Vart ska ni cykla 2010?

Är det inte dax för en ny tråd gällande nästa år? :)

Jag var på min första cykelsemester i somras (Göteborg-Stockholm-genom Baltikum och Polen-Göteborg) och det gav mersmak, så nu sitter jag och planerar nästa sommar!

San Fransisco - New York tänkte jag mig. Nån som har gjort den sträckan och kan tipsa lite (om cykelfrakt och rutter t ex)?
 
Bra idé!

Vi kan ju slå två flugor i samma smæll genom att folk slænger in lænkar till sina bloggar/hemsidor i samma veva. Kul att følja alla andra som ær ute!

Jag åker i mitten av februari ut på en jorden runt resa.
Det kommer att vara møjligt att følja resan på www.fiddern.se

Vart ska ni 2010?
 
Men vad fan. Den har traden tankte ju jag skapa framat december. Men bryt min tradition bara! ;-)

Just idag klockan 16:17 (dar jag ar) sa star det mellan tre rutter:

1) Papua Nya Guinea - Mumbay (klart det gar att cykla Kokoda Trail)
2) Murmansk - Vladivostok (Blir allt mer rysslandfanatiker for varje ar - trots att jag aldrig varit dar...)
3) Panama - Alaska med krutet pa Alaska och arktiska Kanada.

Vet inte hur det kommer att ga med de tva sista rutterna eftersom jag maste jobba nasta sommar...

/Lars

Edit: Ja, detta ar alltsa planen for hosten 2010-varen 2011. Varen 2010 planerar jag att cykla fran typ Sierra Leone till Ghana (eller Namibia eller till Uganda)
 
Runt i Europa

Blir min första cykelsemester! Har tagit ledigt från jobbet och sticker i April. Rutten är inte detaljplanerad men ska ta mig till Transsylvanien och sedan västerut till Italien och vidare längs kusten till Spanien. Sedan hemåt igen. Räknar med att vara borta i fyra månader.

Kan inte bestämma mig för om jag skall cykla genom baltikum eller om jag ska ta genvägen via Polen söderut. Synpunkter någon?
 
San Fransisco - New York tänkte jag mig. Nån som har gjort den sträckan och kan tipsa lite (om cykelfrakt och rutter t ex)?

Hej

Körde två av rutterna som http://www.adventurecycling.org/ har rekat och har kartmaterial för. På Trans American Trail väster om Denver till Stillahavs kusten och ner mot Kalifornien. Du kan se deras ruttnät här http://www.adventurecycling.org/routes/RouteNetwork.pdf .

Följer man deras kartor så träffar man många cyklister på Trans American, som kör kust till kust vilket är trevligt. Kartorna för kust till kust kostar lite men där finns all information som en cyklist behöver. Logi, handla mat, cykelreparatör osv. Bra och gör det lätt att planera, då vissa sträckor är rätt ödsliga och har långt mellan service.

Om man tar Western Express rakt österut från San Fransisco så kan man gå Trans American öster om Klippiga Bergen och sedan ta Atlantic Route upp mot New York.
Rekommenderar inte Pacific Route upp efter kusten för att sedan gå på Trans American. Du har motvind hela vägen, konstanta nordvästvindar på sommaren vilket betyder kraftig motvind + upp och ner hela tiden. På Pacific ska man köra söderut.
Men däremot TransAmerican från västkusten. Mycket vacker natur kommer du då att få se hela vägen tills Klippiga Bergen är passerade. Man kan ju ta tåget ,Amtrak, med cykel upp till Eugene Oregon och gå på leden där.

Tar du Western Express österut så bör du tajma avfärdsdatumet från San Fransisco väl. Snön kan blockera bergspassen i östra Kalifornien sent in på våren och inte för sent så att du får tampas med hög värme i Nevada. Men det är nog inget problem bara man googlar efter info och tajmar starten väl.

