Säg att jag inte är dum i huvudet...

Cykla på du bara!

Tillåt dig själv att ta pauser då och då. Låt nerver som kanske kommit ikläm få vila sig några minuter. Visst kan det kännas tungt att komma igång igen men det viktigaste är väl att du kommer fram även om det tar lite längre tid.

Lite jävlar anamma i huvudet hjälper nog en hel del. Du får väl visualisera fru&barn som skrattar åt dig. Borde ge lite extra krafter när det behövs :)
 
Känns redan som idel nerförsbacke!!!

TACK ALLA,

För värdefulla synpunkter angående kost (eller "bristen" på), inställningar på cykeln, körtempo, utrustning, varning för vägval och musiklurar etc etc.


Jag hade inte förväntat mig så snabb, informativ och ffa POSITIV respons!!! Jag har högläst för familjen så att de fattar att jag inte har slagit mig utan att det finns fler än jag som har udda böjelser :)

Ett par tillägg:
  • Jag vet tyvärr ingen bättre väg än riksväg 52 (tror jag det är) ner till Norrköping, för att sedan cykla E22 resten av vägen... Dessvärre tror jag det är en bit motorväg i norrköping också. Och det kanske är rent kriminellt att cykla där?
  • Med "smörj in underredet", menas smörjning/rakning eller bara smörjning? :cool:
  • Borde jag byta ut MTB-däcken mot mer släta däck eller är det egalt?
  • Jag skippar ljudboken. Vill inte ha extravikt med mig ;) men ffa vill man ju som sagt kunna höra trafiken. Och de ska höra mig, har monterat en tuta på styret, hehe

Råkar du vara i närheten av rutten på fredag känner du igen mig på texten på ryggen: ETT PÄRON TILL FARSA, FLEN - VÄSTERVIK.

Tack igen, alla!

Jocke
 
Skippa allt vad motorväg heter, ta en koll på kartan så ser du att du kommer förbi Norrköping utan att behöva ut på motorvägen. Både olagligt och livsfarligt att cykla på motorvägen.
 
Härligt initiativ!

Det ska nog gå alldeles utmärkt, bara du inte går ut för hårt och cyklar in i väggen..

Motorväg känns klart suboptimalt... Dessutom är det olagligt. Men det brukar ju alltid gå nån liten väg parallellt med motorvägar, så mitt tips är att kolla på en högupplöst karta. Europaväg även utan mitträcke låter rätt hårdtrafikerat(?) Skulle det inte finnas någon parallellväg, finns det en rejäl vägren åtminstone? Kombinationen hård tung trafik och ont om plats är rätt "spännande".

Smörjning räcker :) Inte ens det behövs, men för en ovan rumpa så kan det nog vara trevligt :p

Ja, släta däck är trevligare, men ännu viktigare är HÖGT TRYCK i de däck du kör med. Det står maxtryck på däckssidan, pumpa upp till det. (Det är satt med god marginal, så det exploderar inte för 5 PSI för mycket...)

Bra beslut angående ljudboken.

Lycka till!
 
jag slog upp Flen - Västervik i mRoute som är Garmins färdplaneringsverktyg.
Jag valde kortaste sträcka och cykel som fordon.
Bifogat är resultatet.

Kanske det kan ge dig något tips om vägval.

Hur som helst, lycka till!
 

Bilagor

  • Flen to Västervik.pdf
    34.3 KB · Visningar: 379
TACK ALLA,

För värdefulla synpunkter angående kost (eller "bristen" på), inställningar på cykeln, körtempo, utrustning, varning för vägval och musiklurar etc etc.


Jag hade inte förväntat mig så snabb, informativ och ffa POSITIV respons!!! Jag har högläst för familjen så att de fattar att jag inte har slagit mig utan att det finns fler än jag som har udda böjelser :)

Ingen minns en fegis! De flesta här på Utsidan har minst en gång i livet gjort något som man inte berättar för mamma/make/maka/sambo. Vi hejar däremot på andra som är på väg att göra samma sak, trots erfarenheten (eller kanske för att sprida erfarenheten...).

Tänk vad mycket du ska ha att berätta om efteråt!

