Vart ska ni cykla 2009?

Satt och lekte med Google Maps igår, om man knappar in en väganvisning kan man sedan dra och släppa den föreslagna rutten till mindre vägar. Väldigt bra funktion om man planerar vägval!

Förhoppningsvis ska jag ge mig ut på min första långtur denna sommar, tänkte värma upp med en lätt sväng: Ludvika > Malung > Trysil > Arvika > Ludvika á 715 km.
 
Senast ändrad:
Kool tjänst, men den fungerade inte på Vitryssland/Ukraina :-(

Det ser ut som att jag får lite mer tid än jag trodde från början för min Baltikum-Polen-tur (Ryssland får vara) så jag ville utöka den med dessa länder. Tjernobyl är målet i så fall.

Men Googlemaps ger alltså ingen information om dessa länder. Ni som har cyklat där: Hur är trafiken och vägarna och möjligheter att få tag på mat och boende skulle du säga? I en jämförelse med Sverige då, eftersom jag aldrig cyklat någon annanstans...

Tacksam för svar och kommentarer...
 
Kool tjänst, men den fungerade inte på Vitryssland/Ukraina :-(

Det ser ut som att jag får lite mer tid än jag trodde från början för min Baltikum-Polen-tur (Ryssland får vara) så jag ville utöka den med dessa länder. Tjernobyl är målet i så fall.

Men Googlemaps ger alltså ingen information om dessa länder. Ni som har cyklat där: Hur är trafiken och vägarna och möjligheter att få tag på mat och boende skulle du säga? I en jämförelse med Sverige då, eftersom jag aldrig cyklat någon annanstans...

Tacksam för svar och kommentarer...

Hur menar du att google inte har någon information över dessa länder?

Att lägga upp en "rutt" är inga problem http://maps.google.se/maps?hl=sv&q=...53.46189,26.71875&spn=13.998929,32.958984&z=5

Och zoomar du tillräckligt med satellitbilden kan du t.o.m se vad det är för färg på bilarna http://maps.google.com/?ie=UTF8&t=h&ll=53.905634,27.554145&spn=0.001428,0.003535&z=18

Vill du har mer information om länderna så har wikitravel en del att bjuda på http://wikitravel.org/en/Main_Page

Men om du vet hur man lättast ordnar med visum för Vitryssland får du gärna berätta! Jag tänkte nämligen också försöka ta mig genom landet.
 
Får min cykel en Merida Crossway TFS 100Disc nu till helgen och ska köra in den. I sommar blir det cykling Stockholm > Norrtälje där jag har ett hus. Kollar på resor till bla Frankrike för cykelsemester mm.

/R
 
Hur menar du att google inte har någon information över dessa länder?

(...)
Men om du vet hur man lättast ordnar med visum för Vitryssland får du gärna berätta! Jag tänkte nämligen också försöka ta mig genom landet.

Jag vet inte varför jag fick ett felmeddelande när jag försökte, men din länk fungerar onekligen! Tack :)

Tyvärr, ingen kunskap om visum här. Jag är nästan helt grön både när det gäller cykling och Östeuropa. Men enl infon på en av sidorna du länkade till verkar det mer krävande att försöka fixa visum än att cykla runt i Polen och ner till Ukraina den vägen...
 
Flyger med enkelbiljett till Kuala Lumpur 19 april och har inga spikade planer när jag kommer fram, men förr eller senare blir det nog Thailand, Burma/Myanmar, Laos, Kambodja, Kina och Indien/Nepal (kanske Indonesien eller Filippinerna). Vill stanna ofta och/eller länge på trevliga ställen och fotografera mycket.

Är det någon annan som kommer att vara i den delen av världen?
 
I år lockar den sydöstliga riktningen. Med start i Sverige, söderut, följa länderna kring Adriatiska havet och sedan mot Turkiet. Får se ifall jag vänder tillbaka efter Indien eller Kina. Tänkte då bege mig mot Frankrike, möjligen även till Storbritannien. Därefter blir det norrut - med en period av friluftsliv i Sarek som slutmål.