Pris för cykel på flyg ändras konstant nu från bolag till bolag så det är bara att kolla på deras hemsidor. Det kostar en rejäl slant med alla bolag idag och byt flyg i Europa så att du slipper hamna i diskussioner i USA när du byter till inrikesflyg. British Airways har tills nu bjudit på gratis cykelfrakt men det försvinner nu i dagarna så där försvann sista gratischansen. Det är bara att acceptera att flyget är pressat och tar betalt för allt som går.

Men man träffar otroligt trevliga människor på denna resa. Amerikaner är väldigt öppna och trevliga.
Och Kansas som är platt som en pannkaka, har tydligen enligt de jag träffade, de mest trevliga och generösa invånarna på hela coast-to-coast, vilket inte säger lite. Bilisterna är ofta väldigt omtänksamma mot en cyklist. Där ligger svenska bilister långt efter :(

Lycka till
Kenneth

P.S. Jag kollar alltid flygpriser på www.budjet,se då man t.ex. som du kan lägga in San Fransisco som destination på utresan och New York som avreseort på hemresan och få upp priset D.S.
 
Mot bättre vetande

Jag är optimist/naiv och siktar på Xinjiang Highway till Lhasa och sedan Yunnan Highway österut. Inte väldigt realistiskt men vem vet, Kina släpper kanske på restriktionerna..
 
Men vad fan. Den har traden tankte ju jag skapa framat december. Men bryt min tradition bara! ;-)

å förlåt förlåt :-( jag har inte varit här tillräckligt länge för att känna till denna tradition. sorry. men nu finns det ju två trådar i alla fall, och det kanske inte är så tokigt att de kommer en stund före december, eftersom alla inte har kvar nåt cykelkul det här året utan mer eller mindre lever i 2010...
 
å förlåt förlåt :-( jag har inte varit här tillräckligt länge för att känna till denna tradition. sorry. men nu finns det ju två trådar i alla fall, och det kanske inte är så tokigt att de kommer en stund före december, eftersom alla inte har kvar nåt cykelkul det här året utan mer eller mindre lever i 2010...

Haha! Ok, du har ratt - jag viker ner mig. :)
 
Yes!!

I fredags gick äntligen min semesteransökan igenom på jobbet och idag bokade jag flyget till Buenos Aires!

Resan börjar i november och ska pågå in på det nya året, så jag kvalificerar mig väl in i denna tråd på grund av det?!

Iallafall så ska jag ta mig från Buenos Aires, troligtvis med buss pga tidsbrist, till Bariloche vid Anderna. Därifrån börjar turen söderut och jag ska på ett par månader ta mig till Ushuaia. Jag tar mig igenom det argentinska och chilenska sjödistriktet på grusvägar i ca 1000 km, cyklar lite i Patagonien, svänger inom glaciären Moreno och Mount Fitz Roy, för att sedan nå Eldslandet och Ushuaia.

Kommer förhoppningsvis bli en riktigt rolig cykeltur!!

Har ni cyklat där så får ni gärna höra av er med tips.
/Mike
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38
The_Lost_Cyclist Vart ska Ni cykla 2011? Långcykling 56
The_Lost_Cyclist Vart ska ni cykla 2009? Långcykling 71
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
PontusLundh Vart finns alla återförsäljare? Långcykling 8
kimsjö Vart får man tag i bra kartor? Långcykling 1
temmey Vart får man tag på cykelkartor över tyskland? Långcykling 5
nilsenman Vart hittar man en bra långfärdshoj? Långcykling 13
Klaus Vart tog dom vägen? Långcykling 1
The Trooper 10-14 dagar i sommar,vart svänger man? Långcykling 1
mrhandley Oktobercykling... Men vart? Långcykling 4
patrikskoog vart planerar ni cykla till våren/sommaren? Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
Gohan Ska jag byta julklappen? Långcykling 5
redrob Vad ska det vara för bakhjul? Långcykling 3
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
Gaion Ska kopa allt nytt!! Långcykling 13
Apollo Ska ut och cykla en bit. Långcykling 23
jx drömäventyret!, ska du med!? Långcykling 16
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.