(En kompis till mig pysslar med ultramaraton. Han springer lite längre än Flen-Västervik (tex Göteborg-Stockholm) men är lika knäpp/utmanande han...) http://www.andreasfalk.se/results.php)
 
Vill instämma i kören och säga att det säkert går bra. Cyklade med en kompis Stockholm-Sundsvall en gång i min ungdom på ett infall vi fick (med tält och diverse utrustning) och det gick utmärkt (på några dagar). Iofs var man ju ung och hade väl någon form av kondition, har betydligt lättare att vara stilla nuförtiden än i tonåren.

E22 är jag däremot mer tveksam till. Jag skulle undersöka alla möjligheter att undvika den i så stor utsträckning som möjligt. Även om det skulle innebära något längre väg. Det är ju en hel del 90/110 med växelvis omkörning och det är inte kul att cykla, nä inte ens med bil.
Så en rejäl koll i vägatlasen för att hitta alternativ rekommenderas. Det är ju kul att se/upptäcka något annat, även om du kanske har ont i baken när du gör det :)
/Tjo
H
 
Senast ändrad:
TACK ALLA,

För värdefulla synpunkter angående kost (eller "bristen" på), inställningar på cykeln, körtempo, utrustning, varning för vägval och musiklurar etc etc.


Jag hade inte förväntat mig så snabb, informativ och ffa POSITIV respons!!! Jag har högläst för familjen så att de fattar att jag inte har slagit mig utan att det finns fler än jag som har udda böjelser :)


Ingen vill vara men alla älskar en geek! :)
 
Vilken härlig idé! Och fyyy f-n vad du kommer att ha ont i kroppen resten av veckan, men du kommer aldrig att kunna släppa stoltheten över att ha gjort. det! Jag kom att tänka på en kompis till mig som körde sin rullstol närmare tre mil hem till sin tjej, bara för att hon tog för givet att han inte skulle orka. Och längre än någon kilometer i sträck hade han aldrig kört förut. Men han fixade det!

Kan inte någon av följebilarna dokumentera under färden, så att det blir lite som att sitta hemma och titta på Vasaloppet, pilla naveln och känna sig lat och oduglig?
 
Djerf,

Du är en klok man. Tack för ruttbeskrivningen. Ska bara vänta tills alla lagt sig, sen letar jag alternativa vägar enligt din förlaga!!

Tack!

Jocke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
fritzov Jag vill börja långfärdscyckla. Vad behöver jag Långcykling 4
Armas Mitt livs resa, hur bör jag färdas? Långcykling 25
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
Skipper_ Jag får plats med mer om jag skippar säckarna/persedelpåsarna? Långcykling 4
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
lovisahaha Jag vill ha cykelsällskap till Barcelona nån gång i sommar! Långcykling 16
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
thureb Inte är väl jag nån kverulant? Långcykling 5
Florén Hur tar jag bort handtaget? Långcykling 7
Matilda3 Hitta en bra cykel som inte kostar allt jag äger och har Långcykling 15
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
Konstantin2004 Vilken typ av cykel behöver jag? Långcykling 24
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
swed-ontour Var hittar jag en transportväska? Långcykling 7
kultingen "Pedalerna" hoppar/klingar till när jag trampar hårt (växlarna)? Långcykling 6
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
Gohan Ska jag byta julklappen? Långcykling 5
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Hur får jag tag på en stålram? Långcykling 30
pher_ Vad har jag råkat ut för? Ont i sidan på knät. Långcykling 9
quincampiox Jag söker en bra cykel online-shop Långcykling 5
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
lactlab Var köper jag en cykelresväska Långcykling 3
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
Fri-skis Fixar jag detta??? Långcykling 2
mördarsnigel Jag har gjort en pakethållare! Långcykling 2
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
littlebigohrn Var cykelvandrar jag i de djupa Värmlandskogarna? Långcykling 1
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
dirty harry Var kan jag hitta en ny Crescent Egil (den är stulen)? Långcykling 0
stellan Hur justerar jag ekrar så hjulet blir runt Långcykling 0
stellan Hur justerar jag ekrar så hjulet blir runt Långcykling 2
stellan Hur tar jag av kransen bak - vilka verktyg Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.