//Fredrik Engqvist
 
Flyger med enkelbiljett till Kuala Lumpur 19 april och har inga spikade planer när jag kommer fram, men förr eller senare blir det nog Thailand, Burma/Myanmar, Laos, Kambodja, Kina och Indien/Nepal (kanske Indonesien eller Filippinerna). Vill stanna ofta och/eller länge på trevliga ställen och fotografera mycket.

Är det någon annan som kommer att vara i den delen av världen?

Vad kul att du ska ut på en riktigt långtur igen! Lycka till!
 
Jag funderar på att bara ta Baltikum+Polen, och skippa Ukraina men däremot cykla de två bitarna i Sverige, dvs inleda med Göteborg - Stockholm och avsluta med Karlskrona - Göteborg.

Nån som har cyklat dessa sträckor och kan säga nåt om dem?

Jag är fortfarande lite fundersam när det gäller trafiken i Baltikum/Polen. Cykelvägar är bara att glömma, enligt en god vän, det är trasiga 80-vägar och lastbilssällskap som gäller. Jag har fått tipset att fästa en backspegel på cykeln, och det tänker jag göra. Nåt färgglatt får man väl ha på sig också, så att man syns. Har nån nåra fler tips på hur jag kan öka säkerheten? Kan man undvika tung trafik om man cyklar vissa tider t ex? Eller är det bara att bita ihop och stå ut med långtradarbullret?
 
Ang Baltikum/Polen

Jag funderar på att bara ta Baltikum+Polen, och skippa Ukraina men däremot cykla de två bitarna i Sverige, dvs inleda med Göteborg - Stockholm och avsluta med Karlskrona - Göteborg.

Nån som har cyklat dessa sträckor och kan säga nåt om dem?

Jag är fortfarande lite fundersam när det gäller trafiken i Baltikum/Polen. Cykelvägar är bara att glömma, enligt en god vän, det är trasiga 80-vägar och lastbilssällskap som gäller. Jag har fått tipset att fästa en backspegel på cykeln, och det tänker jag göra. Nåt färgglatt får man väl ha på sig också, så att man syns. Har nån nåra fler tips på hur jag kan öka säkerheten? Kan man undvika tung trafik om man cyklar vissa tider t ex? Eller är det bara att bita ihop och stå ut med långtradarbullret?

Finns gott om fina småvägar ofta täckta av alléer tänk svenkt 50-tal. Undvik bara huvudleder eller raka spåret mellan städer. Använd gärna sökfunktionen:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=410242&highlight=polen#post410242
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=413302&highlight=polen#post413302
Ang spegel så är det inget måste men föredrar i så fall att ha den på glasögonen eller hjälmen. Lätt och fixa själv: http://www.instructables.com/id/Beer-view-mirror/
http://www.flickr.com/photos/8729526@N02/sets/72157603581829215/
Craft neongula reflex väst är även ett bra vindplagg.
http://www.polder.se/es/product/product.asp?productid=369358
;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38
The_Lost_Cyclist Vart ska Ni cykla 2011? Långcykling 56
rimn Vart ska ni cykla 2010? Långcykling 58
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
PontusLundh Vart finns alla återförsäljare? Långcykling 8
kimsjö Vart får man tag i bra kartor? Långcykling 1
temmey Vart får man tag på cykelkartor över tyskland? Långcykling 5
nilsenman Vart hittar man en bra långfärdshoj? Långcykling 13
Klaus Vart tog dom vägen? Långcykling 1
The Trooper 10-14 dagar i sommar,vart svänger man? Långcykling 1
mrhandley Oktobercykling... Men vart? Långcykling 4
patrikskoog vart planerar ni cykla till våren/sommaren? Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
Gohan Ska jag byta julklappen? Långcykling 5
redrob Vad ska det vara för bakhjul? Långcykling 3
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
Gaion Ska kopa allt nytt!! Långcykling 13
Apollo Ska ut och cykla en bit. Långcykling 23
jx drömäventyret!, ska du med!? Långcykling 16
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.