Dubbdäck eller grovmönstrat i vinter

Det framgår inte var du bor, men jag vintercyklar i Stockholm (hade också en spännande onsdagsmorgon!). Jag håller med ovanstående talare; dubbdäck är the shit. Breda däck med mjukt gummi fungerar lika bra många gånger, men just den där blankisen som gör att cykeln glider i sidled biter dom inte på. Och om man tar med biltrafik i ekvationen så räcker det med en inställd vurpa för att motivera många tunga mil på dubbdäck.

Jag kör med Nokian 108 dubbar, 28 tum. Funderar på att byta till något dubbtätare fram, men det jag har fungerar.

Nils

PS Jag såg nu att du också bor i Sthlm.
 
Senast ändrad:
Kan faktiskt tipsa om Biltema när det gäller dubbdäck för mtb,hybrid,mm funkar helt ok å är rätt så billigt (199:)
Kan oxå hålla med nåt tidigare inlägg helst fram, men gärna bak oxå :)

/Janne

Det finns gamla trådar där det står om Biltemas dubbdäck, dubbarna är mjuka och nöts ner väldigt snabbt enligt vad jag läst där.

Själv köpte jag Nokiandäck på Clas Ohlsson, det var ungefär samma pris som på Cyclocomponents vill jag minnas.
 
Dina 700-32C blir översatt 622-35 alltså samma dimesion.
Nja, det gäller väl bara för en tillverkares, Schwalbe, och då bara för en(?) av deras modeller
Tex anger de själva att
Marathon Supreme finns i 700 x 32C vilket enl Schwalbe är 32-622
Marathon Racer finns i 700 x 35C vilket enl Schwalbe är 35-622
Marathon Winter finns i 700 x 35C vilket enl Schwalbe är 35-622
http://www.schwalbe.com

Även hos den andra (den stora) tyska däckstillverkaren Continental är 700 x 32C samma sak som 32-622
De anger tex att
Contact Reflex finns i 700 x 32 och även 32-622
Sport Contact finns i 700 x 32 och även 32-622
http://www.conti-online.com

Är inte det troligaste att där Schwalbe anger att 700-32C och 622-35 skall vara samma däcksdimension så är det ett vanligt 'tryckfel' (eller vad det heter på en webbsida)?

man kan änder dimesion rätt mycket utan att behöva byta fälg också.
Stämmer, de flesta fälgar klarar av ett stort intervall på bredden på däcken.
Men det finns en rekommendation om vilket intervall man bör hålla sig i, läs mer här
http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html#width
 
Däcksdimesioner är en härlig djungel där översättning mellan olika märkningar inte är helt given och ibland skiljer mellan olika modeller hos en och samma tillverkare. ISO /ETRTO börja bli det vanligaste men där finns det en tolerans på +/-3mm som gör att tillvekarna kan översätta 32-622 både till 700-32C och 700-35C utan att det är fel. Detta gör också att ett däck märkt med 32-622 kan vara allt mellan 29-622 och 35-622 beroende var i toleransen tillverkaren ligger, en ständig orsak till att däck tar i skärmstag trots att man köpt "rätt" dimesion.
Men med korrekt översättning på pappret är 32-622 samma som 700-32C, men verligheten kan vara en annan;)
Ska man sen lägga till dom tre tum måtten också så är kaoset nära, amerika kör ett tumsytemen, england ett och tyskland skriver det engelska med bred och höjd i "fel" ordning.
Visst är det skoj med cykeldäck.
 
Tack för alla tips såhär långt, väldigt lärorik. Skall försöka jaga fram något däck i helgen om mina småttingar håller sig friska. Var och kollade lite idag men hittade inget intressant det blir nog de där jag länkade till tidigare, även om dom är dyra....
 
Schwalbe Marathon Winter är ett annat dubbdäck som är bra (hoppars jag då jag la på dom idag) finns i passande dimesion till dig också, har gott om dubb som ligger i även när man kör rakt fram. Många dubbdäck har bara dubb som tar i först när cyklen lutar (på väg i backen) och det känns inte så tryggt.
 
Dubbfria vinterdäck?

Har för mig att jag sett dubbfria vinterdäck även till cykel. Någon som har koll på dessa? Här nere i Västergötaland är det inte så ofta som dubben behövs och då kan det vara skönt att slippa ångvältsoljudet på asfalten.
/Niklas
 
Har för mig att jag sett dubbfria vinterdäck även till cykel. Någon som har koll på dessa? Här nere i Västergötaland är det inte så ofta som dubben behövs och då kan det vara skönt att slippa ångvältsoljudet på asfalten.
/Niklas

Nokian (Suomi Tyres) har ett odubbat vinterdäck Rollspeed W http://www.suomityres.fi/rpw.html men hur bra det är vet jag inte men det borde passa bäst i norrland med mer snö. Is halkan som vi drabbars av från mälardalen och söder ut är det bara dubb som hjälper mot.
 
Har för mig att jag sett dubbfria vinterdäck även till cykel.

När man gör dubbfria vinterdäck till bil så handlar det mest om gummiblandningen, (men naturligtvis även en del om mönstret). Man vill ha ett gummi som förblir mjukt och ger mycket friktion även när det blir kallt.
Vet man att man skall köra på någorlunda mjuk snö så skulle man i princip kunna ha fullständigt oeftergivliga däck, men för att få nåt fäste på hårda isen så är man hänvisad till till att ha ett gummi som"klibbar".
Eftersom ett bildäck alltid har hårda hållbarhetskrav på sig så blir det en knepig balansgång mellan ett däck som är mjukt och ändå inte slits för fort.
För cyklar, som överlag färdas mycket kortare sträckor än bilar så är generellt inte livslängden en lika prioriterad egenskap, så vilket däck som helst med en erkänt mjuk gummiblandning borde ge hyggligt fäste.
Jag har haft 2 däck som varit oväntat bra vintertid: specialized umma gumma (grå, mjuka, bra fäste på våta klippor) och ett par Schwalbe Fast Fred, i nåt de kallade qualifier compound.
På asfalt kunde man nästan se från dag till dag hur mycket mönstret slets, men de greppade förvånansvärt bra på is och hårdpackad snö.
 
Kan snökedjor vara av intresse för de snöigaste dagarna?
http://www.icebike.org/Equipment/tirechains.htm

"Gör-det-själv" (för skivbroms):
http://www.mtnbikeriders.com/2007/02/13/diy-tire-chains/

Har någon egna erfarenheter? De verkar vara enkla att montera på och av (även om däckbyte kanske är vardagsmat för många som hänger på det här forumet). Att cykeln sen låter som en snötraktor må väl vara hänt, det kanske blir lättare att få uppmärksamhet av fotgängare med tjocka mössor runt öronen. Sätt en sandspridare på pakethållaren så är förvandlingen komplett ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nillejohansson dubbdäck Långcykling 18
Makker Dubbdäck till barncykel Långcykling 4
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Cykelbyxor eller inte? Långcykling 15
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
Farbrorn 26 eller 700c på touringhoj Långcykling 1
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
neets Cytkelspåret - Västkustleden eller Ostkustleden södra delen? Långcykling 2
petjo Cykeldator, trådlös eller inte? Långcykling 5
petjo Spd eller inte för långtur Långcykling 12
Vildkatt Packväxkor fram eller bak? Långcykling 14
azog Vaude: World eller Traveller? Långcykling 10
Hrdlr friktionsväxel eller indexväxel? Långcykling 4
mullerocker 26 eller 28tum? Långcykling 1
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.