Dubbdäck eller grovmönstrat i vinter

Hej!

Jag har efter sommaren börjat cykla intensivt till-och-från jobbet,
efter 3st parerade framhjulssladdar igår morse inser jag nu att det är dags att byta ut mina nästan obefintligt mönstrade däck mot nått bättre lämpat.

Jag funderar på om man verkligen behöver dubbdäck eller om det räcker med riktigt grovmönstrat?
Förövrigt är jag helt ny på allt som har med cykel att göra så jag fattar givetvis inte vad jag skall ha för däck när jag tittar runt online.

på mina däck står massor ,bland annat 700x32Cx28.
28tum, 32mm breda däck antar jag men vad står C för och 700vadå ?

några dubbdäck med denna information hittar jag inte, skulle någon kunna tipsa om något som passar ?

/A
 
700x32C är fransk storlek i mm.(700mm är diam å 32mm däcketsbredd) Tror att du behöver dubbdäck om det är halt(vinterväglag) grovt mönster funkar i lerig terräng men hjälper föga om det som sagt är isigt å halt!

/Janne
 
700x32Cx28.
28tum, 32mm breda däck antar jag men vad står C för och 700vadå ?
Njae, jag kan iofs inte heller allt om däcksdimensioner, men lite iaf:

700 = 28 tum (för en "vanlig" cykel) = 622

32Cx28 är bredd ggr höjd, eller tvärtom... C har jag ingen aning om.

Vanligt är att ange däcksdimensionen på följande vis:
700x32C (mm)
28x1 1/4x1 3/4 (tum)
32-622 (mm)
och de betyder ungefär samma sak.

Hur mycket plats har du? Hur mycket bredare däck kan du ha innan de tar i ram, gaffel, bromsar, stänkskärm? Mät så vet du har mycket grövre däck du kan använda.

Här finns ett gäng dubbdäck att köpa:
http://www.cyclecomponents.com/10/s...an/komponenter-6/dack-4/dubbdack-2/index.html
 
Hej!

Jag har efter sommaren börjat cykla intensivt till-och-från jobbet,
efter 3st parerade framhjulssladdar igår morse inser jag nu att det är dags att byta ut mina nästan obefintligt mönstrade däck mot nått bättre lämpat.

Jag funderar på om man verkligen behöver dubbdäck eller om det räcker med riktigt grovmönstrat?
/A

Beror mest på dig själv. Körstil, underlag, typ av cykel, hur många fall du är villig att acceptera etc.

Jag cyklar numera mest på dubbdäck under den tid på året när det är risk för ishalka och har därmed minskat ned antalet omkullkörningar till ca 1/3 och framförallt så åker jag lite tryggare när det är spårig isyta efter gångtrafikanter eller cyklister som rört sig i slask som sedan återfrusigt.

En ytterligare fördel med dubbdäck/grova däck är att risken för punkteringar minskar betydligt. Där jag cyklar sprids krossten på cykelbanorna vintertid och man återanvänder även detta och med tiden innehåller det även glasskross.

Läs gamlar trådar om dubbdäck det finns en hel del läsvärt.

Var bor du?

Thure
 
Min erfarenhet från många långa vintrar på varierande cyklar och dito underlag är att dubbat är helt oslagbart på riktigt hala underlag, ffa på blöt is eller is med tunn lössnö ovanpå. Om man vill spara lite friktion kan man ha dubbat enbart på framdäcket, men får då räkna både med lite bakhjulssladdar (ssk vid inbromsning i medlut) och att det ibland släpper när man accelererar.

PS: det är väldigt skönt med en baktung "mormorscykel" vintertid, så man inte får så mycket tyngd på framdäcket som på en MTB. Framhjulssladdar undviks på så sätt nästan helt.
 
Cykeln är en hybrid med plats för breda däck, dock har jag rätt slimmade stänkskärmar på som säkert inte gillar lite bredare däck men det går ju att ordna.

Men ok, dessa nedan tycker jag verkar bra. De borde passa antar jag men behöver man även nya fälgar när bredden på däcket ökar från 32 -> 35 ?

http://www.pedalogerna.com/product_...d=463&osCsid=4f5fb4a8c20d93999a9b207ca28d2c8c


Dina 700-32C blir översatt 622-35 alltså samma dimesion, man kan änder dimesion rätt mycket utan att behöva byta fälg också.
 
Kan faktiskt tipsa om Biltema när det gäller dubbdäck för mtb,hybrid,mm funkar helt ok å är rätt så billigt (199:)
Kan oxå hålla med nåt tidigare inlägg helst fram, men gärna bak oxå :)

/Janne
 
Fick en broschyr från kommunens miljöenhet, där dom uppmanar alla att byta ut dubbdäcken för att dom förstör våra lungor med dammet som rivs upp...
 
Nu gällde väl

det rådet för bilar. Till cykel tycker jag att dubbdäck är fenomenala, På främre stänkskärmen kan du behöva montera en stänklapp för att spara skor och strumpor. Det finns tunga i gummi i cykelaffärerna eller oxså gör du en egen av del av en en plastflaska som du popnitar fast i skärmen. De blir både billig och funkis samt suveränt lätt. Utnyttja flaskans halsövergång till framåtvecket nertill.
//J
 
På smala däck och isigt underlag så är ju definitivt dubbat bäst. Har man bredare däck och cyklar mera på dåligt plogade vägar så tycker jag att riktigt grovmönstrat räcker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nillejohansson dubbdäck Långcykling 18
Makker Dubbdäck till barncykel Långcykling 4
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Cykelbyxor eller inte? Långcykling 15
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
Farbrorn 26 eller 700c på touringhoj Långcykling 1
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
neets Cytkelspåret - Västkustleden eller Ostkustleden södra delen? Långcykling 2
petjo Cykeldator, trådlös eller inte? Långcykling 5
petjo Spd eller inte för långtur Långcykling 12
Vildkatt Packväxkor fram eller bak? Långcykling 14
azog Vaude: World eller Traveller? Långcykling 10
Hrdlr friktionsväxel eller indexväxel? Långcykling 4
mullerocker 26 eller 28tum? Långcykling 1
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.