Dubbdäck eller grovmönstrat i vinter

Ja, så var dubbdäcken på. Två kommentarer:

1: Om dom är svåra att få på, så hjälper det att värma vid ett element eller liknande.

2. Det blir som att cykla i sirap. Jag hade glömt hur tungt det är, men det är det värt!

Ha så kul i vinter!

Nils
 
PS: det är väldigt skönt med en baktung "mormorscykel" vintertid, så man inte får så mycket tyngd på framdäcket som på en MTB. Framhjulssladdar undviks på så sätt nästan helt.

Intressant observation. Min erfarenhet är att lång hjulbas också minskar risken för framhjulssladd. Typ av styre och åkstil betyder också mycket.

Framåtlutad åkstil är mer eller mindre nödvändig vid längre pendelavstånd IMHO.

Thure
 
Även jag monterade på dubbdäcken (Nokian 104 dubb) igår och cyklade till jobbet idag. Att cykla med dubbdäck är inte så kul, cykeln blir stum och känns tung och trög..... Men det känns bra i den sörja som finns på cykelbanorna i Stockholm just nu - blöta halvfrusna drivor med löv.

Desto roligare blir det i vår när de ordinarie däcken kommer på!
 
Knepigt att

välja cykel i mitt fall. Jag har en sommarcykel (racer), en höst och vår cykel och en vintercykel.

Idag blev det höstcykeln en touringcykel med 32 mm breda däck. Väntar med att använda den ständigt dubbdäckade vintercykeln ytterligare någon vecka skulle jag tro. Men nu börjar det bli mer och mer krossten på cykelbanorna så snart blir det dubbdäck dagligen fram till ivår även för att minska punkteringsrisken.

Thure
 
"Räcker" det med 104-120st dubb ?
Onödigt med 240st ?

Jag har inte tittat på något annat än 240st, kanske går man till överdrift ?
Däcken kommer ju antagligen hålla ett antal vintrar så det är väl ingen ide att tänka snålt ?

Dessutom skulle jag bli mäktigt sur om jag la ut 800spänn på ett par däck för att sedan inse att dubben inte räcker till när det är isigt när jag kunde lagt 200kr mer och fått top-of-the-line däcken med 240st dubbar.
 
Ska du bara cykla tex till å från jobbet tycker jag det räcker med mindre antal dubb! Men tänker du cykla lite mer avancerat i skog å mark nu på vintern så gäller många dubb är bättre!
Dubb väger ju så fler dubb tyngre däck å trögare/tyngre cykling!

/Janne
 
Mina Nokian Hakkapeliitta har 106 dubbar tror jag. Det har fungerat hittills, och det går att hålla lite fart. Utan att själv ha jämfört med andra däck så utgår jag från, som stuvarn skriver, att fler dubb/grövre mönster ger tyngre körning. Så jag tror Hakkapeliittorna är en bra avvägning om man kör lite längre sträckor. Om jag skulle köpa nu så skulle jag jämföra det däcket med schwalbe marathon winter, bl.a. m.a.p. vikt.
 
Fick en broschyr från kommunens miljöenhet, där dom uppmanar alla att byta ut dubbdäcken för att dom förstör våra lungor med dammet som rivs upp...

Överhuvudtaget så ifrågasätts om partiklarna från dubbdäck bidrar till ökad dödlighet. Jag hittade en PPT-presentation av Thomas Sandström om detta se bild nummer 33 http://www.vti.se/epibrowser/Webbdo...-föredrag 2008/41 Betydelsen av Sandström.pdf

Dieselavgaspartiklar förefaller vara farligare. Så det verkar fortfarande vara nyttigt att cykla.

Thure
 
Det blev tillslut ett par Schwalbe Marathon Winter 240dubbars. Hade tur som fick det sista paret kvar i butiken innan prishöjningen.

har satt på framhjulet nu med hjälp av en 1½åring som petar överallt och en 3åring som bestämt skall pumpa. Gick skitbra.
 
Dubb av!

Säsongpremiär idag till jobbet utan dubbdäck. Lika skönt varje vår.
Tillsammans med den vackra morgonen ver det en perfekt start på dan!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nillejohansson dubbdäck Långcykling 18
Makker Dubbdäck till barncykel Långcykling 4
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Cykelbyxor eller inte? Långcykling 15
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
Farbrorn 26 eller 700c på touringhoj Långcykling 1
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
neets Cytkelspåret - Västkustleden eller Ostkustleden södra delen? Långcykling 2
petjo Cykeldator, trådlös eller inte? Långcykling 5
petjo Spd eller inte för långtur Långcykling 12
Vildkatt Packväxkor fram eller bak? Långcykling 14
azog Vaude: World eller Traveller? Långcykling 10
Hrdlr friktionsväxel eller indexväxel? Långcykling 4
mullerocker 26 eller 28tum? Långcykling 1
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.