eftersom det är första gången jag är på "tur" med cykel.
Det är jag och frugan och planen är att kajka runt i södra sverige i ca två veckor. Packningsväg kommer att likna våra fjällvandringar, så naturligtvis blir det tält, sovsäck, och hela kittet. Inga hotel eller resturanger här inte. Huvudfrågan är om jag skall köpa packväskor eller en cykelkärra? Eller är det enklast att hyra cykel + kärra på stället? Vad säger någon klok rackare där ute?
 
väska eller vagn ?

Skall på cykelsemester nästa sommar och har en hel del frågor eftersom det är första gången jag är på "tur" med cykel.
Det är jag och frugan och planen är att kajka runt i södra sverige i ca två veckor. Packningsväg kommer att likna våra fjällvandringar, så naturligtvis blir det tält, sovsäck, och hela kittet. Inga hotel eller resturanger här inte. Huvudfrågan är om jag skall köpa packväskor eller en cykelkärra? Eller är det enklast att hyra cykel + kärra på stället? Vad säger någon klok rackare där ute?

för något år sedan var jag på cykel semester i östergötland å mitt val föll på en vagn tillslut jag har efter den turen fixat lite å det skall bli en ny färd med den om ett år bga barn o jobb ! några väskor lånade jag av en kompis o cykla en dryg km sen åkte jag o köpte en vagn !!!
 
vikt och volym.

kan vara av intresse för att ta ett beslut.

Jag har cyklat med tält,sovsäck,liggunderlag & kök och annat med väskor. det funkade ypperligt.
Om man skall ha tungt så kan man skona cykeln eller i alla fall bakhjulet med kärra.
Det finns de som inte kan tänka sig att cykla med kärra och vice versa.

Jag har en kärra till vardags om det skall fraktas lite tyngre grejer http://www.carryfreedom.com/Y-Frame.html . och skulle kunna tänka mig att åka på semester med kärra också.

Skulle nog rekommendera att inte hyra cykel, man vet inte vad man får och vilket skick det är i. men det beror kanske på vilket skick din nuvarande cykel är i. det kanske blir ett uppköp.

Sen är det väl så att allt funkar. Har mött folk som cyklar runt halva jorden med en sopsäck med grejer bak på cykeln. En fråga om komfort och effektivitet.

god tur.
/h
 
Vet inte vart du bor men om du rullar förbi kristianstad så kan du få prova en av mina 2 ibex trailers... och testa.
Jag tycker mer om att cykla med trailer än med väskor...

Kan ev få låna dem av mig på eran tur.
 
Tackar!

Tackar för alla svaren och länken och erbjudanden... och som vanligt är det en avvägning för och emot.... Cyklar inte ofta på tur och väskor känns lite onödigt att köpa eftersom jag inte kommer att använda dessa speciellt ofta. Kärran kommer jag garanterat att använda i stan och eftersom jag kommer att ta all packning, frugans oxå väger kärran över. Nu gäller det bara att välja en kärra!
Hyfsat pris på Biltema på en, men vete tusan hur den duger till att cykla med.. Någon som vet?
 
Cykeltrailer/kärra

Hej.
Mest förekommande cykelkärror med kvalite är ju BOB YAK men de är rätt dyra.Kolla in den här varianten.Det är en typ kopia på Yaken men betydligt billigare.Enligt en vän till mig ska den fungera utmärkt.Den ska iofs ha en annan typ av kopplingsanordning än originalet och väger väl några hekto mer.Men det saknar nog betydelse i det här fallet.
https://www.boc24.de/p/Transportanhaenger-NEPAL____23791_11666__11512
 

Bilagor

  • Cykeltrailer.jpg
    Cykeltrailer.jpg
    21.5 KB · Visningar: 3,655
vagn från biltema

Tackar för alla svaren och länken och erbjudanden... och som vanligt är det en avvägning för och emot.... Cyklar inte ofta på tur och väskor känns lite onödigt att köpa eftersom jag inte kommer att använda dessa speciellt ofta. Kärran kommer jag garanterat att använda i stan och eftersom jag kommer att ta all packning, frugans oxå väger kärran över. Nu gäller det bara att välja en kärra!
Hyfsat pris på Biltema på en, men vete tusan hur den duger till att cykla med.. Någon som vet?

jag har inte kollat biltemas vagn själv men jag har en från coop ca 1000 kr den har jag cyklat med i tre år nu ä det har inte varit några fel på den än .
 
Gustav Cronhamn

Hej!

Jag har erfarenhet av ca 11 000km cykling med en packning på ca 80-100kg. Då använde jag vagn och fyra väskor.
När jag har provat att cykla med 20-30 kilo på bara kärran utan någon belastning framtill så blir dragläget inte optimalt, därför skulle jag rekommendera bara väskor och kärra om man ökar vikten och volymen. Den väger i sig 5 kilo.

/Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net
 
Hej!

Jag har erfarenhet av ca 11 000km cykling med en packning på ca 80-100kg. Då använde jag vagn och fyra väskor.
När jag har provat att cykla med 20-30 kilo på bara kärran utan någon belastning framtill så blir dragläget inte optimalt, därför skulle jag rekommendera bara väskor och kärra om man ökar vikten och volymen. Den väger i sig 5 kilo.

/Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net

jäklar vad har du lastat med om du har 100 kilo packning? Då måste du avse vikt inkl cykel o vagn va? fullastade har jag aldrig kommit över totalvikten 60-65 kilo inkl cykel, vagn och 4,5 väskor. Bob-vagnen väger 6/8 (utan/med fjädring) kg. Har du haft typ 20-30 liter vatten för någon ökensträcka?

Det positiva med vagn är hur som helst också att du minskar antalet punkteringar och ekerbrott framförallt på det lite jobbigare bakhjulet på cykeln.
 
När du skriver att du ska ta all packning, vågar man då dra slutsatsen att du är starkare än din partner? I så fall hjälper kärran er också att komma fram samtidigt, rullmotståndet drar ner din hastighet något. Trevligt att hålla ihop i sällskapet. God tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
Kvinna50+ cykel och kärra Långcykling 1
wacker Nishiki Pro SL och BOB-kärra, hjuldimension, akut! Långcykling 12
Avslmedl Lampa på kärra Långcykling 4
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Cykelbyxor eller inte? Långcykling 15
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
Farbrorn 26 eller 700c på touringhoj Långcykling 1
slippy Dubbdäck eller grovmönstrat i vinter Långcykling 51
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
neets Cytkelspåret - Västkustleden eller Ostkustleden södra delen? Långcykling 2
petjo Cykeldator, trådlös eller inte? Långcykling 5
petjo Spd eller inte för långtur Långcykling 12
Vildkatt Packväxkor fram eller bak? Långcykling 14
azog Vaude: World eller Traveller? Långcykling 10
Hrdlr friktionsväxel eller indexväxel? Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.